Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken underbar skapelse!!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-22 23:32

Jag är Propellerheads evigt tacksam för skapandet av det underbara Reason - the One and Only! Jag är toookkär i detta!! Jag är alldeles begeistrad över de fantastiska möjligheterna Reason ger en. Har nyss införskaffat detta och suttit heeela dagen och lekt med det. Ja, jag är mållös. Inga ord kan beskriva detta förunderliga ting. Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Det är helt enkelt BÄST!!!

[CENTER]:kaaaka!:[/CENTER]

Jag tror PF kommer fälla en tår när han läser det här.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-23 08:07

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-23 14:28

reason är riktigt bra. tror det är ett av de bästa köp jag gjort.
skall bli spännande och se vad som kommer i version 4.

När ska det dyka upp månne?

Ursprungligen av babyarrogant:

När ska det dyka upp månne?

Propellerheads gillar ju att vara hemliga, men jag skulle tro inom inte allt för lång tid med tanke på vad som skrivits på Ernsts blogg, sökande av ny personal osv. 4.0 presenteras innan jul, släpp på vårkanten? Man kan räkna med en rack-browser i någon form (för mer överskådlighet) och dito en eller två nya syntar om jag vågar mig på att gissa.

(Det är mycket roligare att spekulera om Propellerheads än tex om Ableton, de räknar jag med kommer släppa Live 7 i september/oktober nästa år, Apple är bara tråkigt hemliga och knystar inget alls (även om Logic 8 rimligen är på ingång det med), och Native Instruments är alltid försenade med vad de lovar. Som sagt, inte alls lika intressant att spekulera om.)

jaa kul att see vad som kommer att hända i reason 4.0 stöd för vst är inget man ska vänta sig dock... kommer alldrig att ske

  • Medlem
  • 2006-10-23 20:33

Jag hoppas innerligen att de fixar till filtren i de olika enheterna, framförallt sättet som resonansen agerar på när man drar den upp mot max, helt skvevt. Vissa av de där enheterna är ju faktiskt oförändrade sen 1.0 och det är ju ändå 6 år sedan.

Jag hade gärna sett en modulsynth i Reason 4. Det skulle vara moduler som man kunde placera 3-5 i bredd (så det ser ut som på riktigt!) och hur många man vill, med en massa, men inte för många, roliga att välja bland (givetvis ett multimodefilter som låter jättebra!). Sen kunde man ju dra ihop dem i en combinator om man vill bygga en synth, eller bara använda ett par tre stycken där man känner att det finns behov.

  • Medlem
  • 2006-10-23 21:47
Ursprungligen av plastocid:

Jag hade gärna sett en modulsynth i Reason 4. Det skulle vara moduler som man kunde placera 3-5 i bredd (så det ser ut som på riktigt!) och hur många man vill, med en massa, men inte för många, roliga att välja bland (givetvis ett multimodefilter som låter jättebra!). Sen kunde man ju dra ihop dem i en combinator om man vill bygga en synth, eller bara använda ett par tre stycken där man känner att det finns behov.

Även om det hade varit kul så hade det bara funkat bra med en monofonisk synth eftersom reasons cv är designat som riktig cv - i mono. Dvs om du hade velat ha en oscillator modul som klarar mer än 1 röst så blir det genast inte så bra, om du inte sitter och använder separata filter och envelope osv för varje röst men då blir det genast otympligt. Men om du hade tänkt att modularen endast skulle ha en röst har jag inga kommentarer.

Dök ju upp en bild för ett tag sedan här på forumet, som säkert var från Ernsts blogg.
Vad det var jag såg, förtäljer jag inte:D
EDIT: Det var ju FM som slangade upp bilden:D:)

Själv hoppas jag på en kraftfullare mixer.
Inte med fler ingångar, men med bättre EQ samt fler effektreturer etc.

Visst, man kan patcha och bete sig för att få ett snyggt sound. Det är iof en rätt rolig grej (typ halva grejjen), och på så vis få till ett eget sound. Men som sagt, EQ´n på mixern gråter jag över.

Ingång / ext in, hade varit kul. Men samtidigt onödigt. Även audiospår i sequensern hade varit roligt (såsom ex FruityLoops har nu). Men ÄH, det går ju bra utan!

Men å andra sidan. Jag är svinigt nöjd ändå.

Ursprungligen av Electroboy:

Dök ju upp en bild för ett tag sedan här på forumet, som säkert var från Ernsts blogg.
Vad det var jag såg, förtäljer jag inte:D

Shhh! Avslöja inte företagshemligheterna hos P-heads.

