Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvaliten i iPod's?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick min iPod video idag som jag beställde förra veckan..

Min första tanke var såklart "Fan vad snygg den är!", men sen när jag
använt den ett tag, provat olika inställningar och lyssnat en del
så blev jag mer och mer tveksam till ljudkvaliteten

Går det inte att få bättre ljud än såhär? EQ'n är helt värdelös, den måste vara av eller
på flat för att basfrekvenserna (baskaggeslag etc) och/eller diskanten (cymbalslag tex) inte ska dista.
Jag föredrar att ha ett ljud med rätt fyllig bas och väldigt klar diskant. Som på min iAudio jag hade förut; där kunde man ha basen på max utan att det lät illa (inte för att jag brukar ha det, but still). Den lät ljusår bättre än vad den här saken gör.

Byt hörlurar kanske ni säger? Well, jag har inte ens brytt mig om att testa de medföljande
lurarna, för jag vet att dom suger & skaver i öronen sedan tidigare. Jag har ett par Koss Porta Pro och ett par Shure e2c-lurar, så det är inte där problemet ligger.

Efter allt hallelujande om hur bra dessa är så blir jag otroligt besviken då min 7år gamla minidisc låter bättre. Ljudet är verkligen inte mer än "okej".

Låter iPods såhär eller har jag missat något?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-30 18:49

du kan göra egna eq i iTunes och lägga in i låtarna om du inte gillar dom färdiga,
om du har eq inställd på rock så distar inte basen eller diskansen, men me flat eller ingen eq så blir det ju värdelöst tråkigt ljud

Har provat att göra egna EQ's i iTunes. Även att försöka boosta volymen (testat många olika lägen också).

Fortfarande mycket skeptisk.

Kan också tilläga att jag inte lyssnar på någon extrem musik (tex Cannibal Corpse) utan
det jag ugått ifrån nu är bland annat Phoenix senaste skiva och några spår från Tiger Lou.

Fixa rockbox, jag hade samma problem med min 5g ipod + shure e500. Apples orginal FW är rent ut sagt värdelös, det är stor skillnad på ljudkvaliten mellan rockbox och orginal, och du får också en riktig hårdvaru eq (bara för 5g ipods) + en softvaru eq. Se bara till att fixa en rockbox release som är kompilerad efter 15 augusti, det var då de fick hårdvaru eqn att fungera.

schmidt köp ett par bra hörlurar och kör på "Rock"-inställningen på eq'n, det brukar låta bra.

Vad är rockbox? Måste man alltså byta ut hela mjukvaran i iPoden för att få bra ljud? Fan, apple borde ju skämmas

Är det snyggt då?

theplague: Mina shure-lurar räcker gott och väl, men tack ändå

Rockbox är ett opensource alternativ till apples firmware, kolla mer här: Rockbox - Open Source Jukebox Firmware

Man måste inte ta bort apples egna fw, du kan köra rockbox och apples fw parallelt, håll bara inne menu när du startar ipoden så körs apples fw istället. Jag har lagt in en bootloader som skapar en meny där jag själv får välja vad jag vill starta dock. Absolut lättast är bara att installer med detta: Windows iPod Rockbox Installer - iPodWizard.net

Om det är snyggt, tja det beror på vilken theme du lagt in, själv kör jag med black_glass grass och det tycker jag är riktigt snyggt. Rockbox Themes

theplague: Det lät inte något vidare med mina Shure E500 (Shure E500PTH Sound Isolating Earphones | iLounge iPod Accessory Reviews) med apples FW och eq och jag skulle nog kalla det bra lurar

  • Medlem
  • 2006-11-05 21:28
Ursprungligen av Petter82:

Rockbox är ett opensource alternativ till apples firmware, kolla mer här: Rockbox - Open Source Jukebox Firmware

Man måste inte ta bort apples egna fw, du kan köra rockbox och apples fw parallelt, håll bara inne menu när du startar ipoden så körs apples fw istället. Jag har lagt in en bootloader som skapar en meny där jag själv får välja vad jag vill starta dock. Absolut lättast är bara att installer med detta: Windows iPod Rockbox Installer - iPodWizard.net

Om det är snyggt, tja det beror på vilken theme du lagt in, själv kör jag med black_glass grass och det tycker jag är riktigt snyggt. Rockbox Themes

theplague: Det lät inte något vidare med mina Shure E500 (Shure E500PTH Sound Isolating Earphones | iLounge iPod Accessory Reviews) med apples FW och eq och jag skulle nog kalla det bra lurar

Hur stor är risken att allt går åt helvte och man kan slänga sin iPod ?
Är ju lite sugen på att lägga in Rockbox, men tänkte köpa nya lurar först, skiten som följde med kan jag ju tänka mig att spola ner i toa'n

