Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moog Prodigy lyxproblem

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-02 12:42

Skrev om det här i den här tråden tidigare, men drar över det till en egen tråd eftersom jag vill ha några vettiga åsikter:

I december köpte jag Volantiz gamla Moog Prodigy och fortfarande jättenöjd med köpet. Det enda som jag funderar lite smått på ibland är det faktum att filtret inte riktigt vill självoscillera, även fastän jag har skruvat upp den och justerat emphasis-trimpoten R139.
Enligt servicemanualen:

"At full emphasis, the filter will oscillate, producing a sine-wave"
http://www.emusic-diy.org/MoogManual...rget=prod4.gif

Lyssna bara på Alien Projekt studios Moog Prodigy:
http://www.aliens-project.de/audio/2005/t_200506_04.mp3
http://www.aliens-project.de/t_200506_moog_prodigy.html

...så nu funderar jag:
Kan det vara så att så att min Prodigy har en "pol" borta i sitt 4-pols-24db/oktav-moog-filter?

Ett tecken på att man använder t ex bara två poler d v s 12db/oktav i Evolver är ju enligt manualen att det inte självoscillerar... Vad kan jag göra åt problemet?

Lyxproblem iofs, men det stör mig lite att jag inte kan programmera analog-kickar och spejs-ljud på den just nu....

Ursprungligen av kroffe:

Kan det vara så att så att min Prodigy har en "pol" borta i sitt 4-pols-24db/oktav-moog-filter?

Ett tecken på att man använder t ex bara två poler d v s 12db/oktav i Evolver är ju enligt manualen att det inte självoscillerar... Vad kan jag göra åt problemet?

Har ingen direkt hjälp att komma med, men det är ju inte nödvändigtvis så att 2-polsfilter aldrig kan självoscillera. T.ex. självoscillerar filtret i Moog LP i alla lägen (1-pole - 4-pole).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-02 15:45

bara för att vara jätteanal så... ja man måste ha minst 3 poler för att ett filter ska självsvänga, att moogfiltret ändå gör det i enpolsläget har jag förmig beror på att man tappar signalen efter första filtersteget men alla polerna används i resonansåterkopplingen.

Men jag vet faktiskt inte om en pol kan vara "trasig" och de andra funkar, men du du kan försöka kolla om alla transistorerna och kondensatorerna i filtret är ok.
Men du får fortfarande resonans, bara att den inte självoscillerar på max? Felet skulle ju kunna sitta i själva återkopplingen också.

Ursprungligen av makari:

bara för att vara jätteanal så... ja man måste ha minst 3 poler för att ett filter ska självsvänga, att moogfiltret ändå gör det i enpolsläget har jag förmig beror på att man tappar signalen efter första filtersteget men alla polerna används i resonansåterkopplingen.

Haha, ok då har man lärt sig nåt nytt!
-Bob Moog luras!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-02 16:07

Det absolut troligastet är ju att antingen resonans-potentiometern på fronten är trasig/oxidig, eller att det är något elektriskt fel i filterkretsen. Det sitter ju en elektrolytkondensator i återkopplingen, C36, som kan vara paj. Det är väl dessutom R135 som är emphasis-trimpoten, i alla fall enligt schemat jag har. Kolla den där kondensatorn och dra upp R135.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-02 17:51

OK, tack för alla tipsen, särskilt Frebrik gav mig lite att fundera på... fast det där med numret på trimpoten beror antagligen bara på vilken revision man har. Läste bara numret ur service-manualen, men på kretskortet tror jag t o m det står emphasis trim (eller så minns jag fel). Hursomhelst är det ganska uppenbart att det var rätt jag vred på eftersom den i minimumläget minskade resonansen ganska markant...ska kolla den där kondingen också...

Jag misstänkter att dina elektrolyter kring trissorna längst ned i stegen (U14 A&B) har blivit gamla och rötna. Byt dem. Kostar i alla fall i princip ingenting. Framförallt kondingen mellan trim-poten och emphasis-poten är misstänkt. När de blir torra ökar resistansen och det gör att du inte riktigt når hela vägen upp så att säga.

Dessutom kan du få två poliga filter att självsvänga, inga problem. Det går alldeles utmärkt att göra en sin/cos generator av ett tvåpoligt filter. Jag har gjort övningen. Om du är nära mig så får du väl titta förbi med den där så vi får kolla upp det där!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-05 22:33

Som Magnus D.......(anielson jag förmodar), säger så behöver du inte
3 poler för att oscillera, det räcker till och med en pol. Vrid fasen
tillräckligt så oscillerar lite vad som hellst!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-05 22:38

Låter schysst Magnus, ska ha dina ord i bakhuvudet tills vidare.
Aktuellt projekt just nu är bygga in ett Synhouse midijack i den när den landar från staterna...

