Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-hub till mBox?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 19:41

Jag börjar tröttna på att rota bakom min iMac när jag behöver byta USB-sladdar och hoppas därför hitta en USB-hub som klarar av att driva min mBox. Kommer jag att hitta någon tror ni?

..så länge det är en aktiv HUB så borde det fungera..har för mig att jag har kört min Mbox på det sättet för längesedan....

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 20:38

Jag har en hub som knappt ha rnågot märke, och trots att den är driven med eladapter klarar den inte av mbox och/eller min gamla Canon-scanner; bägge måste gå direkt mot datorn.

Men om jag köper en d-link kanske det ordnar sig?

Ursprungligen av Goka:

Men om jag köper en d-link kanske det ordnar sig?

Har Mboxen kvar och hubben, men jag kommer inte till studion förrän kanske på lördag, då kan jag prova och se om det fungerar!... Känner inte till D-link's USB hubb.....

Mvh

Ursprungligen av LordLondon:

Har Mboxen kvar och hubben, men jag kommer inte till studion förrän kanske på lördag, då kan jag prova och se om det fungerar!... Känner inte till D-link's USB hubb.....

Mvh

Jaha! Då var HUB:en trasig , så jag kan inte prova eller kolla, sorry!.

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 21:59

Jag har kört MBox på en aktiv hub och det fungerade inte vidare bra. Om datorn gick ner i vila när ProTools var igång och man väckte datorn och därefter tryckte på play i ProTools blev skärmen svart och visade en text som sade att datorn måste startas om. Dessutom vill jag minnas att andra skumma saker hände, som t ex att MBoxen plötsligt kunde börja spela upp oljud på hög volym, typ digital distortion.

Jag har nu kopplat in MBoxen direkt i datorn (en Mac mini) och alla andra enheter till min USB-hub, inkl tangentbord och mus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 10:43
Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Jag har kört MBox på en aktiv hub och det fungerade inte vidare bra. Om datorn gick ner i vila när ProTools var igång och man väckte datorn och därefter tryckte på play i ProTools blev skärmen svart och visade en text som sade att datorn måste startas om.

Men det beror ju på att du satte datorn i viloläge med ProTools igång... Det har aldrig funkat och Digidesign säger ju explicit att de inte stöder det och att man skall stänga av automatiskt viloläge. Det går förstås bra att stänga ner ProTools och sedan försätta datorn i vila.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 11:08
Ursprungligen av Frebrik:

Men det beror ju på att du satte datorn i viloläge med ProTools igång... Det har aldrig funkat och Digidesign säger ju explicit att de inte stöder det och att man skall stänga av automatiskt viloläge. Det går förstås bra att stänga ner ProTools och sedan försätta datorn i vila.

Det där kan jag verkligen leva med. Det är dock jobbigare med plötsliga "brus-utbrott" (som jag minns att vi hade när jag körde den på Cuben) eller att den helt enkelt inte fungerar alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 12:53
Ursprungligen av Frebrik:

Men det beror ju på att du satte datorn i viloläge med ProTools igång... Det har aldrig funkat och Digidesign säger ju explicit att de inte stöder det och att man skall stänga av automatiskt viloläge. Det går förstås bra att stänga ner ProTools och sedan försätta datorn i vila.

/Fredrik

men visst är det lite störigt att Digidesign verkar så ovilliga att lösa saker som många andra ljudkortstillverkare löst för ett par år sen..
mitt RME-kort kan man tex koppla i och ur lite hur som helst, med program igång, vila eller inte, och det funkar i princip alltid som det ska ändå.
om Digidesign nån gång kunde förstå att det är deras mjukvara man vill åt. inte hårdvaran.. (nu pratar jag förstås inte om HD-systemen, som man trots allt också vill åt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 23:55

Digidesign är alltid lite fascistoida när det gäller såna här saker. Det står nånstans i manualen att man INTE ska koppla den till en hub... Har själv försökt med olika hubbar, och som du också upptäckt, så funkar det inget vidare.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 10:05

Egentligen är jag mest i behov av att köra ProTools, inte att direkt spela in. Men ur ett USB-perspektiv spelar det kanske ingen roll? Ljudet måste ändå ut över USBen och till mBoxen för att jag ska kunna höra vad jag håller på med...

Jag måste googla mer och försöka se om det finn shubbar som är extra duktiga på att hålla en stark och jämn strömtillförsel till den USB-grejer som är inkopplade.

Den här säger tex att den är "suitable to connect high power USB devices" men på vilket sätt den skiljer såg åt jämförd med en hub från d-link är omöjligt att vaska fram. http://www.mycom.se/produkt/trust_411e_4_port_usb_power_hub_28390.html

(kanske blir ot i o f s, men visa flatskärmar har ju USB-hubbar i skärmkanten .. att pula in ljudkortet där ska väl funka, eller kan det diffa och släppa på demoner ?)
\\ orsakar suddigt ljud, pip och skit ??

1
Bevaka tråden