Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini, bra köp?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 10:58

Då två katter hos han jag var inneboende hos en period, drog ner min 12" Powerbook i golvet och hårddisken dog, hade jag ingen lust att än en gång skaffa ny hårddisk och lägga ner typ 4000 spänn på den.

Nu räcker pengarna dock inte till en ny Macbook, utan det får bli en Mac Mini 1,83 med 1Gig minne/80 gig för runt 8.000. Har nu tvingats köra min hempc en period men känner mig som en fånge i pc-världen.

Är då macmini en bra investering?

Kör mestadels Itunes, Photoshop, Dreamweaver, Illustrator, Garageband, Idrum.
Ska koppla in den till min lcdtv, en Samsung 27" via DVI och har en Airport Express. Kommer även spela in en del sång och kör ett midikeyboard till garageband.

Senast redigerat 2007-02-15 11:43

En ny hårddisk till powerbooken borde väl inte gå på mer än ~500:- om man inte behöver någon jättestor och/eller extra snabb modell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 11:43

4000 kanske var i överkant...men nja, det har hänt en gång tidigare och då gick det på 2500:- med arbete hos Macoteket (jag är ingen hejare på att plocka isär den själv, installera och få alla bitar på plats igen). Denna gång tror jag dessvärre det är något mekaniskt också då jag hade en kille som köpte den defekta pbooken av mig och testade den. Funkade till slut att starta den från en extern hårddisk.

En MacMini är en grymt bra dator tycker jag åtminstone i det lilla formatet.
Jag har själv en MacMini 1,66 gHz CD 1gb ram och jag har använt den i musikproduktion och den har fungerat väldigt bra...
Det största plusset med minin är att den är väldigt liten och att den är tyst...

(Att koppla in den till en tv har jag ingen erfarenhet av)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-22 02:26

Den är den bästa jag haft, men jämför bara med PC......
Den är liten, låter inget, stadig, kompetent.
Rekomenderas

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-05-22 18:43

Jag tror att det är ett uselt köp. Inte för att den är dålig utan för att
jag tror att de kommer med en uppdaterad version när som helst.
Den innehåller tex en core processor, inte core2. Förmodligen kommer
den att ha nya chipsetet från intel vilket betyder betydligt snabbare grafik.

Men visst, det finns alltid snabbare maskiner runt hörnet, men nuvarande modell
har inte fått en uppgradering på ett bra tag.

Ursprungligen av pme:

Jag tror att det är ett uselt köp. Inte för att den är dålig utan för att
jag tror att de kommer med en uppdaterad version när som helst.
Den innehåller tex en core processor, inte core2. Förmodligen kommer
den att ha nya chipsetet från intel vilket betyder betydligt snabbare grafik.

Men visst, det finns alltid snabbare maskiner runt hörnet, men nuvarande modell
har inte fått en uppgradering på ett bra tag.

Det finns väl med core2. Jag har en mac mini och använder Cubase på den. Cubase funkar bra men när jag kör garage band kan man inte ha så många spår.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-05-22 18:59

...mitt råd är också att vänta till efter sommaren, då de nya garanterat släpps.

  • Medlem
  • Berg
  • 2007-06-08 16:06

Annars är väl Macbookarna ganska billiga ändå? Jag menar, du har ju nästan råd med en Macbook om du har 8000 kr.

rekommenderar hellre en 1.66CD med 2gb ram framför den större... processorhastigheten är försumbar men ramstickorna gör stor skillnad.

Blev lite fundersam efter en del läsning på forumet... Jag har alltså två datorer, en sprillans Mac Mini i vardagsrummet, kopplad till tv'n. Samt en rätt gammal pc i sovrummet där jag spelar in all musik genom en gammal Mbox (den ljusblå/vita) och en Line6 Guitarport.

Iom att Macens specar överstiger den gamla datorns med hästlängder borde det ju logiskt gå väldigt bra att köra med Macen istället... Men... jag blir ändå fundersam.

Tanken att köra musikproduktionen på samma dator som används till vardagsbruk stör lite, pc'n är ju helt ren förutom musikmjukvaran. Sen funderar jag huruvida det blir med multikanal.. pc'n orkar hyfsat med när jag kör ett 20-tal kanaler med pluggar på 6-7 st. Använder alltså Samplitude i dagens läge...

Tror ni Macen hänger med? Segas den ner av allt annat vardagsskit som hamnar på datorn?

edit: Har alltså den "större" mini'n

Senast redigerat 2009-05-14 14:51
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-06-01 21:55
Ursprungligen av danbrynefall:

Blev lite fundersam efter en del läsning på forumet... Jag har alltså två datorer, en sprillans Mac Mini i vardagsrummet, kopplad till tv'n. Samt en rätt gammal pc i sovrummet där jag spelar in all musik genom en gammal Mbox (den ljusblå/vita) och en Line6 Guitarport.

Iom att Macens specar överstiger den gamla datorns med hästlängder borde det ju logiskt gå väldigt bra att köra med Macen istället... Men... jag blir ändå fundersam.

Tanken att köra musikproduktionen på samma dator som används till vardagsbruk stör lite, pc'n är ju helt ren förutom musikmjukvaran. Sen funderar jag huruvida det blir med multikanal.. pc'n orkar hyfsat med när jag kör ett 20-tal kanaler med pluggar på 6-7 st. Använder alltså Samplitude i dagens läge...

