Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

var/hur justera guran?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Epiphone Dot som jag inte lyckas intonera rätt. Jag misstänker därför att halsen är dåligt inställd.

Bör man lämna in den då om man inte vet nåt om sånt?

Och var i Sthlm kan man få den bra fixad? Och vad brukar sånt kosta?

Eller borde man lära sig själv, eller riskerar man att förstöra nåt då?

Tack på förhand!

/H

4sound eller egentligen nästan vilken liten soft gitarrbutik som helst antar jag. Pris på sånt har jag tyvärr ingen koll på.

Är strängarna lagom nya? (Nysträngat men inspelade såpass att de håller stämningen.)

  • Medlem
  • 2007-02-06 20:47

Jag skulle kolla med Ad Lib i Sundbyberg. Han är i särklass bäst på gitarrfix i Sthlm tycker jag iallafall. En genomgång totalt brukar kosta 1500:- men bara intonerning är nog betydligt billigare.

/Mein

Hej och tack för tipsen!

Men jag lägger nog inte gärna ned så många $$$ på en cheap ass gitarr, när man spelar så klantigt, och så lite, som jag dessutom.

Eskimo: strängarna är gamla nu för jag tappade intresset för gitarren när förra intoneringen misslyckades, men jag lär ju sätta på nya nu, för igår skruvade jag åt halsen en bit och det blev bättre så jag ska skruva mer och sen förhoppningsvis kunna intonera rätt, så nu börjar jag bli glad åt guran.

Jag tycker absolut att du skall skruva själv! Det är inte rocket science och hur bra du än får den fixad av proffsen så måste halsjustering och intonering göras om när du byter strängdimension. Att justera hals och intonation bör man göra lite då och då, så det är lika bra att lära sig. En hygglig stämapparat är allt du behöver. Hojta till om du vill ha några tips!

tack, men jag ska ändå bara spela reggae

...och spelar man reggae behöver gitarren inte stämma?

musikhumor vettu (vit+rasistisk musikerhumor)

men jag ska kanske fråga om fler råd sen när jag "kör fast"

än så länge har jag bara samplat enstaka reggaeduttar på några ms var så, du vet, a-moll låter som d-moll som låter som e-moll etc. no big ting. DÄRAV MUSIKERSKÄMTET

Ah, jag ser. Du får gärna höra av dig längre fram om du vill. Lycka till med guralirandet!

thanxxx! (x2)

1
Bevaka tråden