Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"could not open port" med Nord Modular

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 12:40

Hej!

Fick just min lilla röda!
Kopplade upp den mot datorn och får följande meddelande av 3.03 Editorn
"could not open port"
Inga andra sequencerprogram eller liknande igång.
Jag har ett vanligt Audiophile 2496

Windows 98 compatibility mode gör ingen skillnad.

Något tips förutom att köpa ett extra midi interface som jag skall göra snart i vilket fall?

Var det du som försökte ringa för en stund sedan?

Du kopplade in PC-in/ut å inte MIDI-in/ut va? <- viktigt!
Editorn är väldigt noga med att få datat i exakt rätt hastighet.. så vissa midiinterface gillar den inte alls. Midisport 8x8 är en av de dömda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-22 12:52

Dum fråga men du har väl kopplat PCout till MIDIport IN och PCin till MIDIport OUT...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 12:53

ah, nej jag har inte ringt.

Hehe, jodå, PC in o ut är kopplat. kopplar jag "fel" så hörs det ett tickande ljud...
Frågan är om man kan köpa ett enkelt USB midi interface som funkar, ngn som har ngra tips?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-22 12:53
Ursprungligen av theVOID:

Hej!

Fick just min lilla röda!
Kopplade upp den mot datorn och får följande meddelande av 3.03 Editorn
"could not open port"
Inga andra sequencerprogram eller liknande igång.
Jag har ett vanligt Audiophile 2496

Windows 98 compatibility mode gör ingen skillnad.

Något tips förutom att köpa ett extra midi interface som jag skall göra snart i vilket fall?

Är det inte 2000 mode som gäller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-22 12:54

Det här är en av smolk-i-glädjebägarn-prylarna; dubbla midi krävs. Spring ner till en handlare direkt och köp ett större midi-interface eller åtminstone ett par extra portar, tror du kommer vara sur hela helgen annars...

Midisport 2x2 eller 4x4 brukar man kunna hitta billigt.. och de vet jag med säkerhet fungerar under ett flertal olika operativ (då inkl XP). Sen att det är kassa interface i övrigt.. det är en annan sak. När de fungerar så fungerar de med modular editorn iaf

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 12:56

Hehe, jo jag vet att det krävs dubbla, men jag tänkte bara testa lite idag.
Sen är det ju frågan om vilka interfac esom funkar då.. man vil ju inte köpa ngt som ger samma problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 12:59

Ngn som testat Midisport UNO också?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 13:10

Verkar funka enligt folk på nätet iaf Funkat inte det så är det väö någe annat som e sjukt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 13:15

Ger mig in i julvimmlet igen då :)!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 15:09

Detta e fan inte klojt!
Dator djävulen (ink Cubase) vägrar hitta mitt UNO interface trots att instalationen avslutas korrekt och XP plu and playar som den skall!

Sanslöst!!

I äkta maudio-anda..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 15:23

den hittar det som USB ljudenhet men mappar det inte som en MIDI enhet, I Cubase eller på ngt annat ställe....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-22 15:33

UNO är dum i huvudet. Kör du XP? [Edit: ja, det stod det längre upp att du gjorde ja..]
Isåfall: Efter installation, gå in i kontrollpanelen -> Ljud och ljudenheter -> Ljudenheter -> Uppspelning av MIDI-musik -> Välj UNO, annars vägrar det fungera, iallafall för mig vill jag minnas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 15:38

Den finns inte ens med i den listan.... men ligger som USB ljudenhet i devicehanteraren.
XP hittar den och säger att maskinvaran ä redo att användas...
testade just senaste drivers,. samma sak. Helt bisarrt.
Kanske MAudiophile drivern som spökar, vet ej

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-22 15:49

Det var sådär för mig också har jag för mig, var småbökigt att få det att fungera. Man var tvungen att göra något i stil med att installera om det och sen DIREKT göra så som jag skrev ovan, annars hann den försvinna, eller något sånt där helt ologiskt. Prova att mecka lite fram och tillbaks så ska det fungera sen, iallafall gjorde det för mig

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-22 15:50

Ryck ur interfäjset, starta om dator, installera om, tryck in i ljudenheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 15:52

fick in drivern nu, senaste från M audio, men så fort interfacet är inkoplat i nroder så hör man en mass atickande och clocknoise och störningar/brus.....och editorn hittar firtfarand einte SKITEN

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-22 16:00

Tickande, clocknoise, störningar och brus - Exakt det fick jag också. Verkar bli överhörning på något väldigt märkligt sätt i det där interfacet. Eller jordfel. Det löste sig någorlunda för mig när jag började flytta runt nätkablarna i uttagen men försvann inte helt förrän jag bytte ut interface't till ett annat. Det du hör är förmodligen din hårddisk som tickar, clocknoise och störningar är processorn och bruset är när fläktarna gasar på. Visst är interface från M-audio underbara?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 16:02

Jo det är ju ett midisport UNO, som rekommederades till Nord modularen för den funkade ju fan inte med mitt audiophile..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 16:13

Får väl lämna tillbaka Midi interface skiten

Jag hade exakt samma problem med mitt UNO och gamla Nord Modular. Det funkade bra när jag bytt ut UNO.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 16:33

Mot ett nytt eller mot ett annat fabrikat?
isåfall vilket ?

Ursprungligen av theVOID:

Mot ett nytt eller mot ett annat fabrikat?
isåfall vilket ?

Ett interface av okänt märke till ett Soundblaster ljudkort.

Hej Henrik !!

Jag köpte Roland UM1SX för 395 kr på MB det lösta alla mina problem med uppdateringar via midi osv. Kommer alldrig mer köpa ett kombinerat ljudort/Midi funkar inge bra för mig.

lycka till

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 21:06

Grymt Jakob, tack för tipset
Hoppas Andreassons tar tillbaka MIDi interfacet jag köpte bara. får ta med mig kniven jag fick i julklapp på Capax

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 21:16

DET FUNKAR!!

IBLAND......
med Audiophile kortet plötsligt!
Kan editera en stund sen säger den "lost contact"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 13:10

Tredje midi intefacet nu.....et MIDI mate.

Inget av dem funkar, kan det vara ngt annat som strular, ngn med erfarenhet?

kanske du helt enkelt köpt en synt som är paj... ?

Bevaka tråden