Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack för den infon. Då är det bara att luta sig tillbaka ett tag och låta andra jobba på problemet.

Ursprungligen av carpelux:

Tack för den infon. Då är det bara att luta sig tillbaka ett tag och låta andra jobba på problemet.

Nu ska det finnas en ny version av drivrutinerna till kortläsaren när den ansluts med sladd till datorn.

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv...

Ursprungligen av Mikael E:

Nu ska det finnas en ny version av drivrutinerna till kortläsaren när den ansluts med sladd till datorn.

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv...

Tack för informationen. Jag bråkade med supporten om detta i veckan:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Tack för informationen. Jag bråkade med supporten om detta i veckan:)

Jag bråkade också och tillsammans med 99 forum så kom uppdateringen, vad skulle vi göra utan 99 forum???
Tack alla i 99 forum, toppen!!!

Lustigt att dom inte har tillgång till betaversioner av Mac OS X så dom kan utveckla parallellt istället för att vänta några veckor efter release.

Ursprungligen av hummel:

Lustigt att dom inte har tillgång till betaversioner av Mac OS X så dom kan utveckla parallellt istället för att vänta några veckor efter release.

Jag ställde den frågan till supporten och fick svaret att de testar inte mot betareleaser

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag ställde den frågan till supporten och fick svaret att de testar inte mot betareleaser

Kan ligga någonting i det och slippa dubbelarbetet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-31 14:36
Ursprungligen av Mc Tommy:

Kan ligga någonting i det och slippa dubbelarbetet?

Vad gör alla andra som lyckas skeppa en fungerande version samtidigt som Maverick?

Vilka tomtar! Hög inkompetensnivå på datoravdelningen.

Ursprungligen av frazze:

Vad gör alla andra som lyckas skeppa en fungerande version samtidigt som Maverick?

Dom gör det som SHB inte gör...

Ursprungligen av hummel:

Vilka tomtar! Hög inkompetensnivå på datoravdelningen.

Hur stort jobb är det att göra en fungerande drivrutin som fungerar tillsammans med Maverick, jag har inte en susning om hur lång tid det tog? Hur som helst så skakade SHB fram den relativt snabbt trots alltt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-31 20:25
Ursprungligen av Mc Tommy:

Hur stort jobb är det att göra en fungerande drivrutin som fungerar tillsammans med Maverick, jag har inte en susning om hur lång tid det tog? Hur som helst så skakade SHB fram den relativt snabbt trots alltt?

Fortfarande inget kompetent svar för deras agerande. Att skylla på betor bekräftar bara bilden av ett okunnigt agerande.

Ursprungligen av Mc Tommy:

Kan ligga någonting i det och slippa dubbelarbetet?

De bör komma igång med arbetet under betorna och göra releaseverifieringen när den offentliga releasen kommer så det ska bara vara slutverifiering och release kvar när Mavericks kom.

Nu gick det relativt snabbt i alla fall även om jag var sur på dem - fast de borde ha kunnat ge en tydligare plan istället för det ganska lösa "så snabbt som möjligt"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-31 20:51

Precis. När det är slutet på månaden och alla räkningar ska betalas, är det inte så kul att få svaret "så snabbt som möjligt".
Fast jag har inte SHB

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-31 21:06
Ursprungligen av kenjon:

Precis. När det är slutet på månaden och alla räkningar ska betalas, är det inte så kul att få svaret "så snabbt som möjligt".
Fast jag har inte SHB

Det går ju att köra utan sladd när det strular, så man står ju inte handfallen precis.

Ursprungligen av AndyK:

Det går ju att köra utan sladd när det strular, så man står ju inte handfallen precis.

Framförallt så har jag IOS-appen som är så mycket bättre... ?

Nej, du har rätt, det går alltid att köra utan sladd men jag gillar inte att mata koder kors och tvärs - det är jobbigt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-31 22:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Framförallt så har jag IOS-appen som är så mycket bättre... ?

Nej, du har rätt, det går alltid att köra utan sladd men jag gillar inte att mata koder kors och tvärs - det är jobbigt.

Sant...

Ursprungligen av Mc Tommy:

Hur stort jobb är det att göra en fungerande drivrutin som fungerar tillsammans med Maverick, jag har inte en susning om hur lång tid det tog? Hur som helst så skakade SHB fram den relativt snabbt trots alltt?

Vad jag vet så är det ingen skillnad mot 10.8 för en drivrutin, gissar att det var en bugg från SHB (eller den som utvecklar drivrutinen).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-02 09:27

Hittade ingen riktigt bra BankID-tråd utan tar upp det här för att det hände i samband med att jag gjorde lite SHB-ärenden. Hur som helst. Nu har det kommit en uppdaterad version av BankID (Security Application) 5.1.3. Den har helt omgjort gränssnitt och upplevs som snabbare är tidigare versioner. Den har också fördelen (såvitt jag kan se) att den avslutar sig själv samtidigt som man loggar ut från internetbanken. Det gjorde aldrig de tidigare versionerna.

BAnk-ID

Ursprungligen av frazze:

Hittade ingen riktigt bra BankID-tråd utan tar upp det här för att det hände i samband med att jag gjorde lite SHB-ärenden. Hur som helst. Nu har det kommit en uppdaterad version av BankID (Security Application) 5.1.3. Den har helt omgjort gränssnitt och upplevs som snabbare är tidigare versioner. Den har också fördelen (såvitt jag kan se) att den avslutar sig själv samtidigt som man loggar ut från internetbanken. Det gjorde aldrig de tidigare versionerna.

