Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples ColorSync och CMM...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad jobbar ni med för färghantering?
Stötte på oväntade resultat idag, som fick mig att grunna lite...
Jag har i många år kört en Appleskrivare (LaserColor12/600), och aldrig haft några direkt oöverstigliga problem med färgåtergivningen. En gedigen arbetshäst, som har stånkat på och tjänstgjort, utan några flashigheter, men lojalt och stabilt. Kört Apple-inställningar rakt igenom systemet. OK, riktigt nöjd blir man ju aldrig, men det har man ju så att säga vant sig vid, vissa felnyanser finns det alltid, beroende på temperatur, fuktighet, papper osv osv osv men för det mesta har jag fått så pass godtagbara provprintar att jag vågat skicka filerna till tryckeriet utan risk att bli skandaliserad...:-)

Men, nu hände sig att Appleskrivaren packade ihop, och en ny införskaffades, en Xerox Phaser, och vid testutskrifterna fick jag minst sagt märkliga färger, beroende på vilken konverteringsmetod jag använder.

Om jag kör Apples Color Sync eller Apples CMM, så får jag ett rödstick som inte är av denna världen... folk blir indianer... trots ett otal kalibreringar och inställningsvarianter.
Adobes ACE ger kvartshyfsat resultat, men det enda jag tycker är acceptabelt är Heidelberg.
Det spelar ingen större roll hur myckat man jobbar med color adjustment i printern, Apples CS och CSM kommer ändå mil från skärmen.
Är Apples färghantering verkligen så bedrövlig att den bara funkar med de egna produkterna? (som nu inte längre tillverkas...)

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 10:07

Skaffa profiler för skrivaren! Oftast har tillverkarna det elelr så får man köpa ifrån olika företag!

  • Medlem
  • 2002-07-23 10:39

Det är ju en ganska dyr skrivare. Ring till er kontaktperson på Xerox och be honom skicka någon som kalibrerar skrivaren. De borde faktiskt gå med på det.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-23 10:55

Det viktigaste är att du har profiler för skärm, skrivare, skanner och en arbetsprofil som är bra (tex Adobe RGB (1998)). Sen gäller det att alla program är synkade genom att ha liknande inställningar, och samma arbetsprofil.

Du kanske måste skaffa en colorimeter och kalibrera din utrustning själv. Det brukar vara det bästa alternativet.

Jag har inställt på Apple CMM och upplever inte samma problem som du. Jag har en Phaser 560 färglaser och en Epson bläckstråle och de funkar bra både mot skärm och tryck.

Hm... jag uttryckte mig visst lite luddigt... sorry...

-Självklart har jag skrivarens profiler, testat med både Standard och Enhanced.
-Kalibrerar skrivaren gör man enklast själv, det finns testutskrifter och color adjustment-möjligheter.
-Jag har kalibrerat med Spyder.

MEN, för att försöka uttrycka mig mera tydligt, jag var lite trött igår...:

När man tar en bild som är gjord på en annan dator, och öppnar den i PhSh, så får man alltid/oftast ett besked om att färgprofilen inte stämmer, och tillfrågas om man vill behålla, kasta eller konvertera till systemets färgprofil. Det bör man göra, annars vet man aldrig vad man får, hur bilden stämmer med övriga bilder, färgsättningen som helhet osv.

DÄR kommer det petiga...:-)

Använder jag Apples Color Sync eller Apples CMM för att konvertera, så blir resultatet märkbart sämre än Adobes och Heidelbergs.

Med "gamla" skrivaren, som var en Apple-skrivare, så funkade allt glimrande, men det verkar som om Apples färgkonverteringscodec-ar inte är så bra för t ex Xerox Phaser...? Kanske de rent av är bra bara för Apples egna produkter... numera discontinued...? (Apple Laser Color 12/600-maskinen skulle säkert kunnat gå ett par år till, men det går inte att få tag på lightning conductor-cylindrar, och dom bränner sönder efter 14-15.000 ex. 12/600-an hade gått strax över 100.000 utskrifter, en enastående apparat, köpte den -93!!!)

