Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lika som bär-logotyper

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lika som bär med TV-programmet "Diggiloo". Den i TV-studion är outline precis som ovan.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 22:32

Så är det ofta tycker jag då loggan enbart är typografisk...

Om någon kommer ihåg TV-kanalen Supersport så kan jag förminna mig om att minst 20 företag som har exakt samma logga.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Om någon kommer ihåg TV-kanalen Supersport så kan jag förminna mig om att minst 20 företag som har exakt samma logga.

Kanske likadana eller?

Det är kul det där med loggor... former, symboler och innebörder...
Sossarna skulle ju modernisera sin för några år sedan, och anlitade den där franska superbyrån (kommer i hastigheten inte på vad den heter... eller också har jag lyckats förtränga eländet:-)

Dom höll på och skissade några månader... och drog in några miljoner... och levererade under mängdens jubel...

Den loggan måste väl ändå inneha världsrekordet i taskiga associationer...
Delbilderna är en schimpans, en papegoja och en tårtbit...
Innebörd: (?) Sossarna är pladdrande apor som käkar tårta...?

Snyggt jobbat...

Apropå taskiga loggor. Buslink valde en glad sköldpadda. Vad vill de säga med det? Vi kommer försent men är fortfarande glada!

Väljer man att endast använda ett typsnitt som logga så får man faktiskt räkna med plagiat. Vill man vara unik så får man nog ha en liten illustration också...

Vad är det då för "typsniss" gällande Forbo och TV-Lasse?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Det är kul det där med loggor... former, symboler och innebörder...
Sossarna skulle ju modernisera sin för några år sedan, och anlitade den där franska superbyrån (kommer i hastigheten inte på vad den heter... eller också har jag lyckats förtränga eländet:-)

Dom höll på och skissade några månader... och drog in några miljoner... och levererade under mängdens jubel...

Den loggan måste väl ändå inneha världsrekordet i taskiga associationer...
Delbilderna är en schimpans, en papegoja och en tårtbit...
Innebörd: (?) Sossarna är pladdrande apor som käkar tårta...?

Franska superbyrån? Drog in några miljoner?

Det är inte loggan som du raljerar över det är symbolen.

Formgivaren som anlitades heter Javier Mariscal.

Snyggt jobbat själv, utan tvekan den snyggaste clip-art loggan i hela Norrtälje.

Eftersom vi inte sysslar med personliga påhopp här på 99mac så blir jag som ytterst ansvarig moderator att ta bort dessa onödiga "felsteg" i förekommande fall...Försök var mer konstruktiv i kritiken så vinner ni respekt av alla här! / Clavius - Moderator

[ 18 Oktober 2002, 23:27: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

Tja det intressanta var ju att sossarna pungade ut med ganska mycket pengar för en logga som ser ut som dels ovanstående nämnt o enligt mig mest som en sönderslagen porslinsfigur el nått.. inte är den snygg el stilren iaf.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Tja det intressanta var ju att sossarna pungade ut med ganska mycket pengar för en logga som ser ut som dels ovanstående nämnt o enligt mig mest som en sönderslagen porslinsfigur el nått.. inte är den snygg el stilren iaf.

Det är en sak att man inte tycker att den är snygg. Det är självklart att man kan tycka att en symbol är ful. Det är inte helt ovanligt när man gör om en grafisk profil att de sågas av både experter och "vanligt folk". (Exempelvis Telia, SEB, Coop, Sparbanken, SVT, osv)

Det är en helt annan sak att göra sig rolig över saker man inte har en aning om, det är det jag blir irriterad över.

Vad menar du med att det kostade ganska mycket pengar? Hur vet du vad det kostade i relation till vad de fick för arbetet? Vad tror du det kostar att byta grafisk profil för en så pass stor organisation?

Nu var det ju ett bra tag sen dom bytte, men jag vill minnas att detta diskuterades ganska flitigt i medierna då det begav sig. Där en av huvuddiskussionerna gällde just den summa som betalats för o få denna logga skapad.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-10-17 11:22

Är inte det signifikativt att det skakas på huvuden när en organisation eller ett företag betalar "enorma summor pengar" för något "som ser ut som något ett barn gjort på dagis" eller något "otroligt fult och obegripligt"?
Sen visar det sig att loggan kanske inte var så dålig och att den faktiskt funkar bra och att man direkt känner igen den och...
Att den hel enkelt fyller sin funktion!

