Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny PC vs Mac jämförelse

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-19 17:39

Tur att Steve inte körde sina sedvanliga Photoshopdemos på keynote, hade nog framstått som fejkat. Det är nog bara att konstatera att Motorola har utmärkta möjlligheter att slå ihjäl Apple om dom vill!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-19 17:39

Trist. Men jag kan "på rak arm" komma på några omständigheter som talar till Mac´ens nackdel när man ska göra sån´t här:

- MacOS X 10.1.5 är schysst, men inte färdigt. Det är inte prestandaoptimerat.
- Jag tvivlar på att Adobe´s X-programvaror till fullo utnyttjar prestandan.
- G4´orna väntar på en smärre uppdatering. Det tar längre tid för Apple att få fram en ny burk än t ex Dell som ju är extrema (enbart build to order och ändrar ständigt sina modeller efter de komponenter som står till buds på marknaden).

Se´n vet ju varje sant Macfreak att känslan inte sitter i benchmarktesterna...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 17:43

Det är sånt här som jag är orolig för. Att motivera att köpa en dubbelt så dyr Mac istället för en PC går inte när den är klart sämre i prestanda, trots att man har ett smutt operativ och ett knippe trevliga myspysprogram...Macarna behöver MER prestanda.

  • Medlem
  • 2002-07-19 17:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Trist. Men jag kan "på rak arm" komma på några omständigheter som talar till Mac´ens nackdel när man ska göra sån´t här:

- MacOS X 10.1.5 är schysst, men inte färdigt. Det är inte prestandaoptimerat.

Det är det visst. Enligt Apple.

Citat:

quote:- Jag tvivlar på att Adobe´s X-programvaror till fullo utnyttjar prestandan.

Varför är de inte det? och är det inte hastighet i praktiken som är intressant?

Citat:

quote:- G4´orna väntar på en smärre uppdatering. Det tar längre tid för Apple att få fram en ny burk än t ex Dell som ju är extrema (enbart build to order och ändrar ständigt sina modeller efter de komponenter som står till buds på marknaden).

Jaha, men i så fall kommer det ju bara bli värre och värre.

Citat:

quote:Se´n vet ju varje sant Macfreak att känslan inte sitter i benchmarktesterna...

Sant!

[ 19 Juli 2002, 17:53: Meddelandet ändrat av: stfm ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 18:02
Citat:

quote: Se´n vet ju varje sant Macfreak att känslan inte sitter i benchmarktesterna...

Visst, vi kommer alltid att hålla på våra Macar, men chanserna minskar när det gäller att få andra att köpa Mac, dvs det blir bara vi hardcoremacare, resten köper nåt annat. Svensson köper inte en dator som han uppfattar som hälften så snabb för 25 papp när det finns PC-burkar. Att dom sen inte vet det vi vet är ett annat problem.

Jag har aldrig tillhört Mhz-gnällargänget, men nu känner jag att hela plattformen tappar allmänt intresse och att möjligheterna att öka Macens marknadsandel på företag och hemma försvåras av att den hårdvaruplattformen uppfattas som omodern. För dom är ju inte direkt lågt prissatta. Hur många vill köpa en gammal V70 till ett pris som överstiger den nya? Inte många, inte ens om dom har samma prestanda....och det är ju inte riktigt vad vi pratar här.

Jag tror att detta är ett jätteproblem för Apple men att den diskussionen för väldigt avskilt internt. Visst kanske det dyker upp nya processorer från IBM men det tar tid att byta leverantör, bygga produktionslinjer för nya processorer. Under den tiden kan det blki tungt för Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-19 19:15

Jag tror inte man kan generallisera överhuvudtaget (annat än dagar då man är på dåligt humör

)...

Dyra bilar,datorer,lägenheter,hus och kläder KAN vara mycket prisvärda för "rätt" person ändå.
Likväl kan de vara snudd på värdelösa för "fel" person.

Ett pris är mycket individuellt - beroende på personens smak, intressen, personlighet, ekonomi och "status" kan ju ett specefikt pris vara mycket olika värt.

Jag personligen skulle aldrig slänga ut 50.000 pix på en Cinema 23" Display (även om jag gärna vill ha en)...däremot betalar jag gladeligen 1.000:- för en vinylsingel av Kate Bush om den tillför min samling något! För någon annan kan det vara omvänt.

Just nu kan du boka en resa till New York och se Rolling Stones; inkl. hotell med halvpension och flyg för 12.500:-...

Prisvärt?

Just nu kan du gå och se Minority Report på biograferna för ca. 80:-...

