Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur överföra från en disk till en annan?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2002-04-09 08:14

Hej!

Jag har köpt en ny hårdisk, FireSmart Pro 40GB, som jag delat i fyra delar och nu vill lägga över hela Mac OS 9.2.2 på en av dessa. Problemet är att den nya disken inte syns på skrivbordet och att jag lagt Mac OS X över 9.2.2 på den interna disken. Hur för jag över det gamla systemet till den nya disken? Finns det något program? Och borde jag inte se hårddisken på skrivbordet? Den syns i X:et...

Jag har en iMac 400 DVD Speciell Edition.

Tack på förhand!
Iréne

Jo disken bör synas på skrivbordet om du har 9.2.2. Det har bra inbyggt stöd för firewire diskar.
Prova att installera drivrutinerna du fick med disken. Då bör det fungera.

Vilket format gav du disken när du formatterade? HFS+, UFS?

För att föra över hela OS 9.2.2 kan du inte använda det system du vill kopiera som startskiva. Starta från systemskivan eller annan hårddisk.
Systemskivan bör klara att visa Firewiredisken.

Sedan är det bara att kopiera över hela systemmappen. Ett hett tips är att namnge den partition du kopierar systemmappen till, samma namn som den gamla hårddisken. Då hittar de program som har hänvisningar till hårddisknamn i sina inställningar rätt.
Det kan bli strul med att få Classic att fungera på den nya kopian, men det bör gå.

1
Bevaka tråden