Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Priser på lägenheter i Stockholm

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, men din bostadsresa har varit vältajmad.

En kosmetiskt renoverad villa i Bromma köpt 86 och sen såld 92 är inte samma solskenshistoria. Läget är allt, visst, men förlustaffärer kan komma även i centrala Stockholm, om än inte med samma kraft som i Umeå. Men det är inte det som jag ser som faran.

Faran är att en allt större del av sveriges befolkning är farligt nära, eller över, gränsen för överbelåning, och om (snarare när) räntorna höjs kommer detta märkas i hela samhällesekonomin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 14:08

Måste få inflika lite här.

Har nämligen nyss köpt en lägenhet i Stockholm, för ca 1 milj kr. Jag tar ett stort lån på banken, men amorterar samtidigt väldigt hårt. Jag har relativt hög lön samtidigt som jag knappt har några fasta utgifter (säljer min bil samtidigt som jag köper min lägenhet). För min del kommer månadskostnaden för boende och pendling till och från jobb vara ungefär samma som tidigare (pga extremt billigt boende men väldigt lång resväg) även om räntan går upp några procentenheter, vilket den kommer göra den närmaste tiden.

Så jag anser att jag inte tar en större ekonomisk risk iom att belåna mig och köpa en lägenhet än när jag pendlade då jag var beroende av en bil som alltid fungerade. Samt att jag, om det behövs, lätt kan dra ner på mina icke-fasta-kostnader (inredning, tv-spel, resturangbesök m.m.) för att ha råd med boendet. Så som jag har det känns det som de flesta andra i min bekantskapskrets har det. Visst, vi kanske inte går tusentals kronor plus på kontot varje månad, men vi har en ekonomisk reserv och utrymme för en klart högre boendekostnad pga att de kan slopa sina icke-fasta utgifter.

Jag förstår inte riktigt all hysteri kring boendemarknaden och risken att man kommer gå i personlig konkurs pga av för hög boendekostnad pga kommande räntehöjningar. Kraven på mig från bankens sida var rätt hårda, men helt ok enligt mig, när det gällde lånesumma och amorteringsgrad. Men alla banker är kanske inte lika "vänliga" utan bara kastar ut pengar att låna, utan krav på amortering, för att tjäna pengar på räntan...?

Vad säger ni, är jag en högrisktagare som närmar mig personlig konkurs bara för att jag tar ett bolån? För det är så många av er låter...

(Ja, jag vet att det är skillnad på att köpa en lgh för 1 milj kr mot att köpa en villa på 6 milj kr, men jag tror att skillnaden i inkomst och startkapital är stor även den.)

Bostäder.

Jovisst, det är hutlösa priser. Har man pengar, kan man nästan köpa allt, men det finns andra tillvägagångssätt, kontakter.
Det tog mig 6 månader att få lägenhet här på Kungsholmen. kostnad, o:- kronor. Ni kanske inte vet att lagen är sådan, att en privatvärd får ge varannan lägenhet till vem som helst. En annan väg, för er som börjar närma er pensionsåldern, varje stadsdelsnämd har kö för seniorboende, det kostar ej heller någonting att få dessa lägenheter, med Förstahandskontrakt. Ålderskraven för att flytta in är olika i nämderna, mellan 55-60. Kötiden varierar också. Jag vet ett boende som efterlyste boende till sina lägenheter.( innanför tullarna). För mig som är ensam, är det helt perfekt med detta boende, vad har jag för nytta av en massa miloner när jag är död. Jag får en enrummare med lock på den dagen och nu vid 67 års ålder borde väl jag få vara med ett tiotal år till, om inte mac-problem förkortar livet för mig.Tack.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-07-19 22:58

Jag har precis köpt en 3a på 77kvm. Den är inte så mycket renoverad men ändå inte allt för farlig. Det är 11000 kr i repfonden samt att jag får med tvättmaskin och en extra frys. Hyran ligger på 3200. Det är BBB och Com Hem i huset.

Vad tror ni att den gick på?

Sidde: svara inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-20 09:54

Lägenheterna i Härnösand verkar gå för ca 1000-2000 kr/kvm, så ska vi gissa på 125000 kr?

Senast redigerat 2007-07-20 10:28

Hej VaCUm. Du nämner inte, var lägenheten ligger, men att köpa i unga år och bida tiden, är aldrig fel. Är det bra läge blir det ju attraktivare. Hoppas det går bra för Dig.

Kalle Silver

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-07-22 22:15

Den ligger i ett rätt så lugnt område där det bor mestadels pensionärer med undantag för ettorna där det är lite större rotation på hyresgästerna. Det är kvällssol och ufanför är det ett litet grönområde. Den gick på 90 000.

Ursprungligen av VaCUm:

Den ligger i ett rätt så lugnt område där det bor mestadels pensionärer med undantag för ettorna där det är lite större rotation på hyresgästerna. Det är kvällssol och ufanför är det ett litet grönområde. Den gick på 90 000.

Va? 90 000 kr för en tre nere i sthlm? Du menar väl 900 000 kr VaCUm?

Finns det inga bilder att bevittna från lägenheten...

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Va? 90 000 kr för en tre nere i sthlm? Du menar väl 900 000 kr VaCUm?

Finns det inga bilder att bevittna från lägenheten...

Tror snarare det är så att lägenheten ligger i Härnösand.

Bevaka tråden