Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från web till tryckfärdig PDF

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrev en tråd på Bold (de har renoveringsstängt just nu) om en kund som vill beställa skyltar och affischer.

Just nu faxar kunden in beställningar men det bäddar för fel. Dels rör de ihop underlagen och dels är det "mänsklig hantering", någon skall sitta och fylla i artikelnummer etc.

De ville ha en Word-lösning där jag återskapade deras mest flexibla underlag i en duglig variant, där meningen var att de skulle skicka PDF-filer till mig.

Tanken gled sedan vidare till Acrobat, men de vill inte investera pengar i ny programvara - inte klokt, jag vet, men tydligen har "kunden alltid rätt" och jag sitter inte i en position att kunna övertala kunden till något annat.

Nu har i alla fall en ljusglimt visat sig. De har själva börjat inse problemen med den mänskliga faktorn och 100-tals produktioner per år och har frågat om vi kan sätta upp en sorts webshop där man lätt kan skriva in Rubrik, underrubrik, info och pris.

Kan FileMaker vara en lösning på min huvudvärk? Webinterface kopplat till ett PDF-verktyg (vår printer tar emot PDF)?

Det korta svaret är jajjamensan!

Det går att bygga det här på en massa olika sätt, med mer eller mindre programmering och utveckling och i FM 8.5 har en del möjligheter tillkommit, tex att spara som PDF direkt. Men tryck är förstås lite mera komplicerat och kräver lite inställningsmöjligheter för Kerning och mm som inte riktigt finns i FM, även om man kan få det att ser riktigt bra ut, så kan det se en smula bättre ut i ett layoutprogram.

Delar vi upp probemet i bitar så vill du för det första ha en metod att lägga upp kunder, ge dem inloggningsuppgifter och låta dem beställa grejer (man kan också rigga det så att vem som helst kan lägga beställningar utan föregående godkännande som kund). För detta passar FileMaker ypperligt tillsammans med dess inbyggda funktion för direkt webbpublicering. På denna webbsite som jag har gjort, så finns en förklaring steg för steg hur du aktiverar direkt webbpublicering i en Filemaker-databas när du har produkten FileMaker Server Advanced och OS X Server. (Missa inte svenska flaggan). Men i ditt fall, med så låg belasting (100-tals beställningar per år) så klarar du dig med en FM-klient, en investering på ca 4500:-, istället för en FileMaker Server Advanced, som ligger på ca 24.000:-. Möjligtvis kan man tänka sig att placera lösningen på ett hostingföretag, tex detta: http://www.filemakerhosting.se/ (planerar att erbjuda FileMaker Server Advanced) eller detta http://www.filemakerhosting.com/ (som jag har för mig gör det redan).

Det betyder att du på ungefär en dag i utvecklingsarbete får en webblösning som gör allt det du har tänkt att göra och lägg till en dag så får du ut fakturor mm också automatiskt via PDF som mailas till kunderna. (Inbyggd funktionalitet i FM 8.5).

Så här långt har man alltså datainsamlingen, så att kunder kan mata in sina beställningar och personalen kan hantera dem och skicka fakturor med några knapptryckningar.

Nästa steg är att få data från FM till en tryckbar PDF. Om det är ganska så enkla affischer och banderoller som du nämner och layouten är ganska så "fast" och total typografisk kontroll inte är superviktigt så kan man helt enkelt gör några olika layouter för affischer och banderroller och använda FM inbyggda funktion för att spara en layout till PDF-fil. Layoterna kan ta lite tid att göra (man har en del av de verktyg för att placera ut bilder och text som finns i alla layoutprogram, man kan även montera bilder i en mängd format, däribland EPS-bilder, ha bildarkiv där kunderna kan välja olika bilder och låta de bilderna dyka upp som bakgrund eller som logo osv), men själva manuset för att spara som PDF gör man på några minuter.

Om detta inte är tillfyllest, och man behöver mera tyografisk kontroll så måste man programmera lite och här har vi ett par alternativ:

* Applescript som plockar data ur FileMaker, lägger in dem i Illustrator eller Indesign, monterar bilder, skriver texter, typsätter osv och exporterar resultatet som PDF och skickar den färdiga filen via email eller lägger den i en bevakad folder på en servern. Man kan låta scriptet öppna någon av flera olika mallar, ändra på några saker och spara en ny variant. Min site om Applescript är inte heller klar.

* Lasso som gör samma sak som ovan. Lasso är en programvara som körs på en server, den går oerhört lätt att schemalägga att köra ett script var 10 min eller så och leta efter nya beställningar som skall layoutas och sedan göra samma sak som ovan. Lasso kostar 4500:- den med. Min site för min Lasso-kurs har jag inte uppdaterat på åratal tyvärr.

Det finns även en del andra alternativ, tex PHP skall kunna prata med FM direkt numera, men vad jag har sett är det väldans mycket mera komplicerat än Lasso (en mogen och mycket bra produkt) och implementeringen har inte mycket att komma med ens i sin nuvarande beta-version i jämförelse med Lasso. Man kan också om man har för lite huvudvärk i livet skjuta it XML-filer från FileMaker (inbyggd funktion) och trolla in dem i något av de olika verktyg som finns för att tossa ihop en XML till en PDF (googla på dessa två termer för att hitta sådant). Det går också att skjuta XML från FileMaker direkt till Indesign, men det är inte riktigt lika enkelt som Applescript och i det här fallet betyder det att det blir betydligt dyrare.

Lycka till!

Senast redigerat 2007-05-23 23:10

I denna tråd så har jag beskrivit hur man kan låta användaren välja bilder ur en samling med bilder, denna teknik fungerar även över webben och skulle kunna fungera i den lösning jag beskrivit ovan (för logotyper eller dekorbilder mm).

http://www.99.se/filemaker/217437-automatisk-visning-ett-bildfaelt.html

Så här skulle ett manus som skapar PDF kunna se ut och som sedan mailar PDF-en till en viss adress:

http://fm.intelligentmammals.se/images/stories/problem_solved/pod/pod_script.png

Andersson, inget svar på mina inlägg?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-06-02 01:25

Jag får nog svara i Anderssons frånvaro, han blev pappa i helgen så det tar ett tag tills han kommer att svara dig

Grattis till pappa Andersson!

1
Bevaka tråden