Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire på iPod Video?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PB G4 utan USB 2.0. Alltså vill jag för över via firewire. Följer det med så jag kan göra det med de senaste iPod'sen? Ska köpa en 80gb tänkte jag mig. Eller behöver jag köpa till nåt?

MVH//Agazzie

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 15:17

de nya iPodarna fungarar bara med USB

nej nej nej! säg inte så! det måste man väl kunna fixa på nåt vis?

"Laddas via USB eller FireWire som anslutits till datorn eller nätadapter (säljs separat)

* Snabb uppladdning: ungefär 2 timmar (laddar upp till 80 % av batteriets kapacitet)
* Tid för full uppladdning: ungefär 4 timmar"

Enligt apples hemsida, borde väl kunna funka på nåt vis då lr?

Å andra sidan så funkar det med dina USB1.1-uttag. Segt som attan, men det funkar...

  • Medlem
  • 2006-10-23 17:28

Det går att ladda ja, men tror tyvärr inte man kan föra över filer med firewire.

hrm.. verkar skumt tycker jag. Man måste alltså byta dator också då :/ nån annan som är helt säker?

Jag är helt säker.

jag köpte min dator precis innan usb2 blev "standard" och har således bara usb1, tycker det funkar helt ok, jag har inte jättebråttom när jag för över grejer så det är lugnt. det tar inte jättemånga sekunder att föra över ett album, ok första gången jag skulle föra över musik tog det ett tag, det kanske var 10 GB men sen blir det inte mer än ett par album åt gången så det är ingen fara.
but thats just me.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-10-25 10:54

Macoteket skriver visserligen att den här kabeln bara fungerar med "de nya modellerna av iPod med dockkontakt (3G, 4G och iPod mini)", men är det inte samma dock-kontakt även på iPod video/G5?

Även dessa kablar finns:
Macoteket - iPod FW SyncCable/Utdragbar
Macoteket - iPodUSB2.0 /FW SyncCable/Utdragbar

Alltså G5 går endast att ladda via firewire, inte synka. Det har jag själv provat en gång på min gamla dator. Så det som står på Macoteket verkar ju stämma.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-10-26 13:34

Ok, bra att få det klargjort!

fuck damn it...

Ursprungligen av Agazzie:

fuck damn it...

Ta en Zoloft va?
Koppla in iPoden på din burk bara. Funkar som sagt bra med USB1.1.

lösningen är såååå enkel....köp ett usb 2.0 kort från t.ex. webbhallen. Kostar cirka 200 kr och sätts in på PCI platsen i datorn (pc). Sedan har du usb 2.0.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-10-28 13:54
Ursprungligen av olle3000:

lösningen är såååå enkel....köp ett usb 2.0 kort från t.ex. webbhallen. Kostar cirka 200 kr och sätts in på PCI platsen i datorn (pc). Sedan har du usb 2.0.

Lösningen är inte riktigt så enkel om du hade läst att det gällde en PowerBook, alltså en bärbar Mac... :rolleyes:

aha, sorry. Läste inte tillräckligt noga. Men jag har två tips: '
1) skaffa en stationär dator
2) se till att det är en pc.

ELler skaffa en mac med usb2? >_<

1
Bevaka tråden