Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Javaprogram i Classic. Hur?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp! Hur kör jag javaprogram i Mac OS 9?
I Mac OS X är det busenkelt, men jag behöver testköra ett javaprogram i Mac OS 9.
Jag hittar bara ett program för att köra applets (Apple Applet Runner).

Någon som vet hur jag kör javaprogram i Mac OS 9?

Någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-28 14:42

Det finns en gammal version: http://java.sun.com/products/archive/jdk/1.0.2/installation-macos-mac.html

Jag tror inte MacOS 9 stödjer Java2 tyvärr...

Den sista JDK/JRE för Classic/OS 9 är version 1.1.8. det blir ingen senare har Apple deklarerat flera ggr.

Läs mer här:

http://developer.apple.com/java/classic.html

Har själv inte använt tidigare version än 1.3, men jag har för mig man kan köra JFC (Swing) som ett tillägg till pre-1.2 (om det fanns till Mac vet jag inte)

har aldrig kört Java på gamla Mac OS så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig

Java under OS 9 och tidigare går riktigt segt. Ingen höjdare med andra ord.

Tack för alla svar. Har insett att Classic och Java inte rimmar.
Jag tänkte lösa problemet med att köra X window mot en Unixmaskin men hittade inget program till Classic...
Jag klarar inte av att sitta på datorer som inte har Unix i botten. Är helt paralyserad utan ssh och scp t.ex.

Förresten: när ska Äpplet skicka med senaste versionen av java till Mac OS X? Börjar bli less på 1.3.1 Och varför tar javaprogram så lång tid på sig att starta i Mac OS X.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Markus Johansson:
Förresten: när ska Äpplet skicka med senaste versionen av java till Mac OS X? Börjar bli less på 1.3.1 Och varför tar javaprogram så lång tid på sig att starta i Mac OS X.

Det har varit ute flera versioner av 1.4.1 developer preview ett tag. kan hämtas från ADC (Apple Developer Connexion). Så förmodligen närmar det sig.
har inte provat den.

(det finns gratismedlemsskap i ADC)

en tröst är att få program kräver 1.4

min snabbaste Mac är en iMac DV, och där startar det långsammare än på den senaste Windows maskinen jag använde (1400 MHz Celleri-processorr tror jag det var). men det kanske inte va så konstigt...
OS X har hårdvaruaccelererad Java (vad gäller grafiken) om man har ett nyare bildskärmskort (har inte jag )

vet inte om det senare bara gäller för Jaguar....

suck, om man hade en nyare maskin...

1
Bevaka tråden