Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få en mapp att bevaka & skriva ut med AppleScript ?!?!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med Jaguar på min iBook. På kontoret har vi en G4:a som kör 9.2. G4:an har kontorets nätverksskrivare ansluten till sig, och eftersom det inte går att skriva ut från OS X.2 via OS 9 så kom jag ihåg någonting om mappar som kan förmås att känna efter om man droppar ett dokument i dom för att sedan skriva ut det automatiskt. Tydligen så görs detta med AppleScript (Tack William!!), men hur jag än letar på nätet så hittar jag inget lämpligt script. Jag behöver alltså ett script som i OS 9.2-miljö bevakar en mapp för utskrift.

[ 22. mars 2003, 13:04: Meddelandet ändrat av: Umeå Open ]

CTRL-klicka på mappen, välj "Koppla ett mappkommando" har jag för mig att man skall göra. Sedan pekar du bara på det script du vill skall göra något när man släpper något i mappen. Scriptet i sig kan vara något i stil med detta:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">on adding folder items to this_folder after receiving the_items
tell application "Finder"
activate
repeat with i from 1 to number of items in the_items
tell application "Adobe® Photoshop® 6.0.1"
open item i of the_items
do script "Spara som gif"
do script "Stäng"
end tell
move item i of the_items to trash
end repeat
end tell
end adding folder items to</pre>

/Ola
P.S. Sitter inte i Mac OS 9 nu, så jag kan inte kolla.

Hmm.. jag förstår så pass mycket att det där scriptet öppnar Photoshop och konverterar det jag släppt i mappen till .gif. Men, jag är ju inte AppleScript-kungen, och kommer nog aldrig bli det heller

-så jag undrar om jag kan modda det scriptet du refererar till ovan så att det öppnar Word och skriver ut den fil jag släpper i mappen?

Och i så fall-hur??

[ 22. mars 2003, 13:02: Meddelandet ändrat av: Umeå Open ]

Jag kan tyvärr inte i detta forum skriva scriptet åt dig eller lära dig Applescript, bara ge några pekare i rätt riktning.

Starta Manusredigeraren. Välj "Öppna ordlista" och navigera dig fram till programfilen för Word och öppna den. Då får du upp en lista över de Applescript-kommandon som Word känner till. Det är dessa du skall använda dig av i ditt script.

Men det är inte en bra metod att lära sig Applescript att försöka sätta ihop ett script på det viset om man inte redan kan Applescript. För det behöver du en bok och det finns tidigare diskussioner på 99Mac om Applescript (forumet utveckling tex) med lite tips om böcker. Något man inte kan utläsa i ordlistan är nämligen hur man skall adressera objekt, dvs hur man skall referera till ett viss dokument, fil, ord eller vad det nu är. Det är därför lättare med en bok.

Du kan också använda den inbyggda hjälpen i Word för att söka efter ordet Applescript och se om det står något.

Du kan också prova att klicka på knappen "Spela in" i ditt script i Manusredigeraren, byta till Word och utföra där det du vill göra, byt sedan tillbaka till Manusredigeraren, tryck på stopp och se om det dyker upp en massa kommandon i ditt script. Flera av programmen i Officepaketet stöder inspelning, dvs du utför stegen i programmet, som spelas in av Manusredigeraren och sedan kan du anpassa dem till ditt eget script.

På sidan 122 i "Applescript for Applications" av Ethan Wilde finns ett Applescript som gör batchkonvertering av Word-dokument som släppts i en mapp.

Lycka till!

/Ola

Det är lite halvsvårt att ge ett generellt svar... du nämner inte vilka filer du vill skriva ut. Olika applikationer hanterar "print" kommandot olika...

Rent generellt så är det...

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">tell app "vilket program det nu är"
print document 1
end tell</pre>

eller

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">tell app "todiloo"
tell document 1
print
end tell
end tell</pre>

Hur ett mappkommando manus ser ut har du fått exempel på ovan. Så, vad du nu behöver är i så fall ett antal olika "if" satser som kollar filtyp/skapare och sedan öppnar vardera fil i rätt program och kör "rätt" print syntax.

/mattias

Tack för alla svar!! Jag tror jag börjar få kläm på det nu. Ska prova inspelningsfunktionen också!

Huj, vad snälla och hjälpsamma alla är här på 99mac

1
Bevaka tråden