Prisvärt?

Om du parkerar på anvisad parkeringsplats i Stockholms City så kostar det dig
ca. 20 - 30:- / tim...

Prisvärt?

Just nu kan du förhandsboka nya mac-systemprogrammet "Jaguar" för ca. 1.400:-...

Prisvärt?

Just nu kan du skriva meddelanden i forumet 99mac.com gratis...

Prisvärt?

Det datorbranschen lider av är att möjligheten att uträtta saker står i direkt proportion till hur bra dator du har. Detta till skillnad från exempelvis en gammal och en ny V70. Hårdvaruutvecklingen drivs till stor del av att mjukvaruutvecklarna vill klämma ut så mycket som möjligt ur deras datorer och referensramen för det mesta är det bästa som står till buds. Liknelsen med Volvon skulle snarast vara att vägarna blir sämre och sämre med tiden och för att bibehålla farten på vägarna krävs bilar med bättre motorer, upphängning osv. Lite långsökt kanske, men faktum kvarstår att en Volvo V70 från i fjol fortfarande maxar 190 knyck, och skillnaden mot en ny kanske inte är så stor ändå. Fjolårets dator kommer dock att kännas ohjälpligt seg i förhållande till de nya burkar som släpps och i det racet vill det till sig att man ligger i bräschen...

Helt enkelt måste Apple snäppa upp sig...

Clavius,
Du slog precis spiken på huvudet eller är det tvärtom?
I vilket fall som helst aå är det en fråga om prioriteringar.
En HD för 200.000.- (inte Quantum utan Harley Davidson)
En husvagn för 250.000.-
En fjällstuga för 650.000.-

Listan kan göras hur lång som helst. Jag känner flera naturnissar som aldrig kan tänka sig att köpa nåt som kostar mer en 29,95 men en kikare för 15.000.- tycker de är prisvärd.
Månne det inte ligger lite avundsjuka i kritiken eller svenk jäntelag.
Jag har inga problem med hur folk vill spendera sina pengar så länge de inte köper guldkranar till toan...

- Den som har mest prylar då han dör vinner!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Clavius,
Du slog precis spiken på huvudet eller är det tvärtom?
I vilket fall som helst aå är det en fråga om prioriteringar.
En HD för 200.000.- (inte Quantum utan Harley Davidson)
En husvagn för 250.000.-
En fjällstuga för 650.000.-

Listan kan göras hur lång som helst. Jag känner flera naturnissar som aldrig kan tänka sig att köpa nåt som kostar mer en 29,95 men en kikare för 15.000.- tycker de är prisvärd.
Månne det inte ligger lite avundsjuka i kritiken eller svenk jäntelag.
Jag har inga problem med hur folk vill spendera sina pengar så länge de inte köper guldkranar till toan...

- Den som har mest prylar då han dör vinner!

(varning jag är inne på mitt fjärde glas vin)

Visst är det lite vanskligt att jämför priser. Men jag tror inte man skall göra det svårare än vad det är. Det betyder t ex att man jämför en Harley med en Japan, en fjällstuga i Sälen med en i Åre, och man jämför en Mac med en PC. Om priset på en PC sjunker, så förväntar sig dom flesta kunder att priset på en Mac sjunker också. Det är klart att det smärtar (för oss som gillar Mac) att en värsting-singel-pc spöar vår värsta dual-mac på saker som dessutuom borde vara Altivecoptimerade. Det är sådana fenomen som gör en Mac ännu dyrare. Om alternativen (jag känner till förbehållen) blir billigare känns en Mac dyrare. Enkelt.

(nu häller jag upp femte glaset)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 22:03

Jorå, jag är helt med i ert resonemang. Men vi är ju redan frälsta. Vi kan köpa en G4 som framstår som hutlöst dyr i förhållande till prestanda. Nu är ju andelen frälsta lite väl liten för att kunna upprätthålla Apples överlevnad så vi är beroende av switcharna från PC för att om möjligt förbättra Macens andel av marknaden. Men utvecklingen hjälper oss inte när vi ska slåss för vår övertygelse. Man kan inte blunda för att utvecklingen på delar av teknikplattformen uppfattas som den tappar konkurrenskraft.

Hoppas jag har fel, men nånting inom säger mig oooops borde det inte ha hänt nånting med hårdvaruprestandan på top of the line-maskinerna. Man kan ju hoppas att den gode Steve sparat någon sådan godbit till ett annat liknande evenemang i närtid. Men om det inte kommer någon uppgradering på processorsidan beroende på byte av leverantör och omställningen till denna inom säg ett halvt till ett år, hur ute är inte PM-serien då (obsolete?)???.