Citat:

Själv hoppas jag på en kraftfullare mixer.
Inte med fler ingångar, men med bättre EQ samt fler effektreturer etc.

Det skulle förmodligen leda till mindre kabelhärvor, men frågan är hur långt Propellerheads är beredda att gå bortom hårdvarumetaforen.

Citat:

Ingång / ext in, hade varit kul. Men samtidigt onödigt. Även audiospår i sequensern hade varit roligt (såsom ex FruityLoops har nu). Men ÄH, det går ju bra utan!

Jag tror Reason skulle tjäna på en frassampler i stil med SP-202/303/404 med inbyggd time/pitchshift, det skulle förmodligen täcka 90% av vad folk vill göra med samplingar i Reason. Jag håller nog med deras analys om att audioinspelning sköts bättre i andra program, så det tror jag knappast kommer nånsin.

Citat:

Men å andra sidan. Jag är svinigt nöjd ändå.

Folk verkar vara det. Undrar om de har subliminala meddelanden som hjärntvättar de som använder Reason, eller om de skaffat samma "Reality Distortion Field" som Steve Jobs använder för att få macägare att bli fanatiska.

eXode: Propellerheads skulle nog kunna göra en riktigt bra modulsynt, men jag tror inte det passar in varken i Reason eller för målgruppen (de har ju mer och mer dragit åt workstation/produktionsaspekten med Reason Drum Kits osv). Däremot skulle ett par mindre CV-enheter (envelope follower, fristående filter osv) inte förvåna mig.

Men överlag verkar det som Propellerheads hellre skapar helt nya enheter än ändrar på gamla (reverben, disten, kompressorn, NN19->NNXT osv).

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-24 18:34

Själv skulle jag tycka det vore kul med dubbla (eller fler) rack på bredden. Tänker främst på skärmutrymmet. Jobbigt att skrolla ner och upp hela tiden. Detta gäller också när man patchar.

En modulsynt tycker jag hade vart grymt häftigt! Det är så himla kul att dra kablar!

Plus fler effektreturer, som sagt.

Några nya Combinator-presets till nästa version, eller?

http://www.propellerheads.se/bigsounds/index.cfm?fuseaction=mainframe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-24 21:31

Det funkar inte att "göra om" Subtractor osv, för då kommer ju alla miljarders miljarders patchar bli inkompatibla, så där hoppas jag de låter bli förändringar även om man säkert kan göra filtret mer intressant. Modulsyntidén var kul, Plastocid! Själv drömmer jag om 8 tracks audioinspelning med samma sköna känsla som racket i övrigt, hands on och städat, samt typ 32 externa midikanaler så Roland, Yamaha osv inte går i konkurs!

  • Medlem
  • 2006-10-24 22:10
Ursprungligen av PF:

Det funkar inte att "göra om" Subtractor osv, för då kommer ju alla miljarders miljarders patchar bli inkompatibla, så där hoppas jag de låter bli förändringar även om man säkert kan göra filtret mer intressant. Modulsyntidén var kul, Plastocid! Själv drömmer jag om 8 tracks audioinspelning med samma sköna känsla som racket i övrigt, hands on och städat, samt typ 32 externa midikanaler så Roland, Yamaha osv inte går i konkurs!

Det går alldeles utmärkt att fräscha upp Subtractorn osv om man t.ex. inför en switch liknande den som reMIX har på baksidan (Compatible EQ vs Improved EQ). Finns säkert 999 andra sätt att göra det på...

eXode: jag har inte tänkt så mycket längre än det jag skrev. Den tekniska biten lämnar jag med glädje över till Propellerheads, jag litar fullständigt på att de kan lösa det trots de problem du pratar om (som jag inte förstår mig på särskilt bra).

  • Medlem
  • 2006-10-24 22:09

Man kan byta filtertyper i Subtractor utan att de gamla patcharna ändras, eller? Helt plötsligt så får man 20 nya filtertyper att välja på, standardvalet är det gamla valet. Givetvis beror det på hur de har löst det hela internt om det är möjligt att göra.

Ett annat alternativ vore en dedikerad filterbox, komplett med X antal filter, envelopföljare, LFO:er, triggbar envelop med mera. Remoogerfooger i kubik?

