Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har hänt med MacTorget?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förut var jag ofta inne på denna sida där folk sålde och köpte begagnade macar.
När jag nu går dit igen, ser jag bara sponsrade länkar. Är det slut med handeln mellan privatpersoner?

mvh

Fredrik

Sajten ifråga är ökänd pga grundarens kriminella verksamhet, men om du vill dit ändå så gissar jag att du använt .se istället för .nu?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2009-01-15 19:19
Ursprungligen av Hagelin:

Sajten ifråga är ökänd pga grundarens kriminella verksamhet,

Det kommer jag ihåg, ett tag fick man väl knappt länka till en annons på Mactorget.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-15 19:42
Ursprungligen av Marco:

Det kommer jag ihåg, ett tag fick man väl knappt länka till en annons på Mactorget.

Du fick inte ens skriva Mactorget i ett inlägg. Det automatspärrades.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2009-01-15 21:13
Ursprungligen av Gunnar B:

Du fick inte ens skriva Mactorget i ett inlägg. Det automatspärrades.

Aha, var det t.o.m så. Men tiderna förändras.:)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-02-14 12:15

Jag trodde hamburgaren hade lämnat/sålt/whatever mactorget och inte hade nått med det att göra längre?

  • Oregistrerad
  • 2007-02-16 02:04

Märkliga annonser... vem skulle betala 500 för en cirka 13 år gammalPerforma 460? Eller köpa Photoshop 4 för 2400 kronor? Vissa är nog obotliga optimister.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-12 16:14

Väcker liv i en gammal tråd..

som sagt, vad har hänt med Mactorget.nu ? Har väl legat ner sedan juldagarna 2008, men innan dess var det ju full fart under 2008 med annonser.

Ursprungligen av Björnström:

Intresset för köp & säljsidorna var oväntat stort, något som vi ska titta närmare på. 99mac tog över sajten MacTorget.nu under December 2008 (vilande just nu) vilket kan vara en lösning, det finns även andra lösningar som använder medlemsdatabasen i vBulletin.

http://www.99.se/1691568-post1.html

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-12 16:20

OK, nice. Måste villigt erkänna att jag inte "orkade" läsa igenom alltihop
Men det verkar ju bra för framtiden.

Ursprungligen av iMoz:

OK, nice. Måste villigt erkänna att jag inte "orkade" läsa igenom alltihop
Men det verkar ju bra för framtiden.

Meningen var nog att du skulle läsa följande:

[QUOTE="Björnström"]Intresset för köp & säljsidorna var oväntat stort, något som vi ska titta närmare på. 99mac tog över sajten MacTorget.nu under December 2008 (vilande just nu) vilket kan vara en lösning, det finns även andra lösningar som använder medlemsdatabasen i vBulletin. Vi kommer försöka täcka alla ovanstående punkter i kommande uppdateringar.

[/QUOTE]

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-15 18:37

Jojo, det fattade jag ju... men när jag tidigare läste hela inlägget som Sheriffen skrev skummade jag mest igenom och missade tyvärr detta stycke.
Men nu har jag som sagt läst alltihopa noggrant

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Meningen var nog att du skulle läsa följande:

[INDENT]

Jag tycker det är synd att mactorget.nu inte kan ligga kvar uppe
så länge då den fungerade ganska bra tycker jag...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag tycker det är synd att mactorget.nu inte kan ligga kvar uppe
så länge då den fungerade ganska bra tycker jag...

LCR

MacTorget drogs med oerhörda trovärdighetsproblem, i alla fall i ögonen på oss som känner till bakgrundshistoren kring förre ägarens kriminella affärer. Att stänga ner sidan i väntan på att eventuellt göra något nytt var det klokaste man kunde göra.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

MacTorget drogs med oerhörda trovärdighetsproblem, i alla fall i ögonen på oss som känner till bakgrundshistoren kring förre ägarens kriminella affärer. Att stänga ner sidan i väntan på att eventuellt göra något nytt var det klokaste man kunde göra.

Jag håller inte med. Jag, och många andra mycket ärliga och pålitliga
killar (Gävle, Gotland, Roslagen, Stockholm m.m.) har använt webbsidan
samt en hel del andra som behövt sidan tillfälligt för att sälja eller köpa
Mac-relaterat.

