Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till utdelade PC-mappar, utdelade PC-skrivare samt till printserver-skrivare

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 21:23

Hejsan!

Som nybörjare på MAC (iBook G4) har jag en fråga...

Jag är uppkopplad trådlöst till en D-Link router (192.168.0.1) där det oxå finns en PC-dator (fast ip 192.168.0.200) med några utdelade mappar och 2 skrivare.

Kan jag ansluta mig till dessa mappar? Kan jag använda dessa skrivare?

Jag försökte via MAC + K och skrev in "192.168.0.200" men då fick jag svaret att det inte gick.

Hur gör man? Går det att ansluta? (Jag behöver inte få tillgång från PC till MAC)

Kan jag använda skrivarna eller bör jag installera dessa separat? Den ena skrivaren har en fast ip-adress (192.168.0.121) via en egen printserver, medan den andra är kopplade
direkt till USB på PC-datorn (192.168.0.200).

Kan jag skriva ut på båda dessa skrivare? Räcker det med drivrutiner? Hur ansluter jag utdelade PC-skrivare till en MAC-dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 11:34

Finns det bara jag som kopplar upp en MAC mot ett PC-nätverk för att använda dess skrivare och utdelade mappar???

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-19 11:59

Jag gör.. Men jag gör inte alls så som du... Jag går bara via nätverket i finder och hittar min windowsburk och de delade mapparna. Hurvida du kan skriva ut, beror ju naturligtvis på om din skrivare är kompatibel med mac. Men är den kopplad till din windowsburk, så är det bara att dela ut den och sedan installera den på din mac. Men du kan alltså bara läsa till din windows (NTFS), om du inte har någon form av mjukvara bakom. Kör du FAT32 är det inga problem.

1
Bevaka tråden