Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

128 kbit eller mer?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hopp

Har lagt in ett flertal skivor i iTunes med 128 kbit. Fick sen veta att det är rekommenderbart att kanske läsa in filerna med 190 kbit för bättre ljud.

Vad är din erfarenhet? Är det värt att öka kbit-en (som därmed tar större utrymme) eller är skillnaden icke märkbar? Skall testa själv, vill bara höra om någon har någon tanke...

Tack
Anders

Jag märker iaf ingen skillnad mellan AAC 128 och 192

Jag märker inte heller speciellt stor skillnad mellan 128 eller högre vad gäller aac (mer psykologisk skillnad). Däremot mp3 kan ibland bli riktigt sunkigt i låga bithastigheter.

Mitt personliga riktmärke är att göra "lite bättre" än det som vanligtvis folk tycker; t.ex. aac/160 och mp3/>192 (gärna VBR och Lame). Men för att riktigt snåla med minnet på min mobiltelefon kör jag oftast aac/128 till just den.

Däremot så hoppas jag att du inser att det är ingen som helst vinst med att konvertera mp3- eller aac-låtar till nån högre bithastighet. Du måste rippa om från originalfilerna (cd, aiff, lossless eller likn.)

  • Medlem
  • 2006-01-22 10:24

Jag rippar mina skivor i Mp3 i 192-256 kbps. Det låter bra enligt mig. Har valt bort AAC Pga att jag kanske (föga troligt) kommer köpa en mp3 i framtiden som inte klarar AAC.

Ursprungligen av Xelo:

Jag rippar mina skivor i Mp3 i 192-256 kbps. Det låter bra enligt mig. Har valt bort AAC Pga att jag kanske (föga troligt) kommer köpa en mp3 i framtiden som inte klarar AAC.

Jag använder också mest mp3 pga att mången hårdvara inte spelar aac, men förmodligen blir det fler och fler som börjar stöda aac-uppspelning... Men aac låter mycket bättre vid 128, det går inte att komma ifrån.

1
Bevaka tråden