Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 2007: Apple lanserar iPhone

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .

LG´s ser helt klart intressant ut också på ytan.

Tycker det är intressant med alla som tittar på en massa siffror och specar.

Tittar man på Sony Ericsson p990 eller Nokias flaggskepp så kan jag inte se varför folk beklagar sig på iphones spec.

P990 har enbart 2mpix kamera - ijämförelsevis obetydligt med minne och kostar ungefär detsamma.

Det som redan påtalats är så typiskt vissa att peka på detaljer - det jag tror blir unikt med denna är handhavandet. Att stoppa i 3G eller bättre kamera är väl ändå det lättaste av allt. Det Apple och det Steve Jobs velat är att göra en mobil som är enkel.

Dom som idag inte tror på iphone har antagligen inte fattat varför ipod idag är så stor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 14:04
Ursprungligen av draags:

Tycker det är intressant med alla som tittar på en massa siffror och specar.

Tittar man på Sony Ericsson p990 eller Nokias flaggskepp så kan jag inte se varför folk beklagar sig på iphones spec.

P990 har enbart 2mpix kamera - ijämförelsevis obetydligt med minne och kostar ungefär detsamma.

Det som redan påtalats är så typiskt vissa att peka på detaljer - det jag tror blir unikt med denna är handhavandet. Att stoppa i 3G eller bättre kamera är väl ändå det lättaste av allt. Det Apple och det Steve Jobs velat är att göra en mobil som är enkel.

Dom som idag inte tror på iphone har antagligen inte fattat varför ipod idag är så stor.

Mycket bra poäng!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-11 16:25
Ursprungligen av draags:

Det Apple och det Steve Jobs velat är att göra en mobil som är enkel.

Och det är på grund av det som jag kommer att köpa den så fort den kommer hit. Vad är det för vits med en massa funktioner om man inte kan använda dom. Min Samsungtelefon har en massa saker inbyggt i sig - jag har aldrig kunnat lära mig att utnyttja dom.

Å, vad jag har drömt om, och längtat efter, denna telefon från Apple. Och jag kommer att demonstrera den för alla mina väninnor - och alla kommer de att köpa en likadan

Ursprungligen av Eva:

Och det är på grund av det som jag kommer att köpa den så fort den kommer hit. Vad är det för vits med en massa funktioner om man inte kan använda dom. Min Samsungtelefon har en massa saker inbyggt i sig - jag har aldrig kunnat lära mig att utnyttja dom.

Å, vad jag har drömt om, och längtat efter, denna telefon från Apple. Och jag kommer att demonstrera den för alla mina väninnor - och alla kommer de att köpa en likadan

Eller så kan du redan n u skicka dem denna länken?
http://www.youtube.com/watch?v=YgW7or1TuFk&NR

Men hur är det... Vill inte töser ha en rosa variant av Iphone? Jag ser den stora uppgradering komma - Två val på färger! Bara apple som kan komma undan med det. pga av ovanstående orsak. Enkelhet framför allt.

Rätt kass demo av Phil. Reportern fick uppmana till honom att visa de flashigaste effekterna. Och vad händer nu om du vänder på den? Ska du ta och visa fotoprogrammet? Och nu kan du zooma in?

Ursprungligen av Hagelin:

Rätt kass demo av Phil. Reportern fick uppmana till honom att visa de flashigaste effekterna. Och vad händer nu om du vänder på den? Ska du ta och visa fotoprogrammet? Och nu kan du zooma in?

Kass demo av Phil men samtidigt måste jag säga att jag är för första gången sugen att köpa en telefon - som kostar över 4 tkr

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-11 15:44

Några uppenbara frågetecken:
MMS:
Finns inte stöd för mms? Varningstecken.

Nödsamtal:
Vad jag tror, och hoppas, så måste det gå snabbt och enkelt att ringa ett nödsamtal; på de flesta (alla?) mobiltelefoner jag vet så kan man, trots att knapplåset är på, ringa 112 och 911. Hur ska dom göra något lika enkelt om man först måste "slide-öppna", sedan trycka phone, keypad, 911, call. Känns lite väl många steg om man har en långtradare över sig, eller nått sånt.