Jo, anielson är det. Heualia har nog hängt lite på SAS kan man ana?

En pol kan självoscillera - i DC! Men du behöver två för att få en frekvens annan än 0 Hz. En enda pol kan inte fasvrida mycket nog. Tro mig.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-05 23:03

[QUOTE="Magnus D;1272086"]Jo, anielson är det. Heualia har nog hängt lite på SAS kan man ana?

Nix, men arkiven är publika.

>En pol kan självoscillera - i DC! Men du behöver två för att få en frekvens annan än 0 Hz. En enda >pol kan inte fasvrida mycket nog. Tro mig.

Joda, om du tar en dålig OP amp som vrider tillräckligt då kan du oscillera. Tro mig!;)

Kroffe,

Du hinner nog byta de där kondingarna tills den kommit.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 07:41
Ursprungligen av Magnus D:

Kroffe,
Du hinner nog byta de där kondingarna tills den kommit.

Igår dök midijacket upp i låddan, så det är dags att blåsa liv i det här projektet igen på allvar.
Först blir det midijack-installation, VCF-ingång och sen byte av kondning i återkopplingen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 22:49
Ursprungligen av kroffe:

Igår dök midijacket upp i låddan, så det är dags att blåsa liv i det här projektet igen på allvar.
Först blir det midijack-installation, VCF-ingång och sen byte av kondning i återkopplingen.

Har suttit ikväll och meckat med midijacket - mycket mer jobb än jag räknat med eftersom beskrivningen som synhouse bistår med är för rev 1 och jag har rev 2, d v s ganska annorlunda kretskort. Så mycket av jobbet har bestått i analyserande av kretsbeskrivningen i servicemanualen och jämförande med en annan mod som jag hittat på nätet + lite testande.
Så nu har jag i alla fall midi>cv fungerande men det går "utanför" glide-buffern vilket är lite tråkigt. Switchningen till orginalläge fungerar perfekt. Ska sitta nån annan kväll med midi>gaten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-14 08:06
Ursprungligen av kroffe:

Ska sitta nån annan kväll med midi>gaten.

Japp, satt igår kväll och fixade resten på midijacket - lite fippligt blev det allt som allt eftersom i stort sett ingenting i Synhouse beskrivning av deras retrofittning av en rev1 stämde med min rev2. Så här blev min lösning i alla fall:

CV: bröt banan mellan R90 och R86 för switchningen av midijackets CV
Gate: bröt banan mellan dioden CR5 och R153 för switchningen av midijackets gate
http://www.emusic-diy.org/MoogManuals/Prodigy?action=AttachFile&do=get&target=prod9.gif

Funkar OK, men får inte glide-buffern U12B och ovanför att trigga över midi vilket gör att jag inte får någon portamento vilket känns lite tråkigt.

Någon som har någon idé på hur jag ska få den att trigga också?

Har funderat kring att man kanske kan koppla in gaten på pinne 5 på U12B och låta den gå via en brytare man kan slå till för att få gliden att trigga från midigaten...?

Lägger upp lite bilder sen...;)

Nej, då har du (minst) en pol till i den dåliga OP-ampen. Den är full av dem egentligen. Vi skall inte blanda ihop poler med kondingar/spolar. Det krävs två poler, men var de sitter är en helt annan sak.

OK, arkiven går ju att läsa...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-06 02:13

Ja jusst det har du ju rätt i, får säga som gubben i sumpan, tänkte inte på dee'!

Tja,polarna i sumpan lär väl självsvänga?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-14 23:29
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-17 21:01

Nej, du ska koppla in trigg'en/gate signalen på basen på Q18 annars så samplas inte CV
signalen till portamento. Men du måste bryta upp kopplingen mellan tigger buss baren från
KBD lägga dit en 1N4148 och 10k ohm till Q18 på basen. Repetera nu samma sak igen,
!n4148 och 10k ohm,nu har du trig från KBD och externt Midi.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-17 23:32

Tack Heualia! Ska ta och kolla på det igen till veckan...:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-26 11:05

Satt med den i helgen igen, men fick ingen rät-sida på det.
Heualia, menar du så här:

grey
|
choppad bana till det sitchade synhouse midit
|
R77--+----Q18 (på basen då)
|
GND

Får det inte att funka - grå ligger på +11V och går upp till drygt 12,2V vid trigg vilket jag inte egentligen förstår, för enligt schemat borde ju inte basen på Q18 ligga så högt "vilande"???

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-27 01:54

Om du har +11V latent så verkar nått vara skumt!

Nu ska vi se!:D
Fram med labb plattan! Nu har jag kopplat upp klabbet som det ser ut i de schema jag har,
q18,r77,r79,r80,r81 q19 . Så när du lägger en gate på +12V går kollektorn på q19 hög
(+12V) , när basen på q18 är 0V så är kollektorn på q19 negativ ( -12V). OK ,allt i sin ordning
alltså,detta sving behövs eftersom det styr en FET som samplar CV till portamento delen.

