Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadar användning av dockan batteriet i längden??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en dock till min ipod mini och kopplade in den i min mac.
Därefter börjar den ju ladda hur man än gör. Är det bra för batteriet , eller sliter att låta den stå i dockan? (vill ju ha en docka för det är snyggt, och min ipod står i den när jag inte använder den.. Ladda den kan man ju göra med sladden)

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-06-16 21:27

Vet faktiskt inte. Jag använder själv dockan flitigt, och har funderat på det lite grann. Men ska jag börja dra mig för att använda docken så finns det ju ingen anledning att ha den kvar, så jag rycker på axlarna och hoppas batteriet håller ändå...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 22:10
Ursprungligen av governor:

Köpte en dock till min ipod mini och kopplade in den i min mac.
Därefter börjar den ju ladda hur man än gör. Är det bra för batteriet , eller sliter att låta den stå i dockan? (vill ju ha en docka för det är snyggt, och min ipod står i den när jag inte använder den.. Ladda den kan man ju göra med sladden)

Från http://www.ipodbatteryfaq.com :

Q: Is it okay to leave the iPod in the dock, or otherwise attached to external power, for extended periods of time?

A1: Yes. The iPod's circuitry will no longer charge the battery once it is determined to be full, even if the iPod is still attached to external power.

A2: This can also be a more complicated issue. Lithium ion batteries age faster when stored at full charge. If your usage of the iPod consists almost exclusively of use while plugged in for extended periods of time such as weeks or months, and very limited usage from the battery, the battery is essentially always in a charged state. A fully charged lithium ion battery ages at a faster rate than a lithium ion battery at the optimum storage capacity of approximately 40%. However, keeping an iPod battery near this optimum storage capacity can prove difficult to manage. A lithium ion battery also ages from use, as well as from storage, so the aging effects of constant use of the battery in order to keep the charge closer to 40%, versus constant use while attached to external power, come close to being even.

Så det är ingen fara att ha iPoden i dockan...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-06-22 07:28

Gött ja har funderat på det här ett tag inte bara för min ipod utan för t ex mobiler och annat med uppladningsbara batterier

  • Medlem
  • 2005-06-22 10:42

Den informationen gäller alltså bara lithium-ion batterier. Om du vill ha info om andra batterier kan du kolla t.ex. här: http://www.batteryuniversity.com/partone-21.htm

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-06-22 16:37

Okej. är det någon som vet hur länge bateriet håller ungefär? lr det beror väll på vad för ipod man har men jag är mest intreserad av minin.

1
Bevaka tråden