Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera iPod från USA

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är det någon här som vet om man åker på tull när man beställer iPod från USA via eBay? Jag har beställt bl.a. iTrip + PowerPod (billaddare) från England och slapp då betala tull.

Finns det något speciellt man bör tänka på när man importerar och vad är era erfarenheter? Hur mycket tull blir det om man köper en iPod för ca 1500kr från USA?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 22:23

Om du importerar från ett land som inte är med i EU riskerar du att åka på en tullavgift.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 22:35

Om du ber försäljaren och skicka den som "gift" så kan inte tullen joxxa med det och begara skatt på det.

Ursprungligen av sajbermaku:

Om du ber försäljaren och skicka den som "gift" så kan inte tullen joxxa med det och begara skatt på det.

det finns dock lagar som förhindrar det i vissa stater. det var iaf vad jag fick höra när jag frågade om jag kunde få en iPod skickad som 'gift' från USA:

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-20 07:36
Ursprungligen av sajbermaku:

Om du ber försäljaren och skicka den som "gift" så kan inte tullen joxxa med det och begara skatt på det.

Dom gör stickkontroller på "gift" försändelserna också... så har du otur så åker du dit på det iaf.

Det säkraste är att be dom skicka som gift och sätta ett värde på max $15 på paketet, då kommer tullen förmodligen inte kolla det, jag har aldrig åkt fast för det iaf (beställer prylar från USA hela tiden)

  • Medlem
  • 2004-08-19 22:36

Om jag har förstått det hela rätt, så är tullavgiften för elektronik rätt mycket om man nu åker på den. Rätta mig om jag har fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 22:44

Jag tror att deras ögon lyser upp mer för elektronik än andra varor.

Hmm... elektronik brukar vara en hel del billigare i Tyskland. Hur mycket billigare blir det om man köper därifrån? (man slipper ju tullavgift också)

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 23:57

Är det inte upp till försäljaren att välja skicka den som en "present" ? Men som sagt, de har ju en hel del knasiga lagar m.m i det dära U.S.A..

  • Medlem
  • 2004-08-20 00:28

Även och säljaren skickar paketet som gift så kan man aldrig vara säker på att slippa tull.

Risken är inte allt för stor men den finns där..

kainen: Men det är nog bra att uppge värdet så att man kan försäkra försändelsen.

Ja kan bara säga att ja handla en kamera från USA på ebay för £160 då ja bodde i England o fick betala tull på en £35 fast sändaren hade märkt paketet med "gift". På posten där sa de att de kollar 1/3 av alla elektronikpaket. Men detta var ju England men ja kan tänkta mig att något liknande gäller sverige. De verkar också ha listor på priser på produkter eftersom de hittat priset på min kamera där så även om man skriver $15 på paketet hjälper det nog inte så mkt.

jag slapp tulla för min iPod Mini!

Problemet är väl inte tullavgiften då den bara är på 2,5% av totalkostnaden, utan problemet är om man åker på moms på 25%!

Minipod: Beställde du från USA eller England? Var det skrivet gift på paketet?

Ursprungligen av HC Andersson:

Problemet är väl inte tullavgiften då den bara är på 2,5% av totalkostnaden, utan problemet är om man åker på moms på 25%!

Minipod: Beställde du från USA eller England? Var det skrivet gift på paketet?

har ingen aning om det stod gift.
Men den var skickad från USA, av en kusin!

1
Bevaka tråden