Det råder en viss hysteri att bara för att någon säljer något som inte är
"som ny i originalkartong med kvitto" så är det stulet eller bedrägeri...

Har själv haft bra kontakt med firmor som sålt av förbrukat material och
det har varken funnits kartonger, skivor eller originalkvitton, men grejerna
har varit 100% reko.

mactorget.nu nådde en krets som inte finns här, men ej heller på Blocket.

Synd när en extrem ska påverka en annan så att resten måste lida...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det råder en viss hysteri att bara för att någon säljer något som inte är
"som ny i originalkartong med kvitto" så är det stulet eller bedrägeri...

Nja, det finns otvedtydliga bevis på att den förre ägaren av mactorget.nu var kriminell. Detta i form av domstolsutslag.

Han fälldes för tio fall av grovt häleri. Han riggade olika användarkonton på sin egen site och sålde attraktiv hårdvara till attraktiva priser. Hårdvaran var dock stulen och även om det inte gick att styrka att han själv stulit den (minns inte om man ens misstänkte det) kände han i alla fall till att den var stulen och sålde den sedan under falskt namn på sin egen köp- & sälj-site.

Jag tror dock att massor av seriösa människor har köpt och sålt produkter fullt legitimt via MacTorget. Det undanröjer dock inte fakta enligt ovan.

Med det sagt har jag full förståelse att man tänker till både en och två gånger innan man bestämmer sig för vad man gör med MacTorget. I mina öron har det nämligen en rätt negativ klang.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Han riggade olika användarkonton på sin egen site och sålde attraktiv hårdvara till attraktiva priser.

Användarkonto ?!?

Har aldrig funnits på mactorget.nu

Vem som helst kunde lägga in en annons för säljes/köpes/bytes
GRATIS och det fungerade hur bra som helst.

Min son sitter med en MacBook jag köpte av en kille som jobbar
på Dell (hans annons på mactorget), min dotter har en vit MacBook
från en kille som studerar på KTH (hans annons på mactorget),
min frus PowerBook kommer också via en annons där fast från
ett leasingbolag o.s.v. Så att dra parallelerna och säga att webbsidan
var lika kriminell som "F" (då det är han jag antar att ni syftar på),
är som att säga att allt på Blocket är stulet.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Min son sitter med en MacBook jag köpte av en kille som jobbar
på Dell (hans annons på mactorget), min dotter har en vit MacBook
från en kille som studerar på KTH (hans annons på mactorget),
min frus PowerBook kommer också via en annons där fast från
ett leasingbolag o.s.v. Så att dra parallelerna och säga att webbsidan
var lika kriminell som "F" (då det är han jag antar att ni syftar på),
är som att säga att allt på Blocket är stulet.

Jo men om till och med administratören av sajten är så oärlig har man all rätt att bojkotta för att vara säker. Man kan ju inte veta vem som är oärlig. Då är det enklast att strunta i det. Men vad roligt att 99.se tagit över så att det kan bli en riktigt bra sajt.

Senast redigerat 2009-01-15 22:45
Ursprungligen av henkebarn:

Jo men om till och med administratören av sajten är så oärlig och till och med riggar konton har man all rätt att bojkotta för att vara säker. Man kan ju inte veta vem som är oärlig. Då är det enklast att strunta i det. Men vad roligt att 99.se tagit över så att det kan bli en riktigt bra sajt.

Snackar du användarkonto HÄR ?

För mactorget.nu hade inga konton...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Snackar du användarkonto HÄR ?

För mactorget.nu hade inga konton...

Nej, sorry, jag quotade för mycket utav texten. Jag syftade till huruvida man kunde anse mactorget som tillförlitligt eller ej. Dessutom ska jag inte uttala mig om riggade konton ändå, då jag inte har någon fakta bakom mig.

Jag träder ur.

Ursprungligen av henkebarn:

Nej, sorry, jag quotade för mycket utav texten. Jag syftade till huruvida man kunde anse mactorget som tillförlitligt eller ej.

Jag har använt mactorget.nu flitigt och har aldrig stött på någon som
inte varit shysst, men å andra sidan har jag sett genom annonserna som
inte varit seriösa, på samma sätt jag gjort med Blocket och Tradera...

Ganska mycket ansvar vilar hos individen.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Användarkonto ?!?

