Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentax K10D-tråden

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här pratar vi Pentax K10D med de som har en eller kanske tänker köpa en.

Själv börjar jag bli vän med kameran och bilderna blir bättre och bättre.

Ytterligare en skön bild...

Kameran har jag justerat till att ta lite hårdare bilder, lite mer kontrast och lite extra färg.
Bilden är tagen på frihand.

En fågelfjäder hade fastnat i Gråbon...

  • Medlem
  • 2007-05-22 00:36

Fina bilder. Vad arbetar du med för objektiv?
Ge gärna lite K10-specifika tips.
Per

Nu har jag själv inte råf med en K10D ännu, men längta kan man ju alltid göra... Får hålla mig till mina små Ixusar eller gamla analoga Super A ett tag till. Men fäljande tips läste jag någonstans på nätet (antagligen dpreviews forum) för att få bra stuns i bilderna jämfört med normalinställningen: Någon som kan verifiera eller ge exempel på ännu bättre grundinställningar?

Citat:

I put the menue sharpnes and contrast on +2, the saturation on -1 and the image tone to bright in order to receive brilliant JPGs. Feel and function are very pleasant and it is small enough to carry around and also fits next to perfect and fully save in my large hands. Dialing the ISO wheel using SV mode in order to receive crisp sharp quality with smaller apertures is the best invention since digital SLRs have been introduced.

Objektivet är INTE Kit-gluggen 18-55. Den är riktigt dålig enligt många. Jag la lite mera pengi (2895:-) på en Sigma 17-70 ist. Allt jag läste om det verkade vara bra saker.
Känner att 70 inte riktigt räcker när man vill komma nära eller skära vinklar.
...så det blir nog ngn "päronkastare" (extremt långt teleobj) framöver...

"problemet" är att man tydligen från Pentax sida försökt att få en digitalkamera att ta bilder som är "filmlika". Då blir bilderna lite för mjuka.
Jag har dratt på kontrast, skärpa och färgmättnad, prova 1 klick först, sedan ett till om du inte är nöjd.

Design Flaws: Exponeringslåset sitter lite dumt långt ute på "axeln" på kamerans högra sida, vill man bråka med AF och exponeringslås samtidigt underlättar det om man har 7 fingrar på högerhanden *s*

Annars hittar jag inget att anmärka på alls, det verkar som om precis allt går att justera/ställa in. Jo, svenska språket verkar inte vara deras starkaste sida, det finns ett och annat språkmissöde i menyerna. "Format kort" t ex (tror jag det var) istf "formatterar kort". Blir sur på sånt.

Jag tycker alla teknikföretag skall ha en psykolog en beteendevetare och en översättare anställda utöver de andra i företaget.
All elektronik skall ha en speciell krets, "DWIM" - Do What I Mean !

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-24 07:57

Det verkar faktiskt som om ditt vridande på parametrar ger rätt bra klipp i bilderna, eller har du efterarbetat mer?

Ingen efterbearbetning värre än möjligen trollspöt i iPhoto om bilden är tagen in i det programmet (jobbade där först). Beskuret är det givetvis.

Översta bilden är nog inte gjord ngt alls med, mer än beskärningen (inte helt nöjd där, klippte av en bunt gräs... mutter)

Sensorn är samma som i Nikons D80 .

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-05-25 17:36

Jag tycker nog att 18-55 är ett jäkligt bra kitobjektiv!! Bra mkt bättre än de objektiv som följer med Canon och Nikons kameror.

Ursprungligen av calle73:

Jag tycker nog att 18-55 är ett jäkligt bra kitobjektiv!! Bra mkt bättre än de objektiv som följer med Canon och Nikons kameror.

Då bävar jag för deras objektiv, svarta hörn (vinjettering) och en hel del krökande av linjer (glömt åt vilket håll) gjorde att jag satsade på att ha Sigmas 17-70 som "standardobjektiv" på kameran. Det kostar betydligt mer än "kitgluggen" (ca 1100:- mot 2895:-), men enligt de källor jag kollade på nätet är det värt det.

Nu är jag på inget sätt "objektivnörd". Jag har ett hem och snart en fru, jag kan inte gå och köpa linser för 16000...styck.

Det finns som jag plägar säga, ett läge nånstans mittemellan
ränneskita och förstoppning

Hittat ett trevligt objektiv, Pentax egna 50-200...

Telezoom 50-200mm (Motsvarar 76,5-306mm i 35mm format)
Specialdesignad för digitalkameror
ED glas för bästa färgåtergivning
Kompakt
Levereras med motljusskydd

Specifikation:
SMC-DA 50-200 / 4,0-5,6 ED Art.nr.
Brännvidd 50-200mm (motsvarar 76,5-306mm)
Bildvinkel 31,5? - 8,1? (med *ist D/*ist DS)
Bländaromfång f/4,0(5,6) - 22(32)
Konstruktion 11 linselement i 10 grupper
Närgräns 1,1 m
Max förstoringsgrad 0,24X
Filtergänga 52mm
Storlek 66,5 X 78,5mm
Vikt 260g

Det som får en att undra är prislappen?! Strax över 2 lök...himla prisvärt.
Ngn Canon/Sigma/Nikon estet kan säkert invända att gluggen x är möcke bättre och kostar n gånger priset av detta Pentax...

