Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig =(

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tja jag känner mig lurad tror jag

jag köpte en ipod för ett halvårsen för nästan 4500kronor inklusiv 3 år försäkring

när jag ringer numret "kundtjänst apple" som står på mitt kvitto kommer jag till janice meetings eller någonting

nr är 08-51717730

hur ska jag göra om jag vill få hjälp? min ipod är sönder och siba hanvisar mig bara till ipods kundtjänst

=( =(

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 17:57

SIBA har ett ansvar enligt konsumentköplaget och det är egentligen de som ska stå för såna saker. De har rätt att försöka reparera den 3 gånger och fungerar inte det har man rätt at t få pengarna tillbaka eller en ny vara. Så säger konsumentköplagen (som dessutom gäller 2 år). Sen kanske det kan vara enkelt att disktutera med Apple direkt, eftersom de är lätta att ha att göra med. Ring Apple på: 0771 199 519 så löser det sig säkert ( http://www.info.apple.com/sesv/index.html )

Konsumenträtt hos Konsumentverket: http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/

Vad är det för försäkring du har tecknat hos SIBA? Du har förmodligen rätt även utan den.

Ursprungligen av raZmus:

SIBA har ett ansvar enligt konsumentköplaget och det är egentligen de som ska stå för såna saker. De har rätt att försöka reparera den 3 gånger och fungerar inte det har man rätt at t få pengarna tillbaka eller en ny vara. Så säger konsumentköplagen (som dessutom gäller 2 år).

Ja men detta gäller endast fel som redan fanns när varan köptes (tillverkningsfel). Under de första 6 månaderna måste säljaren vissa att felet inte fanns där redan vid försäljningen och därefter blir det du som köpare som måste bevisa att felet fanns där redan vid försäljning. Inte alldeles lätt alla gånger.

En försäkring täcker däremot skador som kan uppstå genom att man tappar produkten i golvet eller råka hälla vatten på den etc.

Att påstå att försäkringar som säljs via Siba etc är onödiga är sant förutsatt att man har en hemförsäkring med allrisk/oturs/drulle-tillägg (namnet varierar mellan olika bolag). Men en sådan försäkring har oftast en självrisk på 1000-1500 kr och dessutom brukar de räkna ner produktens värde pga ålder etc.

Om du tecknar en försäkring hos Siba är det till dem du ska gå om det uppstår något fel med spelaren, det är de som har utfärdat försäkringen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 19:20

Försäkringen spelar egentligen ingen roll. Han har antagligen konsumentköplagen på sin sida. Försäkringar man tecknar hos Elgiganten, SIBA eller OnOff är oftast helt onödiga och bara ett sätt att tjäna pengar för dem.

Ursprungligen av raZmus:

Försäkringen spelar egentligen ingen roll. Han har antagligen konsumentköplagen på sin sida. Försäkringar man tecknar hos Elgiganten, SIBA eller OnOff är oftast helt onödiga och bara ett sätt att tjäna pengar för dem.

fan va man blir lurad då, hursomhelst så prata jag med apple, tack för numret brorsan, dom sa att dom skickar nya hörlurar inom 3 dagar och att de inte var något större problem, ska sedan ringa till siba och fråga vad deras extra försäkring täcker. fuktskador m.m

Allså, har man betalt 500spänn så borde man utnyttja det för att få en ny ipod, lr vad säger ni? kan ju inte låta siba tjäna pengar på en försäkring i onödan

ha de super grabbar
Over N´ out

1
Bevaka tråden