Om det är så att Motorola är ute ur bilden pga deras finansiella situation då står Apple inför en enorm omställning. Det är lite som om BMW skulle byta motorleveranör till Merca, om ni förstår vad jag menar. En sån omställning tar tid. Under den tiden hinner det hända mycket. Huga!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-20 16:37

Adobe har enligt egen utsago lagt mer krut på optimering av PC programmen... Tycker det är ett test som inte ger så värts mycket kött på benen.

Skall vi ta ett annat program. Iofs i Mac OS 9. Skapa PDFer med hjälp av Adobe Acrobat. I duellen version 5 för både PC och macen. En 800 Mhz Mac och pc på 1,7Ghz pentium. PCn var några procent snabbare, ca 10-15%... Men filerna blev dubbelt så stora!!! Så optimeringen blev urkasst trotts att båda var inställda på samma kvalité!

Det fins lögn, förbannad lögn och benchmarktester....

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-07-20 17:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Det finns många produkter som folk gärna betalar mer för fastän de får mindre för pengarna.
Till exempel Bang & Olufsen-stereo, märkeskläder, lägenheter i "rätt" område, mat på fina restaurangen, klippning hos fräckaste frisören, designade möbler och så vidare. Det har jag inte hört många som gnäller över. Kanske inte helt och hållet jämförbart, men tänkvärt.

Visst. BO vet man om att det är Philips-komponenter i - men betalar för designen. För att ha något som skiljer sig från alla andra slätstrukna tv-apparater och stereos som finns i folks hem – oftast i vardagsrummet som är det ställe man visar upp för omgivningen också.
Men mina jobbarkompisar - som inte är redan mac-frälsta - undrar varför de ska betala mer för en mac än en pc, när de inte kan göra mer med macen (vad de känner till), när det finns fler spel till pc-n, och när en del tester visar att pc-n går snabbare och att de får mer för pengarna om de köper en Dell eller Compac.
För de ska inte ha datorn att visa fram, att stoltsera med, att skryta med – som man gör med stereon, bilen, mc-n, lägenheten på fina gatan eller de rätta kläderna. De ska ha datorn att spela och maila med, och kanske göra några artiklar eller skriva något annat på den. Då kan man inte hänvisa till status-symboliken eller design-trenden.
Problemet för oss frälsta är att ju färre som köper mac, desto dyrare hårdvara, tillbehör och program får vi. Därför är det viktigt att det kommer macar i "rätt nisch", som kan locka vanliga köpare från pc-plattformen och se till att programutvecklarna anser det vara intressant utveckla mer för mac.
Varför tror ni att exempelvis BMW, Mercedes och i viss mån även H-D har så kallade instegsmodeller, som ska locka köpare med begränsad budget – och så småningom få dem att inse den fantastiska känslan med ett sådant fordon så att folk alltid köper samma märke i fortsättningen. Det är lite av det resonemanget som behövs här också. Se till att det finns billiga, snabba macar som kostar mellan 10-15000 och går att använda til allt – och gör sedan en avancerad linje där proffsen får betala mer. Finns det redan? Nej, tyvärr. G3- och imac-linjerna fyller inte de kraven på långa vägar.

- Får väl också varna för ett visst intag av Bloody Mary

B & O har inte samma komponenter som Philips även om tex. bildröret är Philips. Philips har ett av dom absolut bästa bildrören eventuellt det allra bästa. Inte ens alla Philips apparater har Philips rör. B & O gör en hel del modifieringar och de flesta andra komponenter själva. De bygger alla sin ahögtalare själva. Det är många år sedan (då Philips ägde B & O) som man gjorde katastrofen MX 5500 vilken inte kan jämföras med någon annan B & O.
Jag har haft B & O prylar sedan 1968 och ingen här kan övertyga mig om att B & O endast är design. Jag har många andra el-prylar också men ingen av dom kommer i närheten av B & O i kvalitet. Dessutom är det aldrig problem med garanti, service support och försäkringsbolag ifall nåt skulle hända.
Tyvärr upplever jag att kritiken kommer från de som gärna skulle vilja ha B & O prylar men antingen är för snåla att handla eller inte har råd. M.a.o. avundsjuka...