Tror ni Macen hänger med? Segas den ner av allt annat vardagsskit som hamnar på datorn?

edit: Har alltså den "större" mini'n

Jag tror inte du får några problem med detta.
Själv kör jag en iMac som enda dator, alltså både surf/mail/foto och som musikdator. Eftersom macen är virusbefriad så slipper man en hel del resurstuggande mjukvara i bakgrunden, det är helt enkelt bara att köra på!

Jag har förvisso inte gjort några monsterproduktioner på den än så länge, men har ändå en hum om vad den orkar med, och det är mycket!

Ursprungligen av danbrynefall:

Blev lite fundersam efter en del läsning på forumet... Jag har alltså två datorer, en sprillans Mac Mini i vardagsrummet, kopplad till tv'n. Samt en rätt gammal pc i sovrummet där jag spelar in all musik genom en gammal Mbox (den ljusblå/vita) och en Line6 Guitarport.

Iom att Macens specar överstiger den gamla datorns med hästlängder borde det ju logiskt gå väldigt bra att köra med Macen istället... Men... jag blir ändå fundersam.

Tanken att köra musikproduktionen på samma dator som används till vardagsbruk stör lite, pc'n är ju helt ren förutom musikmjukvaran. Sen funderar jag huruvida det blir med multikanal.. pc'n orkar hyfsat med när jag kör ett 20-tal kanaler med pluggar på 6-7 st. Använder alltså Samplitude i dagens läge...

Tror ni Macen hänger med? Segas den ner av allt annat vardagsskit som hamnar på datorn?

edit: Har alltså den "större" mini'n

Du tänker alldeles för mycket PC. Datorn blir inte sämre för att du använder den till olika saker och en Mac Mini kommer funka jättebra till musik.

Tack för era svar sebsongs och henkebarn. Inte fått något meddelande om att någon skrivit i tråden, märkligt.

Hur som helst så kör jag nu musikproduktionen på Minin och det funkar kanon. Logic har kraschat en gång bara men det verkar ha varit något tillfälligt för annars så går allt som klockan. Guitarporten har fortfarande lite latencyproblem men det hänger såklart mer på den än på macen. Sången körs in genom Mboxen och då försvinner ordet latency ur vokabulären, vilket inte var fallet med pc'n.

Snart klar med mitt första projekt helt gjort i Logic och på Mac, ska bli intressant att höra skillnaderna iom att jag använder rätt mkt nativepluggar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 12:40

Är det någon här som kör minin med ett fw-interface?

Jag är nämligen väldigt sugen på att köpa en mini och sparka ut min pc-laptop men jag fick höra något om att det var några macar som var griniga när man vill köra firewire. Det vore lite olyckligt då jag är nöjd med mitt tascam fireone och gärna vill fortsätta köra med det.

Kommer det funka bra så jag blir glad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 15:25

Jag har kört ett ljudkort i 1000-kronorsklassen (Phonic) med Firewire och inte haft några direkta problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 15:39

Ah det låter ju lovande. Då blir det en mini för mig då.
Tackar!

Det är väl snarare PC-apparater som brukar strula med FireWire? Mac tycks både gladare och snabbare med sådana apparater, medan min erfarenhet av olika lösningar med moderkort med inbyggd FW såväl som PCI-kort strulat en hel del - kanske allra mest med PC-baserade laptops.

Var rädd att mitt TC Electronics Konnekt6 skulle strula med min smågamla PC, men det har fungerat hyggligt med PCI-kort, men helt hundra är det nog inte.

Tänker investera i en mini inom det närmaste dock för att gå över helt på Mac igen. Vista blir man ju inte direkt glad av i alla fall och en ny PC känns inte som en verklig förhöjning av tillvaron.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-29 11:19
Ursprungligen av Oberfunker:

Det är väl snarare PC-apparater som brukar strula med FireWire? Mac tycks både gladare och snabbare med sådana apparater, medan min erfarenhet av olika lösningar med moderkort med inbyggd FW såväl som PCI-kort strulat en hel del - kanske allra mest med PC-baserade laptops.

Var rädd att mitt TC Electronics Konnekt6 skulle strula med min smågamla PC, men det har fungerat hyggligt med PCI-kort, men helt hundra är det nog inte.

Tänker investera i en mini inom det närmaste dock för att gå över helt på Mac igen. Vista blir man ju inte direkt glad av i alla fall och en ny PC känns inte som en verklig förhöjning av tillvaron.

Jag funderade också på mini först, men sen gick jag på imac för att man inte behöver komplettera den, allt finns ju inbyggt.

Den är aningen klen med portar. 3 usb, 1 fw400 och 1 fw800 plus ljud och minidvi, men än så länge har jag inte behövt så mycket mer.

ska du ha hela mac-köret får du köpa en mac-skärm till minin, och då blir det dyrt. :/
Men macs skärmar är oemotståndligt trevliga att använda!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 18:23

Jo mac verkar ju spela bättre än pc med det mesta men jag hörde bara nåt om att det satt olika fw-kontroller i olika macar så jag blev lite fundersam. Men om det funkar bra för andra lär det ju göra det för mig med.

Skaffade en ny Samsung-skärm ganska nyligen så det känns lite overkill med iMac.

Därtill är en mini lite lättare att flytta runt - rentav till scenbruk eller för den kommande projektorn i finrummet. 1,3 kilo kraftpaket vinner lätt mot 10 kg otymplig PC-låda i det avseendet.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-29 12:05

sant sant sant.

min står där den står.
men det är jag förstås nöjd med.

1
Bevaka tråden