Med Apples konverteringscodecar:
På tiffar blir det väldigt mycket rödstick, speciellt i mellannyanser... cyaner blir ojämna, gryniga.
På eps-er också en hel del rödstick.
På jpg-ar fräts högdagrarna ur, och blir snudd på spektralvita... (OK-OK, jpg är inte bra, men jag vill testa!

Med Adobe eller Heidelberg:
No problems med tiffar eller eps-er, eller i varje fall väldigt små...:-)

Alltså:
Med Adobe RGB 98 - Phaser 2135 Enhanced för CMYK-en och Heidelberg blir det kalas...
Med Adobe RGB 98 - Phaser 2135 Enhanced för CMYK-en och Apple Color Sync blir det bedröööövligt...

Vad jag undrade var bara om det finns någon mer därute som upplevt problem med Applecodecarna vid färgkonvertering...:-) Vad jag vet har Color-sync-utvecklingen stått ganska stilla de senaste åren???

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 17:48

Lite nyfiken på version av Colorsync du kör.

Jag vet flera reproföretag som kör Colorsync utan problem. Samma sak med reklambyråer och andra grafiska företag. Så jag är lite förvånad att det blir sådanna skillnader om det är rätt kalibrerad utrustning.

En lösning är att ta in en konsult som är expert på färgkalibrering. Kan vara värt pengarna!

  • Medlem
  • 2002-07-23 18:05

Nu ska vi se här. Jag har aldrig brytt mig om att byta från Adobes färgmotor, men det kan finnas anledning att kolla upp vilken som är bäst.

Vad jag tycker är lite märkligt är att du använder Adobe RGB. Det enklaste sättet att få en hyffsad färgmatchning är att ställa in sin skärmprofil, som man får från valfritt program, i coloursync-dialogen i systemet. Därefter väljer man ´coloursync RGB´, som working space RGB. Ställer in policies på ´convert to working space´.

Sen ställer man in alla sina program på att använda coloursync, så ska converteringar gå smidigt mellan program.

Då borde alla bilder omvandlas så de ser ut som de ska på din skärm.

Jag CMYK-ar aldrig bilder själv, men om man endast ska skriva ut dem på skrivaren kan man ju göra om dem till skrivarens CMYK. Hursomhelst kan man ha det inställt, så man kan få en preview på skärmen med Proof setup. Man kan ju ställa in en profil i skrivardialogen, så kan rippen CMYKa åt en.

Jag kanske är ute och cyklar, men det här funkar för mig.

Jag har ColorSync-version 4.0, jag tror det är den senaste? Jag kör 10.1.3, och den installerades med det.

Varför Adobe1998?
Njaooo... lite osjälvständigt av mig kanske, men den brukar ju anses som standard.
"Ger ett ganska stort färgomfång för RGB-färger och passar bra för dokument som ska konverteras till CMYK. Använd det här systemet om du ska trycka material med många färger."
enligt anvisningarna till Photoshop.

Jag får in rätt mycket material från dig-kameror och scannrar, och då är det bra att ha en gemensam nämnare som utgångspunkt.

Förresten, vågar du verkligen låta bli att CMYK-a själv? Då har man ju inte en aning om vilka CMYK-nyanser som kommer att ersätta de RGB-färger som inte är tryckbara???

Det är knäckande att gå hela kedjan 1. Dia, framkallat korrekt, eller en illustration - 2. Scanning av diat/illustrationen (i en vettig scanner!) - 3. Intag i Photoshop för CMYK-ning - 4. Montering i layoutprogram - 5. Utskrift på en färglaser... och slutligen 6..... Jämföra färgerna på originalfotot med färgerna på utskriften... man blir blek...

Jag tycker att det alldeles för ofta blir trassel med färgerna när man skickar till tryck. För någon månad sedan hjälpte jag en gitarrist med en diktsamling (han är en mångkunnig man...!:-), och han var mycket noga med att omslaget och illustrationen på framsidan skulle vara i ett par mellan- och ljusbruna nyanser, ungefär som träet i hans konsertgitarr. Det provtryck som kom tillbaka från tryckeriet (det är rätt stort, men jag ska inte nämna några namn här) såg mera ut som en Cherry-strata än cederträ, trots att de fått laserutskrift, CMYK-procent och pantoneflikar...:-)

Detta kanske inte hjälper dig alls -- men så här kör jag:

RGB (Working Space): Colormatch RGB
CMYK (Working Space): profil från mitt tryckeri

Konverteringsmotor Adobe ACE

VIKTIGT.
När jag skriver ut från Indesign väljer jag alltid (under Color Management / Print Space) "Postscript Color Management" med Default CRD.

