Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moog Prodigy lyxproblem

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-19 23:15

Känner mig lite som Dr Frankenstein nu, men jag fick en idé på moddar på jobbet idag och kunde inte släppa det - konsekvent provade jag med krokodilklämmor och nogrann lusläsning av kretsschemat. Och visst, det fungerade; lät bra t o m.

Men då återstod det som alltid gör ont i hjärtat: att borra nya hål i en (nästan) orörd fronpanel för att få plats för de två nya potarna. De fick plats under oscillator 2-delen vilket var helt OK eftersom båda hade med oscillator 2 att göra:

Mod 1: LFOn har en egen tappning mot oscillator 2, skilt från dämpningen via modwheel. Låter banalt, men är väldigt nyttigt när osc2 synkas mot osc1...man kan till exempel simulera PWM och synksvep mot LFOn. Och ihop med mod2 blev den ännu trevligare

Mod 2: egen tappning av oscillator 2 direkt mot cutoff, vilket resulterar i trevlig filter-FM. Instant micromoog-feeling!

Så här lät det när det var klart:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/MoogProdigyMod2.mp3

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-20 10:29

sweet!! tu för filterfmmoddar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-02 23:25
Ursprungligen av inkinen:

sweet!! tu för filterfmmoddar

Nu på youtuben! O:-)
http://youtube.com/watch?v=53QZ8ACwnfg

Grymt! Är mäkta imponerad. Har själv inte en susning om vad 99% av komponenterna i mina synthar gör, och att modda & dona ligger ljusår bort, såvida det inte är färdiggjorda moddar som bara ska pressas in...

MoogProdigyMod2.mp3 lät riktigt riktigt shysst!

snyggt jobbat

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-12 21:21

har grävt vidare i moogen ikväll, och tillkommit har separata utgångar för osc1och 2 innan filtret, samt lfo ut och en vcf cvin. allt för mer modulart mys.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-12 22:38

Oh ... fint ... modularmys borde alla ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 22:48

Nice!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-13 08:08

Tack.
Nästa projekt blir antagligen att bygga brytjackar för att koppla bort interna midi>cv convertern och istället kunna styra med extern CV/gate ... känns ju löjligt att inte kunna köra Prodigyn från en analog sequencer utan behöva använda midi...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 23:22

det blev en switch till på frontpanelen ikväll, så att jag kan köra antingen lfo separat mot osc2 eller vcf envelopen mot osc2. mycket trevligt när man gör feta syncleads..:)
konsekvent blev lfo-utgången därför också switchbar till envelopen.
postar ljudklipp imorgon...;)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-15 08:08
Ursprungligen av kroffe:

feta syncleads..:)
postar ljudklipp imorgon...;)

Sagt och gjort...:cool:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/081014_prodigy+asm.mp3

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-01 15:19

Har precis lyckats med en blunder (misslyckad mod) och bränt U8 vilket gör att oscillator 2 inte låter just nu...

U8 verkar vara en 4558 "Dual Op Amp" .... hmm nu gäller det att hitta en sån också ...
http://www.pmerecords.com/Docs/Prodigy_SchematicAbove4160.jpg
NJM4558L datasheet pdf datenblatt - New Japan Radio - DUAL OPERATIONAL AMPLIFIER ::: ALLDATASHEET :::

verkar som vintage planet har i alla fall...
VINTAGE PLANET - Parts Service for Vintage Synthesizer Repair

...och Bihab puh!

edit: beställt!

Senast redigerat 2008-11-01 15:44
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-01 23:44

Äh, blah. Läste inte ordentligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-02 10:41

Tja...känns som jag har grepp på problemet, men vet ju inte säkert innan jag bytt 4558an på U8.

Det jag gjorde när jag brände var att försöka framkalla FM mellan osc2>osc1 genom att köra oscillator 2s vågform tappad från vågformswitch-sidan på R74 via en pot till korsningen R2 - R3.

(Jag vågade mig på detta konst-stycke eftersom jag tidigare framgångsrikt lyckats framkalla FM mekkean osc1>osc2 genom att köra osc1 vågform direkt mot R23.)

Symptomen jag fick sen var att oscillator 2 inte alls lät, men att jag fick önskad vågform vid mätpunkterna R63 (puls 1,5uS), U10 - pin 6 (sågtand), R67 (triangel) och U9B - pin 7 (squ-wave). Det som inte stämde var U8B - 7 där jag inte fick ut något alls varvid jag drog slutsatsen att den stuckit. Den delar ju dessutom krets med U8A som verkar behövas för synken, men den delen vet jag inte om den tagit skada eller inte...

Kan det vara något annat som rykt?
http://www.pmerecords.com/Docs/Prodigy_SchematicAbove4160.jpg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-04 14:46

Hoppas på att min bihab-order dyker upp i lådan idag (är på jobbet och har inte kunnat kolla ännu) ... medan ni och jag väntar kan ni glo på några bilder på härket på matrixsynth:
Matrixsynth: Moog Prodigy Mods

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-05 08:08

Haha...suttit och svettats lite över att de kretsar som kom igår från Bihab var NJM4558L och inte vanliga NJM4558O, men insåg nu att eftersom jag som tur var beställde två kan jag ersätta kretsen med en sockel med en NJM4558L på varje sida! Lite overkill men vafan..

EDIT: insåg att det inte gick att köra med två chip eftersom de ju vill ha matning på pinne 4 och 8 ...

Senast redigerat 2008-11-06 07:47
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-06 07:47

Satt med detta igår, fick ingen ordning på det och har nu vänt mig herr synthdokor Magnus D igen.

"Jeg ser felet!" (på fusk-norska) var vad jag sa när jag hittade felet. Vi hade hunnit byta två IC kretsar innan det egentliga felet egentligen stod klart för oss.

Vi han även med lite A-B testning mot min Mini, lek med lite olika saker i studion, som DN-60 som alla borde ha en. Fick koppla in Orban-EQn och leka lite. Fan, tack för att påminna mig om att jag måste vara mer i studion!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-15 00:59

Idiotfel som sagt, kunde man ju väntat sig - men man måste alltid ha ett par andra ögon och en skarp hjärna att se det!
Tusen tack Magnus D!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-15 01:23

Vad var felet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-15 10:02

Felet var att min direkt-tappning från oscillator 2 hade ett bryt jack där ledarna kortslöts på ett lömskt sätt vilket gjorde att den valda vågformen alltid strök ned i jord istället och knasade upp hela signalvägen bakåt mot U8, U10 etc...:tveksam: O:-)

Skönt att det inte blev ett så dyrt och krångligt problem. Nu är jag dock nöjd med moddning för tillfället - för att citera lisab: "det blev en mod för mycket" O:-)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 08:25

Igår kväll var jag och grävde i moogen igen.
Kopplade ut midijacket eftersom jag inte var nöjd med hur det var inkopplat, så jag återställde den internt till dess ursprung vilket som tur var inte alls var svårt. Experimenterade lite med att få glide-buffern att trigga igen utan resultat. Kanske jag lämnar det därhän...

Hursomhelst upptäckte jag att det blev smidigare att ha midijacken via switchar på panelen istället separat för CV och gate, där nämnda är inkopplade via "osc in" och "s-trig in" (använde midijackets bruna kabel) på kortet. På så sätt kan jag t ex midi-styra en slinga som jag transponerar runt med klaviaturen. Eller bara skicka trig från midi och leka primitiv arpeggiator.

Ett framtida användningsområde för den urkopplade "unswitched" delen på midijacket torde ju vara att koppla in ett extern CV/gate in ... Ska kolla på det ikväll ....

Bevaka tråden