Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska man ladda en ny iPod?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-26 21:33

Får min iPod imorron och då vill jag (såklart) ladda den på rätt sätt från början. Så att batteriet håller maximal tid.

Min gissning är att man borde ladda den ungefär som en ny mobil? Dvs ca 15h första gången, ladda ur het, ladda upp kanske 5h, ladda ur helt och sen börja ladda som vanligt?

Nån som har synpunkter eller vet nått annat sätt man bör göra det på?

Sen kan jag passa på att fråga, vilka 3e parts program är "must have" när man har ipod?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-27 00:51

bra fråga, vill också veta...

fick min i onsdags.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-27 11:59

1. iPodens batteri är inte som andra, dvs, det har inget minne. Anledningen till att man ska ladda upp mobiltelefoner osv extra länge första gången är att dom ska komma ihåg hur högt uppladdade dom var för sen kommer dom bara dit. iPoden är bara att ladda och köra, bekymra dig inte om något.

2. Finns väl en del, jag använder bara 3e parts program. Speciellt www.redchairsoftware/anapod

Varför använda andra program. iTunes är allt man behöver!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-29 14:57

Äh, slutade med en 20 timmars laddning då jag inte va hemma

Surt att jag inte är hemma just nu och en vecka framöver, måste låna nåns dator och ladda med lite musik

  • Oregistrerad
  • 2003-12-30 10:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av elektronen
Varför använda andra program. iTunes är allt man behöver!

Tja, innan Anapod kom til iPoden funderade jag på at skaffa en Creative Nomad Jukebox bara för att Notmad Explorer var det bästa sättet jag nogonsin provat att administrera en mp3 spelare. Nu finns anapod och jag kan skafa en iPod. Jag gillar iTunes på många sätt, men det är et ganska tungt program och lite begränsat om man skal andvända sin iPod på många maskiner.

Firewire suger

...slut på batteriet på min iPod mini när jag kör den i PC. Problemet är som följer. Jag kör iPod på både Mac o PC. På macen laddas iPoden då jag kör Firewire, men inte på PC:n. Då tar den ström från iPod i stället. Dessutom känner inte iTunes av USB 2 på vare sig min PC eller mac (kan således inte föra över med USB 2, men USB:n laddar däremot batteriet på både PC o Mac). Så om jag vill föra över låtar från PC till min iPod med FireWire så tar batteriet slut fort, medan det inte går att föra över alls med USB 2. Jag får med USB 2 och föra över med FireWire. Helidiotiskt. Det ska väl bara vara att plugga in Firewire och ladda hem samtidigt som batteriet laddas, eller?
Någon som har ett bra svar att ge eller ska jag hämta ut nytt på garantin?

Ursprungligen av EvilErik:

...slut på batteriet på min iPod mini när jag kör den i PC. Problemet är som följer. Jag kör iPod på både Mac o PC. På macen laddas iPoden då jag kör Firewire, men inte på PC:n. Då tar den ström från iPod i stället. Dessutom känner inte iTunes av USB 2 på vare sig min PC eller mac (kan således inte föra över med USB 2, men USB:n laddar däremot batteriet på både PC o Mac). Så om jag vill föra över låtar från PC till min iPod med FireWire så tar batteriet slut fort, medan det inte går att föra över alls med USB 2. Jag får med USB 2 och föra över med FireWire. Helidiotiskt. Det ska väl bara vara att plugga in Firewire och ladda hem samtidigt som batteriet laddas, eller?
Någon som har ett bra svar att ge eller ska jag hämta ut nytt på garantin?

Jag kan svara på firewirefrågan att PCs inte har "powered" firewire. Du kan, altså, inte ladda upp en iPod via firewire på en pc.

Det där med USB2... ja... någon annan som kan svara?

Jag vet inte vilka sorters PC ni har men när jag hade min mini så laddades den via firewire från mitt Creative Audigy 2. Jag tror det hela beror på vilken sorts firewire anslutning man har.

1
Bevaka tråden