Så, vad du gör är att bryta upp ledningen före R77 vid punkt GREY, ta två dioder 1N4148 med
katoderna till basen, koppla GREY till den ena diodens anod och den andra diodes anod till ditt
midi interfaces GATE. Nu är du färdig och kan spela på tangentbordet och via midi interfacet
med portamento.

Men OBS!
Eftersom det sitter en PNP q18, så måste gate signalen kunna nå upp till +12V!
+5v gate räcker inte för att trigga.

Om man läser SYNHORSES hårresande manualer så står det följande:

For this reason, the MIDIJACK creates a +11v trigger which works perfectly for all synthesizers
except Moog and outputs it via the MIDIJACK #6 green wire, and also creates an inverted
version of this signal and puts it at the MIDIJACK #7 brown wire (S-Trigger output, unswitched).

Kul!
Med lite flax så räcker +11V precis till att trigga, du får pröva.Konstigt att de har den späningen
som standard,är ju enkelt att ha vilken spänning som helst med en öppen kollektor utgång.

Hade du köpt denna hade du sluppit strula!! Det gjorde jag!
http://goto.glocalnet.net/mcx16/mcx16.htm

Fast varför inte ta en pot och en konding och koppla den mellan SYNHOUSE CV ut och
Moog CV In på synthen så får du portamento i alla fall? Nästan enklare än att grotta runt
i burken!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 07:46
Ursprungligen av Heualia:

Fast varför inte ta en pot och en konding och koppla den mellan SYNHOUSE CV ut och
Moog CV In på synthen så får du portamento i alla fall? Nästan enklare än att grotta runt
i burken!

Mjo du...har ju funderat på det också...men då kommer jag ha ytterligare en kosmetisk defekt på Prodigyn än den jag redan har...
http://bp1.blogger.com/_TU7oZXbvQp4/RnGwqONe1kI/AAAAAAAAADU/9D3R6d8XyiA/s1600-h/IMG_4288.JPG

Tack för tipsen återigen! Får se hur jag gör, för som sagt så är det ju inte kul att "grotta" runt för länge i Prodigyn. Man vill ju inte ha fler fel än man har...

Nu går Kroffes Prodigy upp i självsvängning som den skall efter en on the fly-designad mod med en trimpot. Med den på plats var det en trivialitet att trimma den till självsvängning. Nu låter den som den skall och det var med den lättnad som en lyckad felsökning och reparation ger som jag kunde styra kosan hemmåt! Den dimma som låg över landskapet skapade underbara förutsättningar för fina ljusspel när man mötte en långtradare i mörkret, med ljus som sken vackert mot träden mellan vägbanorna på E4an.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-17 22:11

Stort tack igen! Slängde dit en filteringång innan jag stängde igen burken igen också, jättestor skillnad!
Lisa hälsar att den låter jättebra och "det-är-ju-klart-att-synten-ska-självoscillera, det-är-ju-halva-grejen-med-en-moog"!

Bilder & Ljud inom kort!

Hehe, stort tack själv! Nu har jag gjort något vettigt i helgen! Bra att hon fick klart för sig vad hela poängen med den övningen var.

Det är klart att man tar fram Moog Cookbook när man sitter i köket och Lördagskvällslöder!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-17 23:43

...modden ja, vad gjorde vi egentligen? Jo, bytte kondningen C36 till en fräsh (vilket inte gjorde mycket skillnad) och la in en 100k trimpot i serie med R134. Så här såg det ut och så här låter nu:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/MoogProdigyMod.mp3

Eftersom vi satt i köket så vart det Moog Cookbook med tillhörande korkunderlägg.

Här är min närbild av modden. Man får trixa lite för att få det bli bra med liten kamera.

Den extra trimpoten på 100k sitter i den negativa återkopplingen på op-ampen som summerar och levererar feedback-signalen som sedan dämpas för att ge lämplig nivå för önskad emphasis-nivå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-17 22:20

Gjorde ytterligare ett försök att få glide-buffern att trigga via midijacket, men det ville sig inte...ger upp. Blir till att bygga en separat glidekrets för CVet via MIDI istället.

Men så till dagens nyhet: kranade ut separata CV/gate ut bak från midijacket så att man kan styra en extern synt med det, t ex ASMen som jag passade på att tracka oscillatorn på - Så här glad lät ASMens sågtand genom Prodigyns filter tillsammas med de andra två oscillatorerna:

http://www.acc.umu.se/~amber/mm/ASM%20+%20Prodigy.mp3

Jätteglad! Tre oscillatorers Prodigy är inte varje dag man hör...inte fett som en minimoog kanske, saknar mini-filtret för det..styrdes av evolver-sequencern.

Bevaka tråden