Personligen har jag (inom en vecka nu) en fru och en familj att ta hand om, det får bli glas efter förnuft, inte efter dräggelfaktor

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-27 15:24
Ursprungligen av Goflorp:

Hittat ett trevligt objektiv, Pentax egna 50-200...

OCh köper du Samsungs variant av samma glugg kommer du undan med 1200 spänn för samma sak fast lite andra dekaler.

Ursprungligen av Bjarte:

OCh köper du Samsungs variant av samma glugg kommer du undan med 1200 spänn för samma sak fast lite andra dekaler.

Det var som attan ....

bara och gå och handla då ju...!

Diffusor på solen

Jag har märkt att jag börjar hata "diffusorhimlen", de där dagarna som är väldigt ljusa - men ändå molniga. Himlen är ljust ljust vit.
Får man med det minsta av himlen så varnar kamerans utfrätningsvarnare sig hes...
Vill man plåta ngt på marken så finns det inga skuggor, ibland är det bra, ibland inte.
BLÅ skall himlen vara!

Jag är (eller rättare sagt kommer att vara) intresserad av en rejäl och raktecknande supervidvinkel som ersättare för min Tokina 17 mm f3.5. Pentax 12-24 mm verkar vara det närmaste jag kommer. Någon som provat? Pentax 10-17 mm är ju av rundtecknande fisheye-typ) och Tokinas 12-24 finns inte med Pentaxfattning.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-27 16:30

Annars finns Sigmas 10-20 som alternativ om man vill ha raktecknande vidvinkel.

Tack - har missat detta. Trodde att Sigman inte var raktecknande och mer motsvarade Pentax 10-17. Värt att kolla upp när väl en K10D eller K100D finns i min hand... (Behöver en raktecknande supervidvikel för arkitekturfoto. Främst till husbehov (ursäkta vitsen), så om Sigmans raka linjer verkligen är raka och inte böljande verkar det vara ett bra köp.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/compare_n.php?art=Tekn_objektiv&tekniska_artnr%5B1%5D=DA12-24&tekniska_artnr%5B2%5D=10-20exdcpen&num_of_articles=2&comparepage=yes

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-27 17:46
Ursprungligen av johan_tanying:

Tack - har missat detta. Trodde att Sigman inte var raktecknande och mer motsvarade Pentax 10-17. Värt att kolla upp när väl en K10D eller K100D finns i min hand... (Behöver en raktecknande supervidvikel för arkitekturfoto. Främst till husbehov (ursäkta vitsen), så om Sigmans raka linjer verkligen är raka och inte böljande verkar det vara ett bra köp.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/compare_n.php?art=Tekn_objektiv&tekniska_artnr%5B1%5D=DA12-24&tekniska_artnr%5B2%5D=10-20exdcpen&num_of_articles=2&comparepage=yes

Som alla vidvinklar har det ju problem med distortion, men vad jag har hört är det ett utmärkt alternativ för arkitekturfoto. Och mindre problem går ju att räta upp med hjälp av programvara.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1020_456/index.htm

Nu är det där testet på en Canon och de ska inte vara jämförbara kors sytemgränser och annat, men distortionen är nog rätt systemoberoende.

Ursprungligen av Bjarte:

Som alla vidvinklar har det ju problem med distortion, men vad jag har hört är det ett utmärkt alternativ för arkitekturfoto. Och mindre problem går ju att räta upp med hjälp av programvara.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1020_456/index.htm

Nu är det där testet på en Canon och de ska inte vara jämförbara kors sytemgränser och annat, men distortionen är nog rätt systemoberoende.

Lite distortion kan jag tåla. Har ju inte direkt råd att lägga fem- eller sexsiffriga belopp som det säkert kostar att få en "perfekt" glugg. Och då skulle man ju ändå hålla på med mellanformat, inte småbild...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-28 08:43

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=153540

Där har du. Gick att köpa för 1000 kr hos Expert kring jul, men dum som man är tog man inte tillfället i akt.

Numera gift

Numera en gift kille.... fixade bröllopsfotot själv.

Stort tack till Johan Matsson för lånet av ditt stativ!

Beställt ett 50-200 idag från ScandinavianPhoto...

Nu återstår den vanliga väntan...

Lite kul fotografera med "Domedagsfiltret"

Hoppas inte jpg-konverteringen tog helt död p åbilden bara...

Boost

Fullkomligt älskar lägga diffus bakgrund med bländaren. Hemma så krutar man på så man nästan får ha solglasögon med Lightroom.

