Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Interna hårdisken och Digi 002R gillar inte varann.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en digi 002 rack och kopplat in den till min Macbook 2GHz duo. Pro tools LE 7.1 vill inte spela in på den interna hårddisken. Har ännu inte provat med en Firewire igenom 002an men jag vill fan kunna lira in på den interna så klart. Har bökat runt i protools men kan inte ställa in disken så att jag kan spela in på den. Någon som vet något om detta. Allt ska ju vara kompatibelt och ok. Funkar det inte så går jag fan tillbaka till Motu och Logic. Tjo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-05 00:13

PT gillar inte att använda sig av samma hårddsik som systemet. Du måste ha en annan.

De ante me.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-05 14:34

Njae, det går att spela in på systemdisken, men du får sämre prestanda. Eller gick sist jag provade...

Man ställer aldrig in på vilken disk man spelar in i PT, man skapar ett nytt projekt och då när man namnger det så anger man ju också var det ligger, där hamnar alla filer också.

Med mbox funkar det vet jag men jag kan inte hur jag än gör spela in på interna med 002an. Vet om att det inte är att föredra att spela in på samma som systemet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-03-07 10:24

Har ett trix, windows>show workspace....

min externa disk dök inte upp i PTle förut, då hade den blitt avaktiverad i workspace på nått sätt, klickade fram den till record eller nått.... prova.!

Har redan försökt det men protools säger att hårdisken inte lämpar sig för audio inspel/avspel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 10:17

Om du partitionerar upp disken då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 11:02

aha nu läser jag dina spec. du har en macbook. de har en alldeles för långsam intern hårddisk för PT-bruk. du behöver minst ha en hd på 7200 rpm. (macbooken är på 5400).

Det funkar med m-box och protools le

Why? Funkar inte heller att spela in på en Lacie FW disk. Det är knas.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-03-13 08:58

Som jag skrev tidigare, ändra A spalten till R (record) nu är det inställt att FW = transfer och int =PLayback...

A är förmodligen Audio och V video..

PT LE känner av hårdvaran och M-box är USB 1.1 och digi 002 är Firewire därför vill den nog inte lira alls.

(Version 1.1 kom 1998 och gav den maximala hastigheten 12 megabit per sekund (”Full Speed”). Den lägre hastigheten 1,5 megabit per sekund (”Low Speed”) är tillräcklig för enheter som möss och tangentbord.)

(Firewire 400 hanterar upp till 400 megabit per sekund och (Firewire 800 upp till 800 megabit per sekund) . Även om Firewire 400 i teorin är långsammare än USB 2.0 (480 megabit per sekund) är den oftast i praktiken snabbare eftersom Firewire fungerar direkt mellan två enheter och inte måste kontrolleras av en central (dator).

Kanske.....

Ursprungligen av enapa:

Som jag skrev tidigare, ändra A spalten till R (record) nu är det inställt att FW = transfer och int =PLayback...

A är förmodligen Audio och V video..

Har testat allt detta

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-03-13 12:18

ok, men på bilden du la upp så är det inte R under A-kollumnen på nån av diskarna...

Nej det är just det som inte går att ändra.

Låter väldigt knasigt
Har du version 7.1 eller 7.1.1?
http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=1&navid=54&itemid=22945

Hoppas det ordnar sig.

Vad jag vet så bör du ha PT 7.3 för full kompatibilitet med Intel Mac, trodde inte 7.1 funkade på dem ens. Installera 7.3 och testa, förhoppningsvis funkar det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-03-29 20:55

Hej, jag harnumera likadan dator med mbox oxh 7.1.1 <- intelstöd....

Jag har R -record på interna och spelat in på den.... fattar inte varför det inte går att ändra till record i din data, prova ominstallation.

Jepp. Klassiker. Jag ska testa att installera hela systemet igen. Har precis fått 7.3 uppgradering också. Har hört från flera att det är strul med protools och macbooks. Latency och häng,krasch fillibombombom. Det funkar alla fall fint i studion på G5an. Blir datorerna bara snabbare och snabbare och mer instabila? Verkar så i alla fall. Skumt, så mycket för utveckling.

1
Bevaka tråden