Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

passande layoutprogram ibook

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis köpt en begagnad ibook (jättefin juh), efter några års (påtvingat) användande av PC. Känner mig därför lite ringrostig vad gäller Mac.

Datorn har 10 mb hårddisk 333-nånting processor och 376 i internminne. Kommer inte ihåg så exakt. Just det: OSX som operativsystem.

Jag har jobbat i InDesign 2 till nu, men har för mig att det kräver rätt mycket soppa för att fungera bra... Skulle det öht gå?
Vilket layoutprogram är att föredra? Vilket borde flyta smidigast?Jag har inte massor av andra krävande program, egentligen i huvudsak Photoshop 7 och lite annat lull-lull.

Kan tänka mig att InDesign 1.5 skulle kunna funka OK, men finns det till OSX?

InDesign 2 är snabbare än 1.5. Om du har tillräckliga prestanda för att köra Photoshop 7 så har du det för InDesign också. Jag kör f.ö. själv InDesign på in iBook 600 och tycker det är helt ok.

  • Medlem
  • 2003-04-18 19:20

Jag tycker inte att det låter som någon höjdare att köra OS X och layout på den datorn. Kör OS 9 och Quark istället. Kan ju möjligen kännas lite avigt att köpa en licens till Quark just nu... Även Quark 6 för OS X ser ut att bli avsevärt mycket snabbare än Indesign. Kanske läge att vänta, om du måste köra OS X.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jag tycker inte att det låter som någon höjdare att köra OS X och layout på den datorn. Kör OS 9 och Quark istället. Kan ju möjligen kännas lite avigt att köpa en licens till Quark just nu... Även Quark 6 för OS X ser ut att bli avsevärt mycket snabbare än Indesign. Kanske läge att vänta, om du måste köra OS X.

Precis, för ID 2 på ett dasslock kan inte vara nåt vidare. Rönnbäck på Adobe har nog en annan uppfattning om hastighet när han tycker att ID 2 funkar bra att köra på en iBook.

  • Medlem
  • 2003-04-18 22:42

jajjemän! Köp en gammal "begagnad" licens av Quark 3.32, som klarar det mesta senare quarkar klarar av. Rullar som tåget i 9:an även på burkar mycket äldre än dasslocket. Funkar till och med bra i Classic om man har rätt xtension för skärmuppdatering. (Sitter på jobbet och kan inte kolla vad den heter.) För layout har QXP 4 mest några bekvämlighetsfunktioner mer än 3.3x, i stort sätt samma produkt i övrigt. Jag skriver detta om det skulle vara stora prisskillnader mellan 3:an och 4:an. För mig hade valet i så fall varit enkelt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Precis, för ID 2 på ett dasslock kan inte vara nåt vidare. Rönnbäck på Adobe har nog en annan uppfattning om hastighet när han tycker att ID 2 funkar bra att köra på en iBook.

Vilket kan bero på att jag kan programmet...

Men oavsett det, InDesign 2.0 är snabbare än 1.5 OAVSETT vilken dator man kör det på, vilket var vad jag skrev.

Att Quark 3.32 är snabbt är iofs sant, men det är ju Skriv Text också...

  • Medlem
  • 2003-04-19 18:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Att Quark 3.32 är snabbt är iofs sant, men det är ju Skriv Text också...

det där tar jag nästan som en personlig förolämpning. QXP 3.32 är suveränt i för hållande till storlek och hur lättarbetat det är. Jag skulle välja det före indesign 2 99 ggr av 100!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
det där tar jag nästan som en personlig förolämpning. QXP 3.32 är suveränt i för hållande till storlek och hur lättarbetat det är. Jag skulle välja det före indesign 2 99 ggr av 100!

Ja då ber jag om ursäkt, för så var det inte menat. Däremot menar jag att en av orsakerna till äldre programs snabbhet är att de har väldigt få funktioner (som de iofs kan utföra väl) och det gäller även Xpress 3.32 - snabbt men få funktioner.

Hmmm... men är det inte lite lökigt att byta ner sig till OS9? Eller?

Var kan man hitta gamla versioner av program - kanske här i krokarna rentutav?

Tack för svaren hittills i alla fall

  • Medlem
  • 2003-04-19 22:01

mja, Indesign är säkert jättebra, men jag är uppfosrad i QXP och tycker att Indesign är väldigt segt även på en snabb burk. QXP är blixtsnabbt även på långsamma burkar vilket är en klar fördel i ditt fall. Indesign har fler finesser än senaste QXP och kostar betydligt mindre, har en hel del typografiska funktioner som QXP kanske kommer med först i sin version för OSX - nästa år... Men QXP anses väl vara lättare att använda, smidigare och snabbare sina tillkortakommanden till trots. (Jag känner inte till Indesign i detalj så näps mig inte för att jag drar upp fel fördelar. )

CAP&Design arrangerade en duell mellan Indesign 2 i X och 9 mot QXP5 i 9 i höstas tror jag, och det var ganska jämnt skägg, men Indesign vann på slutspurten. Men fördelarna som vägde över till ID:s fördel var av sådan art att de var helt ovidkommande för hur jag använder det.

Man kommer ganska långt bara på QXP 3.3, så långt att en tidning som Sydsvenskan redigerade hela sin produktion i den versionen så sent som för ett år sedan.

Det går bra att köra QXP i Classic - med rätt xtension, ClssicDraw - så du kan fortfarande boota i X.

och Richard - jag tog inte fullt så illa upp som det kanske verkade. Ursäkta!

Jag har inget emot att lära mig Quark, om det har bättre funktionalitet på den burken jag har. Är InD segt hjälper det ju föga att den har bra funktioner... Page maker verkar vara helt ute i större sammanhang, men så släppte de ju en ny version, 7 var det väl, för bara ngt årsedan... Nån som testat?

Har inte QXP någn version som passar till OSX ännu då?

ha ha ha! datorn har ju 10 gb hårddisk såklart, men det verkar ju alla ha fattat redan

Vad sägs om att köra OS X, plocka bort allt lull-lull som segar ner äldre processorer och fylla burkens minnesbank?

Sen ska man nog kunna köra ID2...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Vad sägs om att köra OS X, plocka bort allt lull-lull som segar ner äldre processorer och fylla burkens minnesbank?

Sen ska man nog kunna köra ID2...

I like the sound of that! Några tips på vilket lull-lull man ska ta bort och vad menas med minnesbanken? För den har ganska mycket ram, 300 eller något sådant...

Om du ställer in motsvarande bildkvalitets-visning i ID 2 som Quark har, blir loppet mycket jämnare och jämförelsen mer relevant.

  • Medlem
  • 2003-04-22 10:12

jag skulle vänta med att göra layout i OSX tills QXP kommer. Rättelse: jag väntar tills qxp kommer i OSX. Tills dess kör jag i classicläge. Så bra tycker jag QXP är.

1
Bevaka tråden