I motsats till bilden ovan (COL Deviant-preset), så har den här "Boost" på max. Det lägger även på full tut på vinjettering(!?!), så den brukar jag pilla ner till nästan noll igen.

Bilden nedan blev lite illa behandlad i jpg-komprimeringen för att bli liten nog för uppladdning här.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-13 09:03

fisheye optik till PentaxK10D

Hej!
Jag är ingen proffsfotograf, men har foto som hobby.
Ska snart inskaffa mig en pentaxK10D och har alltid velat testa att fota med ett fisheye optik.

Vet ni vart jag kan hitta ett (inte allt för dyrt...) sånt?
Vad jag har förstått så kan man köra vissa Sigma optik på denna kamera.

/Sandra:p

Låter som en ypperlig idé! Fisheyegluggar är skarpa, reflextåliga och ger grymma resultat i händerna på rätt fotograf. Det du behöver bestämma dig för är om du vill ha 180° bildvinkel, eller om du vill ha en mindre extrem icke raktecknande vidvinkel.

Själv har jag ett grymt skarpt Sigma 15/2,8 EX, som på en sensor i APS-storlek inte ger en full 180° utan snarare motsvarar bildvinkeln på en raktecknande 19 mm. Det är alltså fortfarande väldigt vidvinkligt men utan att skor och stativben kommer med i bilden. Närgränsen är runt 1 decimeter så den är även en hejdlöst kul kvasi-macroglugg. Sigma har också ett 8 mm fisheye, men det verkar inte finnas till Pentax. Med 8 mm får du 180° fast med lite mekanisk vinjettering ute i hörnen.

Annars kan man göra en del riktiga fynd på eBay. Zenitar 16/2,8 är ett ryskt fisheye med helt ok skärpa, en annan populär entusiastglugg är vitryska Peleng 8/3,5. Båda har skruvfattning (M42) och monteras alltså på kameran med adapter. Nypriset brukar ligga runt en tusenlapp! Det enda med M42 är att man varken får autofokus eller elektronisk bländarstyrning, men det är ett icke-problem med fisheye p.g.a. det extremkorta hyperfokalavståndet. Blända ner till f8 och vrid fokusringen till oändlighet så behöver du aldrig bry dig om att ställa in fokus, allt blir skarpt ändå.

Själv har jag aldrig provat fisheye, vart nere på vad skall vi säga "extrem vidvinkel".
Skulle vara kul att prova. Annars drar jag mera åt långa brännvidder.
fantiserar om ett 600mm spegeltele.. det vore kul.

Vad gäller vilka gluggar som passar så finns större delen av sigmas sortiment i pentax-utförande;

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s6519682#rparams=k=s6519696

Även Pentax själva har en fisheye-zoom speciellt för digitalkameror. Men lite dyr om man bara vill leka lite.

Ett annat tips är att hitta en sån där påskruvbar vidvinkeladapter till videokameror som var populära i början på 90-talet. Ganska risiga optiska prestanda men oj vad kul att leka lite med ibland. Gärna genom att hålla lite löst "för hand" framför den vanliga optiken och vrida och tilta lite. Med digitalkamera är det ju bara att knäppa på...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-14 08:47

Tack för er hjälp!

Totalt perverst objektiv

Hittade det här på eBay

Man undrar ju lite över Build Quality osv...

Men visst vore det skoj att ha ?

Här är länken för den som vill bjuda, eller köpa nu för 129 dollals...

http://cgi.ebay.co.uk/1200mm-D90-Telescope-for-Canon-350D-400D-20D-30D-5D-1Ds_W0QQitemZ220123710359QQihZ012QQcategoryZ30070QQrdZ1QQcmdZViewItem

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-25 08:17

Hej.
Söker fortfarande efter ett fisheye objektiv till min K 10 D.
HIttade detta på E-bay...men tänkte höra med er proffs om det är något att ha

http://cgi.ebay.co.uk/WIDE-ANGLE-FISHEYE-MACRO-LENS-PENTAX-K100D-K110D-K10D_W0QQitemZ200122878993QQihZ010QQcategoryZ106845QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem

Tack på förhand!
/Sandra

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-25 17:56
Ursprungligen av zgirl:

Hej.
Söker fortfarande efter ett fisheye objektiv till min K 10 D.
HIttade detta på E-bay...men tänkte höra med er proffs om det är något att ha

http://cgi.ebay.co.uk/WIDE-ANGLE-FISHEYE-MACRO-LENS-PENTAX-K100D-K110D-K10D_W0QQitemZ200122878993QQihZ010QQcategoryZ106845QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem

Tack på förhand!
/Sandra

Säkert urusel optisk kvalité och skitjobbigt att använda. Men för att leka med fisheye är det sannolikt nära nog en perfekt leksak. Bilderna kommer nog att bli så där förvrängda och bubbliga som du önskar. Säkert en jättebra första introduktion till fisheye när man inte vill göra sig av med alla besparingar på en gång.

Bevaka tråden