Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiff/it

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon här erfarenhet av TIFF/IT?

Jag har tröttnat på oväntade resultat när jag skickar Pdf till tryckerier. Våra tryckerier använder Brisque, Apogee, Prinergy, och Rampage (Preps är en gemensam nämnare).

Styrkan med Pdf är ju att den går att editera i ett sent stadium på tryckeriet. Min erfarenhet är att det utnyttjas aldrig. Man skickar en ny Pdf till tryckeriet istället. Editerbarhet sker ju på bekostnad av säkerhet.

Jag vill börja använda ett "digital film" filformat.
Jag vill med absolut säkerhet kunna veta hur det kommer att se ut på plåten.
Om du kan något om detta så får du gärna dela med dig av dina erfarenheter.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-06 13:17

Nä ingen direkt erfarenhet av TIFF/IT men;
Vilka oväntade resultat får du från dina PDFer?

Använder själv Prinergy (Med Signastation, inte Preps...), så det är intressant med alla eventuella problem.

Med TIFF/IT (med rasterpunkter) borde det bli problem om man som tryckeri vill göra olika kompenseringar i CTPn för olika tryckpressar och olika papperskvaliteter. Denna kompensering görs normalt när PDFen rippas till plåten. Då skulle TIFF/IT filen utelämnas i denna process och inte bli korrekt i det slutgiltiga trycket.
Men detta är bara spekulationer från mig, inte någon erfarenhet...

Vid några tillfällen så har tonande tonplattor blivit fel på 2 olika sätt på 2 olika tryckeri.
Ibland trycker vi samma katalogsidor på olika tryckerier så i dessa fallen var det exakt samma Pdfer.
På tryckeri 1 (Rampage) så tonade plattan snyggt fram till skäret.Utfallet blev stegigt, bandat.
På tryckeri 2 (Prinergy) blev tonplattan stegig, bandad över hela sidan. På provtrycket hos oss (Apogee) syntes inget.
Ej heller på tryckeriernas provtryck.
Brisque gav allmänt postscriptfel på liknande sidor trots att dom funkade fint hos oss (Apogee).

Jag trodde att TIFF/IT inte behövde vara rastrerade. Jag har även hört att dom kan bäddas in i Pdf, med Pdfs komprimeringsfördelar.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-04-10 23:05

Det där problemet är knappast något som du kan göra något åt. Olika rippar hanterar toningar olika bra. De flesta nya rippar klarar detta bra, förutsatt att sättaren är bra gråskale-kalibrerad. Är kalibreringen slarvigt gjord kan det visa sig som bandningar. Tif är ett bra format, men tyvärr finns ett problem med formatet och det är att olika program som Quark, Indesign, Illustrator, Freehand "översätter" färginformationen" lite olika när de konverterar till postscript. Det går lätt att visa genom att ta samma bild och montera i de olika programmen och skriva ut postscriptfiler/pdf:er. Montera sedan in pdferna på samma plåt och tryck. Eps-bilden däremot är ju redan en postscriptfil (samma språk i stort sett) så programmen behöver inte göra någon översättning, de skriver bara rad för rad rätt ner i postscriptfilen/pdf:en.

Tack för visat intresse!

Jag tänkte dela med mig av det lilla jag vet om TIFF/IT så alla som vet mer kan fylla på.

TIFF/IT är en filstandard för utbyte av digitala annonser och kompletta sidor. Används inte mycket i Sverige men populärt i bla. Frankrike. Ikea använder TIFF/IT vid samtryckningen av sina kataloger i världen.
Den innehåller bara bitmap, inte vektor.
Filerna är inte rastrerade (även om de kan vara det)
TIFF/IT är baserat på TIFF version 6.0

TIFF/IT bygger på (oftast) 3 filer:
FP (for placement?) En referensfil som håller koll på öviga filer
CT contone. 300 dpi (valfri upplösning)
LW line work. 2400 dpi (valfri upplösning)
Dessutom kan den innehålla bla.:
MP för spot, pms

Tobbe Hj: De inblandade Pdf "workflowen" bygger på Adobe Extreme teknologin.
Det var tonplattor i Indesign som stegade. Helt vanliga "tona från X till Y" instruktioner som ingen Adobe level 3 ripp borde ha problem med.

Bitmap data borde vara tryggare men klumpigare för alla parter?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-11 11:56

Bandningar i toningar är direkt kopplade till rastertätheten toningen trycks i. Eftersom postscript är begränsat till 255 toner per färg så kan det lätt bli bandningar när man trycker en toning från tex 20% till 50% i för hög rastertäthet.
Det går väldigt lätt att räkna ut antalet tonsteg en viss rastertäthet klarar vid en viss toning. Använd formeln nedan:

(utskriftsupplösningen/rastertätheten)^2+1=antalet toner per processfärg

dvs:
(dpi/lpi)^2+1=antalet toner

Ex1:
(2400/133)^2+1=326
Alltså finns utrymme för samtliga 255 toner.

Ex2:
(1200/133)^2+1=82
Inte tillräckligt stort utrymme för tonerna.

Har du då en toning från 20% till 50% blir det alltså en toning motsvarande 30% av antalet tonsteg som kan reproduceras.

Ex1.1:
326*0,3=97 steg

Ex2.1:
82*0,3=24 steg

Sen kommer ju också längden på toningen in i bilden. Är toningen 30cm blir det:

Ex1.2:
30/97=0,3cm per ton

Ex2.2:
30/24=1,25cm per ton

Som du ser är ditt problem inte mjukvarurelaterat, utan kopplat till sidbeskrivningsspråkets och rasterteknikens begränsningar.

Det går antingen att öka utskriftsupplösningen eller minska rastertätheten för att öka antalet tonsteg. Ett bra sätt är att använda sig av en EPS-bild för toningen. Ställ in önskad rastertäthet för just den bilden (i antingen Photoshop eller Illustrator) och montera den. Då kommer EPSens inställningar att prioriteras framför de globala dokumentinställningarna.

Ett annat sätt är att använda sig av en annan rasterteknik, till exempel frekvensmodulerat raster (populärt kallat stokastiskt raster), vilket skulle kunna lösa dina problem om du har en toning bestående av fler än en processfärg.

Hoppas några frågetecken rätats ut.

Det måste vara mjuvaruproblem.
Det var inga småbandningar som man ser ibland utan tonen blev uppdelad i 3-4 kraftiga steg.
Dessutom blev den snygg utanför skäret i utfallet på ena tryckeriet. Dessutom löste sig problemet när vi bytte till PS till tryckeri 1 och Pdf tillverkad i Indesign till tryckeri 2.

1
Bevaka tråden