Vet inte vilken version jag har, hur ser man det? Mitt Bank-ID utgår 2 juni 2019 så jag antar att mitt är det nya?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-02 10:12
Ursprungligen av Mc Tommy:

Vet inte vilken version jag har, hur ser man det? Mitt Bank-ID utgår 2 juni 2019 så jag antar att mitt är det nya?

Det är versionen av applikationen BankID som är 5.1.3. Du hittar den (som för alla OSX-applikationer) under applikationens "huvudmeny" (den till höger om äpplet) som "Om NN".

BankID

Ursprungligen av frazze:

Det är versionen av applikationen BankID som är 5.1.3. Du hittar den (som för alla OSX-applikationer) under applikationens "huvudmeny" (den till höger om äpplet) som "Om NN".

Jag förstod inte riktigt det där med till höger om äpplet? Men jag skrev till SHB support som svarade:

"För att uppdatera till den senaste versionen av BankID säkerhetsprogram kan du gå till www.handelsbanken.se/installera och installera steg 2 på sidan.

Med vänlig hälsning

Handelsbankens kundsupport
Caroline"

Så nu har jag senaste versionen, nu slipper man det där extra klicket för att logga in, nu räcker det med ett klick och sen skriva in sin kod.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-02 15:11

Till höger om Äpplet i menyraden står det aktiva programmets namn. Första raden under, efter att du har klickat på namnet, visas Om.... där kan du se versionen av det aktuella programmet.

Till höger om äpplet

Ursprungligen av kenjon:

Till höger om Äpplet i menyraden står det aktiva programmets namn. Första raden under, efter att du har klickat på namnet, visas Om.... där kan du se versionen av det aktuella programmet.

Du menar alltså äpplet i den ÖVER menyraden, den undre kallar jag för bokhyllan? Jag är nog blind... Jag ser äpplet sen till höger om det Chrome osv...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 15:46
Ursprungligen av Mc Tommy:

Du menar alltså äpplet i den ÖVER menyraden, den undre kallar jag för bokhyllan? Jag är nog blind... Jag ser äpplet sen till höger om det Chrome osv...

Ja, du är nog nästan blind
När BankID är det aktiva programmet står det BankID där det på din bild står Chrome när Chrome är det aktiva programmet... Till höger om äpplet...

Ursprungligen av frazze:

...under applikationens "huvudmeny" (den till höger om äpplet) som "Om NN".

Eller så högerklickar man på appen i Program-mappen, och väljer "Visa info".

Om man ska titta i appens "huvudmeny", så måste man ju starta appen först.

Meny - över under -bredvid...

Ursprungligen av IngoX:

Ja, du är nog nästan blind
När BankID är det aktiva programmet står det BankID där det på din bild står Chrome när Chrome är det aktiva programmet... Till höger om äpplet...

Nu börjar jag förstå, jag måste FÖRST klicka på BankID för att sen SE att det är AKTIVT till höger om äpplet och därefter högerklicka på BankID för att sen klicka på "Om BankID Säkerhetsprogram" och DÅ få fram bif. bild som då är Version 5.1.3

Vi pensionärer har lite svårt att fatta... men nu har jag laddat ner senaste versionen och det är Version 5.1.3

Ursprungligen av Mc Tommy:

Nu börjar jag förstå, jag måste FÖRST klicka på BankID för att sen SE att det är AKTIVT till höger om äpplet och därefter högerklicka på BankID...

Nja. Nu blandar du ihop de två metoderna för att se versionsnumret.

Antingen så går du till menyn (till höger om äpplet) och väljer "Om Bank-id".

Eller så går du till Program-mappen, och högerklickar på Bank-id-appen och väljer "Visa info".

Metod för Bank-ID version?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja. Nu blandar du ihop de två metoderna för att se versionsnumret.

Antingen så går du till menyn (till höger om äpplet) och väljer "Om Bank-id".

Eller så går du till Program-mappen, och högerklickar på Bank-id-appen och väljer "Visa info".

Min iMac från 2007 uppför sig som en PC... När jag går till Program mappen och höger klickar på BankID säkerhetsprogram.app så ser jag inte allas att det är Version 5.1.3 ? Se bif. bild.

Om jag däremot klickar på BankID, till höger om äpplet i menyn och högerklickar på "Om BankID säkerhetsprogram" då poppar versions numret upp.

Det här blev en lång följetong om nästan ingenting men nu har jag lärt mig lite mer och mitt BankID säkerhetsprogram är uppdaterat och det var målsättningen.

Men det blir mer och mer aktuellt med en ny iMac 27"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 18:29
Ursprungligen av Mc Tommy:

Min iMac från 2007 uppför sig som en PC... När jag går till Program mappen och höger klickar på BankID säkerhetsprogram.app så ser jag inte allas att det är Version 5.1.3 ? Se bif. bild.

Om jag däremot klickar på BankID, till höger om äpplet i menyn och högerklickar på "Om BankID säkerhetsprogram" då poppar versions numret upp.

Det här blev en lång följetong om nästan ingenting men nu har jag lärt mig lite mer och mitt BankID säkerhetsprogram är uppdaterat och det var målsättningen.

Men det blir mer och mer aktuellt med en ny iMac 27"

Ögonen är det första man blir .... ....
27" låter bra

För övrigt sitter jag också med en imac (24") från 2007 och är ständigt förundrad över hur bra den hänger med

Bevaka tråden