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 23:24

"Om det är snyggt, tja det beror på vilken theme du lagt in, själv kör jag med black_glass grass och det tycker jag är riktigt snyggt. Rockbox Themes"
Det gjorde mig ännu mer intresserad av RockBox...Vissa av themes:n ser riktigt fina ut.
Sen vill man ju såklart ha bättre ljud när man har Shure E2c och allt...funderar på att gå upp till Petter82s lurar, E500, de verkar riktigt grymma:D

Japp de är ruskigt trevliga, blev riktigt nöjd när jag gick från E3c till dom här

Inte så ohyggligt dyra heller, 3400kr på 99pod.se | Allt om iPod, det är mindre än vad de är listade för på recensionen.

instämmer faktiskt schmidt... visst är ipoden grymt snygg men efter 3 stycken ipods har jag precis beställt min andra iaudio u2 2gb. Ljudet uppväger lätt att den har lite mindre utrymme för musik. Sen om man bryr sig om design och utseende så kan man ju tänka på att ipods varumärke krafitigt är påväg utför när snart 100% av befolkningen äger en ipod..!
Ipod är schyssta men dom borde verligen satsa på att fixa ljudet istället för att bara glida på sin design och simplicitet.
Enligt mig så går design och funktion hand i hand och det är nog därför jag kör på ia u2, skönt o slippa inear-lurarna också och ändå få ett mäkta imponerande ljud.

/F

och rockbox till den senare uppdaterade ipod videon funkar inte ?

Funderade också på det...vore ju grymt om man fick allt att fungera som Rockbox för med sig, men vore ju mäkta trista om man misslyckades o bara hade att kasta den.

Här är nya installern på ipodwizard.net förresten:
RockBox installer X

Vore ju perfekt om den fixade allt så man slipper lägga in filer osv manuellt, men jag har inte vågat klicka än

Xp?

Måste man ha windows för att installera rockbox?

Det ända jag hittar när jag laddar ner de är en .exe fil. Den har jag ju inte stor nytta av i macen...

PS. Funkar rockbox till nya videon?

När jag hade ett par E2c förrut så hade jag EQ:n avstängd och tyckte att det lät mer än okej, bättre än min cd-spelare, sen vet jag inte hur ljudet är i en minidisc

Alltså rockbox har ju bättre ljud men menyerna suger fan. Kan dom inte använda samma knappar som iPod mjukvaran har. Och den största frågan av alla, varför inte samma menysystem??
Det är ju bla därför iPod går så bra ju.

Ljudproblem när man lyssnar på musik och spelar spel samtidgt

Är det bara jag som upplever en försämring av ljudet / mer dissat ljud när man lyssnar på musik och spelar spel samtidgt? Otroligt irriterande. Är det ien iPod bug eller bara min iPod som inte funkar som den ska? Tacksam för svar!

Jag skulle ju inte säga att e2c och koss porta pro är tillräckligt bra lurar dock..

  • Medlem
  • 2006-11-12 17:25
Ursprungligen av schmidt:

Fick min iPod video idag som jag beställde förra veckan..

Min första tanke var såklart "Fan vad snygg den är!", men sen när jag
använt den ett tag, provat olika inställningar och lyssnat en del
så blev jag mer och mer tveksam till ljudkvaliteten

Går det inte att få bättre ljud än såhär? EQ'n är helt värdelös, den måste vara av eller
på flat för att basfrekvenserna (baskaggeslag etc) och/eller diskanten (cymbalslag tex) inte ska dista.
Jag föredrar att ha ett ljud med rätt fyllig bas och väldigt klar diskant. Som på min iAudio jag hade förut; där kunde man ha basen på max utan att det lät illa (inte för att jag brukar ha det, but still). Den lät ljusår bättre än vad den här saken gör.

Byt hörlurar kanske ni säger? Well, jag har inte ens brytt mig om att testa de medföljande
lurarna, för jag vet att dom suger & skaver i öronen sedan tidigare. Jag har ett par Koss Porta Pro och ett par Shure e2c-lurar, så det är inte där problemet ligger.

Efter allt hallelujande om hur bra dessa är så blir jag otroligt besviken då min 7år gamla minidisc låter bättre. Ljudet är verkligen inte mer än "okej".

Låter iPods såhär eller har jag missat något?

Precis tänkt att köpa en iPod video men har ångrat mig, det man har mp3.n till är LJUDET, iPod levererar inte tillräckligt bra ljud som iAUDIo då jag har haft 5 olika iAUDIO. men priset på iPods börjar bli bättre

1
Bevaka tråden