Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

STORT PROBLEM

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 15:40

Hejhej...

har införskaffat mig in iMac 24" samt mbox2 som inkluderar protools le,
när jag installerat protools och allt är frid och fröjd så får jag följande reaktion av datorn: skärmen tonas ner och det står bara "you need to restart your blablabla"
vad beror detta på? jag har ju bara installerat ett program, fan också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 15:48

När du installerar ProTools så installeras även Digi CoreAudio Manager. Det är programmet som hanterar ljud till/från din mbox2. Eftersom den jackas in i kärnan på OSX så måste du starta om efter installationen. Det är inget att oroa sig över.

Det gör också att du sedan kan välja var du vill att dina program skall höras, du kan tex få systemljuden i det inbyggda ljudkortet och resten via mboxen.

Precis ... Det är en rätt avancerad ljudmotor så det krävs omstart. Inte ofta för Mac som det händer, men det är alltså inget att oroa sig över

Grattis till ett väldigt bra system. Saknar mitt Digi 001 ännu!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 15:56

men alltså...

när jag startar protools så låser sig hela datorn och det kommer upp "you need to restart" på 4 olika språk...
kinda weird

Ursprungligen av JOGU:

när jag startar protools så låser sig hela datorn och det kommer upp "you need to restart" på 4 olika språk...
kinda weird

Det är en kernel panic, OS X-motsvarigheten till blåskärm på Windows. Något är riktigt fel alltså.

Jag tycker det låter som det är något knas med drivrutinen (eftersom det är en kernel extension så verkar det vara rimligt att det är den som kraschar datorn), så kolla att du har senaste versionen.

Oj ... Avinstallera all programvara igen. Det bör vara så (och det är ganska viktigt) att du MÅSTE installera ljudkortsdrivrutinerna för Mboxen FÖRST. Starta sedan om datorn när allt är klart och fortsätt med installationen av själva programvaran (ProTools).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 16:01

okejokej... tack för tips
har aldrig använt mac eller digidesign prylar så det här e en djungel hahaha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 16:02

Hmm, du har alltså redan startat om och får det meddelandet? Det var märkligt. Eller försöker du skippa omstarten just nu och bara testa ProTools? Det går nämligen inte pga Digi CoreAudio Manager. Du måste också ha Mboxen eller något annat Digidesign-ljudkort inpluggat för att det skall starta upp.

Öhm, jag antar att det är rätt version du har installerat också? En för Intel-macar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 16:03

Bara en tanke, men kolla så att programvaran är för Intel också, och inte för PPC.

(Avskyr program som vill ha in saker i kärnan…)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 16:07

mbox2 ska va kompatibel med intelmacar säger dom ju....
och det är hela tiden när jag än startar upp protools, det bara hänger sig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 16:10

Vilken version av ProTools är det du försöker installera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 16:12

protools le 7

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 16:14

Det är bara 7.1.1, 7.1.3 och 7.3 som stöder Intel-Macar, om det är någon annan version får du hämta en uppgradering på digidesigns hemsida. Tänk på att du måste köra OSX 10.4 också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 16:16

ska testa o köra alla uppdateringar som krävs, dock så är protools le 7 skivan den enda skivan jag e i behov av, dom andra skivorna som följer med är typ trialpluggar.
nån drivrutiner till mboxen vettefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 16:31

Kolla på lådan om det står 7.1.1 MacTel på den, annars behöver du 7.1.1 härifrån:

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=54&langid=151&eid=1185&categoryid=36

Avinstallera det du installerat redan först.

Sedan är det bara att installera, starta om, plugga in Mboxen och dra igång ProTools.

De extra skivorna är inte bara trial-pluggar, det finns en del riktigt bra pluggar där som du fått med en riktig licens för. Det som är bökigt är att de har krångliga verifieringsrutiner, man måste logga in på nån jälla hemsida och få diverse koder och skit. Det du vill ha är i alla fall T-Racks och Amplitude-grejjerna, samt kanske Reason Adapted(en begränsad reason-variant).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 16:32

Jo just det, du bör vara berättigad för en uppgradering till 7.3 också. Jag tror att man måste ha registrerat sitt PT för att få den, annars bör man kunna hämta en skiva i musikaffären.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 17:03

har laddat ner uppdatering nu och ska testa att ominstallera hela kitet, i´ll keep you posted...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 20:20

NU SÅ!
Har laddat ner protools le 7.3 genom ett mail jag fick skickat till mig när ja regga på digidesign, dock så vet jag inte vilken kod jag ska använda för att "validate" för att få igång protools?
tacksam för svar

Den vanliga? Annars bör du få en ny skulle man ju kunna tro ... Testa och se vad som händer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 20:36

6. To authorize the software, use your Pro Tools LE 7.3 authorization code. Your
Pro Tools LE 7.3 authorization code will be sent to your email upon completion
of the activation process. You may also find your registered authorization codes
by logging in to your My Digi account on the website after completing the
activation.

Fick ju en kod som gjorde att jag kunde ladda ner 7.3 men den funkar inte att validate med, inte dom koderna som står i mbox-boken heller

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 20:45

Nu funkar det... tack för all hälp, hittade kod som dök upp på mydigi!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 21:34

Skönt, hoppas det funkar bra i fortsättningen då.
Blir ju sånt antiklimax när man kommer hem med nya prylar och så funkar det inte.

Puh... Jag var orolig där ett tag. Ni få tänka på min känsliga franska nerver, de klarar bara lyckliga slut...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-29 19:59

hahaha... men tackar ändå
vart hittar jag bra pluggar nånstans?

Ursprungligen av JOGU:

vart hittar jag bra pluggar nånstans?

Finns flera trådar här om pluggar. Gör en sökning vetja

Jag har fått ett liknande problem, köpte och fick hem en Mbox 2 mini med Pro Tools LE 7 idag. Jag kan starta pro tools och göra en session, sedan hänger sig programmet helt och hållet. kan jag också behöva göra en uppdatering? vart ska man registrera sig för det?

undersökte att det var efter uppdateringen till 7.4 som problemet kom, innan kunde jag inte starta någonting alls.

och det är inte bara Pro Tools som låser sig heller, börjar bli jobbigt.

1
Bevaka tråden