Operatörsbundna tjänster:
Det smarta voice mail-grejset, push email, kanske någon till tjänst - allt är rätt tight knutet till cingular. Tur att apple har ett år på sig att snacka ihop sig med operatörer här i Sverige, osv, för det är troligtvis inte gjort i en handvändning att implementera ex Voice Mail-grejset.

Personligen tror jag att allt kommer att lösas, Apple har inte släppt en flopp-produkt på ett tag, och det verkar osannolikt att första multi-touch-produkten skulle vara kass. Lite mer minne innan lansering, kanske lite förändrade speccar (ev. namnbyte?), så blir det nog perfekt.

Är en aning förvånad att ingen reagerar på att man inte kan rycka ur batteriet och stoppa in ett nytt själv.

Tror inte att den är 3g när den kommer till Europa. I så fall kommer den att bli försenad och inte dyka upp i år. Att plötsligt kasta in 3g är inte så lätt och kräver sina resurser som inte blir gjort på en vecka.

Ledsen att jag låter negativ men jag är skeptiskt till att tidsplanen håller.

Ursprungligen av wrongturn:

Ledsen att jag låter negativ men jag är skeptiskt till att tidsplanen håller.

Varför skulle den inte hålla? Däremot så kommer det nog inte 3G i den här varianten, men det är väl en annan sak?

Jag tror inte heller att telefonen kommer att ha 3G när den kommer till Europa.
Kanske nästa version, men inte den här som är nu.

Någon som vet ifall det är någon form av Photo Both som man tar kort med?

3g mobilerna är byggda på en annan platform. Att få all teknik att lira ihop i en mobil är inte det enklaste. Kolla bara hur lång tid P990 blev försenad och det trots all kompentens och resurser som SE har.

Och Apple ska göra denna gsm version färdigt inför release i juni och samtidigt göra en ny version för europa med 3g. Tror inte att dom fixar det. Ärligt talat så tror jag inte ens att den släpps i USA i juni utan blir försenad.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-11 20:11

Jag tror på telefonen.

1. Den fungerar som en ipod och har därmed en väldigt bra funktion kopplad till själva telefonen det är iTunes.

Många mobiler idag Nokia Sonyericsson etc har mp3 spelare men dåligt gränsnitt och dåliga spelare (grafiska delen) och de saknar något som liknar iTunes

2. "mini"OSX detta tror jag blir ett lyft och här kan Apple bli stora de har kunskapen om hur ett bra UI ska se ut och fungera. Tyvärr så är Nokias och Sonyericssons UI inte så revolunerande och nästa alla mobiler ser ganska likadana ut och rätt tråkiga även om de varit med från början. så är de ganska mycket fockus på själva teknik delen och inte så mycket på hur UI fungerar. Har någon sett de medföljande programen till windows från SE och Nokia?! de är verkligen skit.

3. Betänk att detta är 1 generationen av iPhone och med det vill jag säga att man kan titta på hur 1 generationen av ipod såg ut och sen på generation 5 och hur stora Apple har blivit på mp3 spelare sedan 1 generationen kom ut på marknaden.

4. Man måste bestämma sig för om man gillar det man ser. iPhone kommer inte passa alla måniskor och den kommer att ha ett antal nackdelar och ett antal fördelar. Liksom alla andra produkter som finns ute.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-11 23:24
Ursprungligen av what:

3. Betänk att detta är 1 generationen av iPhone och med det vill jag säga att man kan titta på hur 1 generationen av ipod såg ut och sen på generation 5 och hur stora Apple har blivit på mp3 spelare sedan 1 generationen kom ut på marknaden.

Jag har fortfarande kvar och använder dagligen min generation ett, 5gb ipod. Tycker forfarande den är helt underbar i både anvädargränsnitt och känsla.

Blir nästan lite nostalgisk när jag läser "copyright 2001" bak på den... är den verkligen så gammal... känns som det var igår jag köpte den... men iofs.. så känner jag om min Amiga1200 också.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-11 21:18

Som macägare sedan -92 så ser jag den absolut största fördelen med dess klara integrering med macen. Inget strul med att synca den till datorn. att den sen är snygg och har en massa sjukt bra egenskaper och ersätter min gamla ipod är ju bara en massa plus i kanten. Vill ha!