  • Medlem
  • 2006-10-24 22:14
Ursprungligen av jgb:

Man kan byta filtertyper i Subtractor utan att de gamla patcharna ändras, eller? Helt plötsligt så får man 20 nya filtertyper att välja på, standardvalet är det gamla valet. Givetvis beror det på hur de har löst det hela internt om det är möjligt att göra.

Ett annat alternativ vore en dedikerad filterbox, komplett med X antal filter, envelopföljare, LFO:er, triggbar envelop med mera. Remoogerfooger i kubik?

Det där är en lösning jag själv gärna skulle se, plugin filter som typ Studio Electronics fast i mjukvaruversion. Problemet med externa filterboxar osv är just om man vill använda det till att filtrera en synth med 32 röster och bara har mono/stereo filter (blir problem med hur rösterna triggar filtrens envelope osv). Som tidigare nämt även ang modul systemet.
Såvida inte phs gör något åt det, men som saker funkar i dagsläget så är det inte så bra.

  • Medlem
  • 2006-10-24 23:35

fm: jag bryr mig inte så mkt om modulsynth, är mer intresserad av att de fixar filtren. Man kan ju routa rätt mkt som det är med befintliga enheter. Skulle däremot bli rätt glad ifall de utökade "sources" i combinatorn, hade varit coolt om man hade kunnat välja t.ex. aftertouch/pressure, modwheel och pitchweel som modulations källa istället för bara de 4 rotarys och buttons. Skulle lösa många problem och göra subtractor 100x mer flexibel.

Antingen det eller att de gör en ny synth som låter bra både på analoga och digitala ljud och som har en vettig modulations matrix.

Visst, jag kan tillstå att jag är fanatisk vad gäller vissa saker, jag är ljuddesigner i själen och jag stör mig på när jag sett vad andra program eller hårdvara kan göra och saknar vissa av de där fundementala verktygen för att återskapa grejerna i Reason. Tänk er t.ex. en mjukvaru version av Evolver fast där alla fyra oscillatorerna kan vara antingen digitala eller analoga med FM och Ringmod på alla fyra!? Och där de digitala dessutom hade malströms alla wavetables Där kan man snacka en ljuddesigners våt dröm.

Hursomhelst, skulle vilja gå i ide och vakna upp i mars, hehe.

Jasså, du har skaffat det nu Kinor. Blev du så sugen när du satt hemma hos mig och tittade/grejade? Iaf, håller med om att Reason är nog fan det bästa jag äger.

Det jag saknar mest är möjlighet till att spela in direkt in i Reason. Annars har ni alla fina idéer och oavsett vad som kommer tillkomma i version 4 kommer det säkert tillföra en del även om jag älskar Reason så som Reason är nu.

Skulle gilla om dom slängde in en z3ta+-liknande synth då det i princip är det enda jag använder utanför Reason.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-25 21:07

Japp, men jag kanske inte ska skrika ut hur jag fick tag i det. :rolleyes:

Det var dock precis vad du gjorde nu.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-26 09:53

något som jag tycker man saknar i reason är "track profile", eller vad det heter, bild. Det skulle vara ball om man kunde växla till något "Audio View" eller något i seqencern så man vet när vissa ljudbörjar osv osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-26 13:39

- What? Det är ju så? Hur menar du då? Bara att zooma ju...

Men det är ju events såsom "midi-events" i sequencern, finns ju inga audiospår på så vis.

Ännu.

Man får väl hoppas...

Några år till...

Jag älskar verkligen Reason, jag också. Jag köper ofta på mig en massa hårdvara och håller på att stöka med. Har haft en lång svacka men nu när jag satt mig med Reason igen så funkar allt igen. Jag kör dock mest med mina egna REX-filer, inspelade från hårdvara och annan mjukvara.

Något jag verkligen saknar i Reason är en klocka. Störigt att man måste mixa ner låten regelbundet för att se hur lång den blivit.

  • Medlem
  • 2006-10-27 17:42

outshape: sätter man "e"- markern i slutet av arret hitills, sparar och kollar infon som visas när man öppnar från reason visas ju aktuell längd? bökigt, men "mixa ner" lät som nåt än mer omfattande?

reason är mycket trevligt, otroligt snabbjobbat (men jag skulle gärna vilja ha Logics instrument och effekter + några andra favoriter i racket! samplar och rexar också mycket.)

Borde väl finnas en matematisk formel för att räkna ut hur långt nåt är?

Om man tänker sig en låt i 4/4 (känns ju standard)

antal takter * 4 * bpm / med nåt magiskt = längd i minuter

/Rob (matematiker) :kaaaka!:

Bevaka tråden