Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen som tänker på de yngre?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak som jag gått och stört mig på hyfsat länge, ungomarna utgör ju en ganska stor del av de som faktist laddar ned musik och massor av andra saker, vi har en ny lag som gör det olagligt att ladda ned musik och film, men ändå säger till och med polisen själva att de inte har nog med resurser att sätta fast de som laddar ned och ändå väntar de sig att folk ska sluta bara på grund av den nya lagen, men de tänker ju inte på att folk vill ha musik billigt och snabbt, istället för att måsta fara in till stan för att köpa en CD-skiva för 150kr (i bästa fall...) och att inte alla har kreditkort/kontokort (alltså större delen av de som är under 18 och en del vuxna också), till exempel för mig, jag kan inte köpa musik från nätet för att jag inte har tillgång till ett kredit- eller kontokort, jag får 150kr i månaden i månadspeng samtidigt som jag är väldigt intresserad av att spela musik, så jag kan inte bara gå ut och köpa massor av skivor i en affär, allt som jag har i mitt rum som är värt mer än någon hundralapp har med musik att göra på något sätt och det är bara för att jag lyckats vara väldigt snål och sparat i kanske något år, men varför tänker folk inte på de som utgör en stor av nedladdarna?
Förlåt för min "rant", men jag kände att det var dags att säga något om det här.

Förstår din "Rant" men om du kikar på ITMS och iTunes så finns det ett antal käcka sätt att lösa just dom problemen ("presentkort" eller "månadspeng") så egentligen gnäller och problematiserar ett ickeproblem
Gnällspik där...

Aha!
Har bara sett "gift certificates" nämnda på store.apple.com (alltså engelska delen av sidan), såg inget om det på svenska delen eller i ITMS.
Men hur betalar man presentkorten då?
Skummade igenom terms & conditions och www.apple.com/itunes/store/ men hittade inget där...

EDIT: Tack så mycket förresten

Jag gjorde så här:

Jag bad min pappa registrera sig och köpa ett presentkort åt mig.
Korten köper man i iTunes (Klicka på giftcertificates och välj buy).
Sen valde jag redeem på sidan som visas efter att man har klickat på giftcertficates.
Jag tryckte in koden som står på presentkortet.
Sen knappade jag in mitt apple-id (som jag tidigare skaffade för att kunna utnyttja garantin på min iPod).
Jag fick fylla i alla nödvändiga uppgiffter (kreditkort behövs inte).
Sen har jag en ruta som visar hur mycket pengar jag har kvar i fönstret hela tiden.

Jo, antog att det var något sånt, men alltså hur gör dom med betalning då man köper ett presentkort? (om man inte har ett kredit- eller kontokort och en förälder som vägrar ge ut kortinformation på nätet även fast det är helt säkert)

Ett alternativ är att skaffa nya föräldrar. Ett annat att övertala dem att utvecklingsmässigt hoppa fram till åtminstonde 1995. Nej allvarligt talat så finns det ju inte nåt annat sätt att lösa det på. Visst kan man tänka sig att det skulle gå att sätta in pengar t ex via postgiro men sånt är ju knappast snabbt och smidigt. Ett annat är ju fakturering i efterskott men det är ju ännu osmidigare och skulle ju fördyra hela processen.

Mycket av grejen med nerladdningstjänster är ju att man kapat många steg i kedjan (pressa skivan, fysisk distribution av skivan, lagerhållning, tillgänglighet osv osv) för att göra det billigt och enkelt så man i viss mån kan konkurera med illegal nerladdning. Betalningssättet berörs ju såklart också och kortköp är ju faktiskt det mest gångbara.

Du får nog jobba lite mer på dina föräldrar. Du kan ju hälsa dem att risken att bli blåst med kortet också finns när de handlar på stan om det vill sig riktigt illa. Själv är jag inte det minsta orolig för att handla på nätet med kortet. Har gjort det i flera år och har hittills (ta i trä) inte råkat ut för nå tråkigheter. Tyvärr skrämmer sensationsblaskorna (Aftonslasket och Sexpressen) upp folk med sina krigsrubriker om stulna kortnummer men glömmer att nämna att bedrägerier är högst ovanliga och att kortinnehavaren i de fall alltid hålls skadelös.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-08-23 20:30

Du har helt rätt.Det är helt ofarligt,(till 99 procent) Att handla över internet..Men jag hade svårt i början med föräldrar,jag bad dem sätt in pegar på ett pay pal(www.paypal.com)där kan du ha din penagr!sen är det bara att handla fritt!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-08-24 10:43

Dessutom har ju en del banker något som de kallar "Säkra kort" eller liknande, ett engångs-kortnummer som måste aktiveras inför varje köp. Då har man ju ännu lite högre säkerhet om man använder ett sånt.

1
Bevaka tråden