Expressen är förtjusta.

Mikael Salo:
- Det är svårt att inte ta till överord. Användarvänligheten, designen och känslan hos produkten är helt överlägsen allting annat på marknaden. Bara det faktum att den inte har en enda knapp på framsidan säger mycket om hur unik den är.

"Fungerar hur bra som helst"
Efter trettio minuter med telefonen står några egenskaper ut mer än andra.
- Det är många smådetaljer som imponerar. Telefonen har till exempel ett inbyggt gyro, så om du tittar på en film med telefonen upprätt och sedan vrider den ett kvarts varv så vrider sig bilden automatiskt och dras ut till bredbildsläge.
- Men mest anmärkningsvärt är gränssnittet.

Ursprungligen av Merovech:

Mikael Salo:
- Det är svårt att inte ta till överord. Användarvänligheten, designen och känslan hos produkten är helt överlägsen allting annat på marknaden. Bara det faktum att den inte har en enda knapp på framsidan säger mycket om hur unik den är.

Rätta mig om jag har fel, men den har väl en knapp på framsidan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 22:41
Ursprungligen av Hagelin:

Rätta mig om jag har fel, men den har väl en knapp på framsidan?

Jo, apple förnekar sig inte och släpper en enknapps-telefon! Klockrent Apple!

Ursprungligen av pesc:

Jo, apple förnekar sig inte och släpper en enknapps-telefon! Klockrent Apple!

Haha. Fan vad bra!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-12 03:18

Varför måste man vara insnöad för att kritisera iPhone? Själv tror jag inte att telefonen kommer leva upp till förväntningarna, detta av flera skäl. Bland annat tror jag att anledningen till varför så många andra smartphones har ett tangentbord kommer att synas, touch screen funkar inte så bra att skriva på. Något som inte är helt oviktigt om man ska locka telefonköpare. Som iPod och mediaspelare samt bärbar surfleksak ser den däremot trevlig ut, även om fler nackdelar kommer dyka upp även vad gäller det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-12 07:14
Ursprungligen av JockeBo:

Bland annat tror jag att anledningen till varför så många andra smartphones har ett tangentbord kommer att synas, touch screen funkar inte så bra att skriva på.

Jag köper detta när du testat iPhone själv och jämfört den med en smartphones med tangentbord.

Ursprungligen av JockeBo:

Varför måste man vara insnöad för att kritisera iPhone?

Det var mest bara en reflektion över de svenska IT-skribenterna. Det finns många vettiga anledningar till att folk invänder mot iPhone, det är en naturlig följd av att Apple faktiskt inte strävar efter att göra alla nöjda, men det är en skillnad mellan att inte gilla produkten och att inte förstå vad det handlar om. Och hr Brohult hamnar tveklöst i den sistnämnda fållan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 04:01

Man måste tänka på varför apple gör detta?
Varför är de så ivriga med att påpeka att det är den bästa Ipod de någonsin har gjort?
Jo för att de vet att mp3 marknaden går en mörkare framtid tillmötes iom att alla mobiltelefoner kommer med mp3 spelar funktion..

Ok, apple kanske inte lockar de användare som måste ha office i luren, kanske inte heller de som inte kan leva utan 3G.
Men de kommer locka kunder som vill ha en mp3spelare och en telefon,
varför köpa en vanlig mobil med kass mp3 funktion samt en mp3 spelare,
när denna är den första på marknaden som verkligen ÄR både och..

Får dem en procent av mobilmarknaden så är det enorma mängder telefoner.
Och jag tror inte att det är någon omöjlighet..

Alltid lika kul att se hur många apple-frälsta blir sura när någon kritiserar en ny apple-produkt. Man kan tro att ni blir personligt förolämpade.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-12 13:09
Ursprungligen av timothy:

Alltid lika kul att se hur många apple-frälsta blir sura när någon kritiserar en ny apple-produkt. Man kan tro att ni blir personligt förolämpade.

Precis den kommentar jag får hemma. Övriga familjen är PC-folk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 13:39
Ursprungligen av mirydh:

Det där såg riktigt, riktigt bra ut! Säker kul på iPhone, men tänk framtida datorskärmar... vore inte det rätt häftigt

Bevaka tråden