Ger helt OK utskrifter på en relativt enkel Epson Pro 5000.

/Brake6

  • Medlem
  • 2002-07-24 12:59

Så länge du applicerar en generisk profil på dina RGB-filer är det ganska meningslöst. Tanken är ju att det ska spegla bristerna på din skärm, så att man kan ta hänsyn till vad du såg på skärmen när man konverterar till CMYK.

Anledningen att jag inte CMYKar själv är att jag använder flera olika tryckerier. Ibland vet jag inte ens vem som kommer att trycka i slutänden. Då kan jag ju inte göra en CMYK, eftersom jag inte har deras profil. Att CMYKa med en generisk profil garanterar att resultatet blir sämre.

Mitt förslag är att du:

a) Använder en skärmprofil framtagen antingen med hårdvarukallibrering, eller Supercal från Bergdesign. Denna anger du som RGB-profil i PS, och konverterar alla bilder till den.

b) Skickar alla bilder till tryck i RGB, eller ber att få deras profiler. Det är olika till olika trycktyper och pappersvikter.

c) För provtryck borde du kunna använda din Phaserprofil, förutsatt att du konverterat bilden till skärm-RGB-rymden först. (glöm inte att spara original RGB bilderna för att CMYKA dem igen för tryck.)

Om du har PressReady eller någon annan mjukvaru-RIP, kan man simulera ett tryckförfarande också om man vill.

Tack för alla tips, nu ska jag sätta igång och testa på allvar!
Det vore intressant om några flera ville berätta hur de gör, kanske vi skulle kunna så ett frö till en standard i djungeln...

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-07 21:37

detta som du har iaktagit gäller aven för PS bildhantering där Adobe inställningen är att föredra framför Colosync. Ta en gråkil och jmf, rött brus i mellantonerna i Colorsync

citat:
Använder jag Apples Color Sync eller Apples CMM för att konvertera, så blir resultatet märkbart sämre än Adobes och Heidelbergs.

Apples Color Sync har ett antal kända buggar men jag tror inte att de problemen som beskrivs här beror på det. Istället skulle jag tro att det är någon "image enhancing" eller "color correction" feature som ska avaktiveras i skrivaren.

Valet av CMM har normalt sett mycket liten inverkan på konverteringen. Personligen tycker jag Adobe ACE är helt överlägsen, men det beror mest på att den är plattformsoberoende och det enda egentliga alternativet om man behöver det.

MEN, jag märker att det finns en blandning av uppfattningar här, dels såna som gällde för färghantering för ett antal år sen och dels det "moderna" sättet

Man ska INTE konvertera sina bilder till bildskärmsprofil. Så jobbade man för några år sen. Numera försöker man behålla bilden i en "arbetsfärgrymd" och använda bildskärmsprofilen enbart för att styra visningen.

Med andra ord, har man gjort rätt så spelar bildskärmsinställningen över huvud ingen roll vid utskrift.

Alltså: kolla skrivaren efter allt som heter något med color "improvement", "enhancement", "correction" etc och stäng av det så skulle jag tipsa att det funkar som det ska sen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-07 22:31

Kan det vara så att färgrymden på din nya skrivarprofil vidar överskrider färgrymden
på din bildkärmsprofil?Spyder har inte samma omfång som exv Binuscan, Gretag. Dvs du kanske får med mera färgtoner. på din nya skrivare. därav
till synes felatiga färger. jmf med skärmen
och framför allt jmf med gamla skrivaren.
Mät bilden i PS leta i givna utsnitt i bilden, om den har överskott på magenter, cyaner.
Ta ner och prova andras skrivarprofiler.
Kontakta Binuscan. du kan få prova
Binuscans kallibrerings Kit. innehåller bla spectrofotometer, så du kan få skivaren, uppmätt och profilerad .

Senast redigerat 2003-11-08 12:08
1
Bevaka tråden