Tycker att den omdiskuterade rosen är bra mycket bättre än den gamla rosen (om nu någon kommer ihåg den!).
Sen är det nog svårt för många att inte låta sina politiska åsikter färga vad man tycker om att ett parti "lagt ned så mycket pengar" på att byta logotyp...

Det är vad jag tror!

Edit: Lade till "inte" i sista stycket...

[ 17 Oktober 2002, 12:01: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

Jag vågar påstå att spacemanspiff träffade "bull´s eye" där. När det gäller sossarna så är deras nya ros ett otroligt uppsving från deras tidigare. Det är lustigt vilka reaktioner det blir när ett politiskt parti lägger ner pengar på en grafisk profil, men ingen säger ett knyst när typ riksskatteverket gå och gör detsamma.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Nu var det ju ett bra tag sen dom bytte, men jag vill minnas att detta diskuterades ganska flitigt i medierna då det begav sig. Där en av huvuddiskussionerna gällde just den summa som betalats för o få denna logga skapad.

Ja. Det har du rätt i, konstigt vore det väl annars. Eftersom reklam, formgivning,namn undersökningar, förstudier och dyl knappast uppfattas av "vanliga människor" som det viktigaste att lägga pengar på så är det i princip omöjligt för en journalist att inte berätta storyn "Titta vad de gör med dina pengar".

Pengar som skulle ha kunnat betalat <fyll i välgörande ändamål här> istället.

Saker och ting kostar pengar. Jag vet att Mariscal inte tog lika mycket betalt för det här jobbet som han brukar göra för lika stora jobb. Därför blir det lite absurt när just det här exemplet tas upp som något som skulle vara extraordinärt dyrt.

/peter

[p.s. ursäkta att jag blev förbannad.]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-17 12:16

FD: "Vill man vara unik så får man nog ha en liten illustration också". Yupp. Det ser ut som om du har radioantenner på pannan!

Förresten så tycker jag att barn på dagis kan rita väldigt vackra bilder. Så det så.

Citat:

quote: Förresten så tycker jag att barn på dagis kan rita väldigt vackra bilder.

Naivism är en rolig stil.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Det ser ut som om du har radioantenner på pannan!

Ja, det är för att jag ska kunna pejla in allt skitsnack som inte har med ämnet att göra här på 99mac...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-10-17 13:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
FD:
Förresten så tycker jag att barn på dagis kan rita väldigt vackra bilder. Så det så.

Det tycker jag med! Lade ju bara in ett citat som kanske är en vanlig kommentar hos sk vanligt folk...

Ska just gå och hämta min egen lilla konstnär, snart 2 år, på dagis!

[ 17 Oktober 2002, 13:44: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

Lika som bär?
NBA (Basket ligan i USA) http://www.nba.com/

Stryktipset (Svenska spel) loggan finns på http://www.svenskaspel.se/

/M

Lika som bär?
NBA (Basket ligan i USA) http://www.nba.com/

Stryktipset (Svenska spel) loggan finns på http://www.svenskaspel.se/

/M

  • Avstängd
  • 2002-10-17 14:27

Försäkringskassan

&

AMD

Kul sammanträffande

Vingresor:

Kriminalvården:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Molgan:
Lika som bär?
NBA (Basket ligan i USA) http://www.nba.com/

Stryktipset (Svenska spel) loggan finns på http://www.svenskaspel.se/

/M

Ledsen Molgan, men jag kan inte hålla med. På vilket sätt tycker du att de är lika som bär?

/M

Vissa element kan man säga

Ok, förlåt. Jag läste inte att det handlade om Stryktipsloggan, utan trodde du menade Svenska Spels logga.

Dessa Stryktipset och NBA är onekligen rätt lika!

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-10-17 19:33

Mjahaja, klev visst på nå´t känslospröt, very sorry.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-17 19:42

Atari-loggan är ju lite lik Stockholms läns landstings logga, den så kallade stubben.

  • Medlem
  • 2002-10-17 19:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
Är du en idiot eller låtsas du bara...

Vilket obehagligt inlägg...

Se nedan - Clavius / Moderator

[ 18 Oktober 2002, 23:29: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-17 19:44

Krimprod! Det var ju riktigt fyndigt. Kriminell produktion eller produktion av kriminella?

Bevaka tråden