Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiska skrivarproblem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-05-23 10:28

Jag brukar hjälpa ett företag med sina macar och de har ett rätt så märkligt problem. Det händer lite då och då att användare inte längre kan skriva ut. Om man pillrar runt i skrivarinställningarna ett tag så fungerar det plötsligt.

Igår var det 2 datorer med det det problemet. Jag fick det att fungera strax innan lunchen men efter lunchens slut fungerade det inte längre. Ingen hade rört datorerna eller skrivarna under tiden.

Det verkar inte vara fel på skrivarna då det bara är några åt gången som har problemet.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-23 10:46

Kanske skrivaren börjar idla och slutar infinna sig som en normal skrivare, börjar efterapa en död fisk eller liknande.

Känns hemskt mycket Mac OS Classic-problem över detta.

Är det en nätverkskskrivare eller delar en dator ut skrivaren?
Kanske det är bonjour som gånglar.

Vad är det för skrivare? Gamla/nya? Vilken version av Mac OS är det på maskinerna? Har du kollat att senaste PPD/drivrutin används?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-05-23 10:54

Deras miljö är rena vilda västern. de kör allt från OS 10.2 till OS 10.4. Skrivarna är oftast HP-skrivare men de har även en stor copyprinter från Toshiba.

Maskinerna är troligtvis inte inte uppdaterade på ett bra tag.

När det fungerar på HP-skrivarna fungerar det även med den gererella drivrutinen i OS X.

Jag misstänker att de skulle behöva en genomgång av alla maskiner där jag reparerar rättigheterna och uppdaterar systemen.

Uppdatering: Alla skrivare har egen nätanslutning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-23 11:01

Lägger Toshiba-printern också av? Eller är det enbart HP

Ifall det enbart är HP är det säkert drivrutiner, ifall det är Toshiban också är det sannolikt att Bonjour, som har massor med olika versioner i nätverket, ställer till med något.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-05-23 11:03

Det har varit en användare som har haft exakt samma problem med deras Toshiba. plötsligt fungerade det och jag har inte hört några klagomål sedan. Just nu är det lite svårt att kolla om problemet även är på då den är under reparation

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-23 11:16

Problemet ligger nog hos klienterna då ja, vad säger console/system-loggen under tidern skrivaren dör? Något intressant alls?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-05-23 11:22

Skall kolla det vid nästa besök hos kunden

Sidde: Hörde att du var där och ordnade upp lite grejer förra året

Senast redigerat 2007-05-23 11:34
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-05-23 12:01

En arbetskamrat var där och felsökte. Problemet är troligtvis en drirutin som får skrivaren att bli galen. Det fungerar på den ena datorn tills den andra skriver ut. Efter det fungerar det inte på någon. Startar man om skrivaren fungerar det fram till att den andra datorn försöker.

Åker dit på måndag i alla fall.

1
Bevaka tråden