Har aldrig funnits på mactorget.nu

Vem som helst kunde lägga in en annons för säljes/köpes/bytes
GRATIS och det fungerade hur bra som helst.

Okej, mitt fel. Jag har aldrig handlat på MacTorget. Detaljen kring användarkonton var fel av mig. Däremot använde han sig av falskt namn på siten och oregistrerade kontantkort till mobilen.

Jag förstår att du har gjort flera lyckade affärer på MacTorget. Grattis till det!

Det finns dock en del människor som gjort mindre lyckade affärer genom att köpa stöldgods på MacTorget. Det är ett faktum som inte förändrats hur mycket du än hänvisar till egna lyckade affärer.

Den verksamheten gör att jag var mycket skeptisk till MacTorget och att det namnet nu har en negativ klang i mina och många andras öron. Det är vad grundfrågan handlar om här. Att MacTorget har en negativ klang tack vare sin historia. Jag skulle som sagt tänka både en och två gånger på vad jag gör med en sådan site för att tvätta rent varumärket.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Däremot använde han sig av falskt namn på siten och oregistrerade kontantkort till mobilen.

Det har nog 90% av alla som annonserade där, inklusive en viss BD i Malmö,
MW i Gävle m.fl. (listan är låååång) Mycket shyssta reko killar, men ofta under
spudonymer samt sällan med telefonnummer.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Det finns dock en del människor som gjort mindre lyckade affärer genom att köpa stöldgods på MacTorget. Det är ett faktum som inte förändrats hur mycket du än hänvisar till egna lyckade affärer.

Den verksamheten gör att jag var mycket skeptisk till MacTorget och att det namnet nu har en negativ klang i mina och många andras öron. Det är vad grundfrågan handlar om här. Att MacTorget har en negativ klang tack vare sin historia. Jag skulle som sagt tänka både en och två gånger på vad jag gör med en sådan site för att tvätta rent varumärket.

Då borde Tradera och Blocket stängas ner också, för där härjar det massor
av bedrägare...

Men är det så att "varumärket" mactorget.nu är kört så var det nog ingen
bra affär från 99.se's sida...

LCR

  • Medlem
  • 2009-01-27 17:59

Hur länge ska det stå "under arbete"? Starta upp den och låt annonsörerna bestämma om den är seriös eller inte. Jag gjorde flera affärer där och har inget att klaga på. Däremot på min G4 som jag köpte på 99 där Nec-brännaren inte var helt kompatibel blev det en tråkig mailväxling. Har inte heller fått ngt svar på min köpesannons om ett enkelt ljudkort till G4:n.

Ursprungligen av med:

Hur länge ska det stå "under arbete"? Starta upp den och låt annonsörerna bestämma om den är seriös eller inte. Jag gjorde flera affärer där och har inget att klaga på. Däremot på min G4 som jag köpte på 99 där Nec-brännaren inte var helt kompatibel blev det en tråkig mailväxling. Har inte heller fått ngt svar på min köpesannons om ett enkelt ljudkort till G4:n.

skriver under på det...

FÖRSLAG:

Gör så att annonsörens IP adress syns i annonsen

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-31 23:44

Jag skulle då aldrig vilja att mitt IP (har statiskt ip från min ISP) låg ute på nätet. Framförallt inte med namn.

Sen är det ju knappast svårt att bara köra via en proxy eller VPN om man vill dölja det...

Ursprungligen av Raven6z:

Jag skulle då aldrig vilja att mitt IP (har statiskt ip från min ISP) låg ute på nätet. Framförallt inte med namn.

Sen är det ju knappast svårt att bara köra via en proxy eller VPN om man vill dölja det...

Det var ett förslag för att komma runt den här hysterin med att bara
för att några sålt suspekt hårdvara så ska det stängas...

Men vad vet jag, grabbarna kanske jobbar på att stänga Blocket och
Tradera också, för där finns det gott om, och läser man här så är det
uppenbart vad folk tycker och framför allt Blocket och dess annonsörer...

LCR

Ser att adressen inte ens är reggad längre, innebär detta att Mactorget inte kommer tillbaka ?!

Någon annan kanske startar det igen

  • Medlem
  • 2009-06-02 14:10
Ursprungligen av LCR:

Ser att adressen inte ens är reggad längre

Var ser du det? Där jag tittar (Loopia) är både .com, .nu, .net och .se registrerade.

Bevaka tråden