[ 20 Juli 2002, 19:02: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

  • Medlem
  • 2002-07-20 19:16

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: clifford:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Rog:
[qb]
Varför tror ni att exempelvis BMW, Mercedes och i viss mån även H-D har så kallade instegsmodeller, som ska locka köpare med begränsad budget – och så småningom få dem att inse den fantastiska känslan med ett sådant fordon så att folk alltid köper samma märke i fortsättningen. Det är lite av det resonemanget som behövs här också. Se till att det finns billiga, snabba macar som kostar mellan 10-15000 och går att använda til allt – och gör sedan en avancerad linje där proffsen får betala mer. Finns det redan? Nej, tyvärr. G3- och imac-linjerna fyller inte de kraven på långa vägar.
[/quote]eMacen är en sådan modell, för 11.000 får du en förbaskat fin maskin.. Men man kan ju alltid önska mer.

Du kan få tag på en fabriksny pc för 4000:- +moms nu, men en sådan sopmaskin vill ingen ha, tror inte ens det är nätverkskort på den...

[ 20 Juli 2002, 19:17: Meddelandet ändrat av: nixon ]

Det finns ett B&O-center här, mitt i skogen, där jag bor. Av nån anledning.. jag undrar om de får sålt nåt.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-26 09:53
Citat:

quote: och är det inte hastighet i praktiken som är intressant?

Exakt!!! Om jag inte hittar i de röriga menyerna? Om det (dåligt standardiserade) snabbkommandot byter skrivbordsbakgrund istället för att stänga dokumentet? Om det finns 3-4 olika halvluddiga sätt att uttrycka "Quit"? Hur påverkar det "hastigheten i praktiken"?

I dagens läge är flaskhalsen kommunikationen mellan människan och datorn, vad vi normalt kallar "gränssnittet". Det går nog att 10-dubbla prestanden på burkarna på min avdelning utan någon märkbar skillnad i resultat. Hade datorerna haft ett bättre gränssnitt däremot hade det hänt saker illa kvickt.

Men det finns ju inget motsatsförhållande mellan bra organiserade menyer och snabb hårdvara!

När dom första G4orna lanserades så hade dom bra teknisk brestanda jämfört med dom värsta PC-burkarna. Det är långt ifrån sant idag. Om man tittar på testet som den här tråden handlar om så ser man hur illa det ser ut. Testet är gjort med programvara som borde lämpa sig för Altivecoptimering och MP-stöd. Det är också en klen tröst att det är en förhållandevis dyr värsting-P4 som slår en dual-mac. För, tittar man på siffrorna förstår man att även en mycket långsammare (billigare) P4 skulle spöa vår värsting-Mac. Jag tror att Motorola sedan länge har förstått att dom inte har nåt att sätta emot på desktopsidan. Dom har kastat in handduken, och satsar på billigare processorer för embeddedmarknaden. IBM har använt sin PPC-kunskap och byggt högpresterande (och mycket dyra) processsorer. Apple behöver snabba och prisvärda processsorer idag.

Apple behöver en desktop CPU av IBM Power4 processorn alt dess efterträdare Power5 som redan skall vara mer anpassad för desktopmarknaden.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher A. Papastefanou:

Citat:

quote: och är det inte hastighet i praktiken som är intressant?

Exakt!!! Om jag inte hittar i de röriga menyerna? Om det (dåligt standardiserade) snabbkommandot byter skrivbordsbakgrund istället för att stänga dokumentet? Om det finns 3-4 olika halvluddiga sätt att uttrycka "Quit"? Hur påverkar det "hastigheten i praktiken"?

I dagens läge är flaskhalsen kommunikationen mellan människan och datorn, vad vi normalt kallar "gränssnittet". Det går nog att 10-dubbla prestanden på burkarna på min avdelning utan någon märkbar skillnad i resultat. Hade datorerna haft ett bättre gränssnitt däremot hade det hänt saker illa kvickt.

Kunde inte sagt det bättre själv!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-26 11:08
Citat:

quote: Jag har haft B & O prylar sedan 1968 och ingen här kan övertyga mig om att B & O endast är design. Jag har många andra el-prylar också men ingen av dom kommer i närheten av B & O i kvalitet.

Lite off-topic, men ändå.

Visst är det så att B/O gör en hel del egna anpassningar av produkterna. Det man kan diskutera är om dom ändå blir så mycket bättre i paritet med prispåslaget. Här har B/O varit skickliga i sin marknadsföring. Jag har själv haft B/O i många år och upplever en viss bättre kvalitet, men nog är det så att man framförallt motiverat det ökade priset med design. Så mycket bättre tekniskt är B/O egntligen inte.

När jag nu bytte skaffade jag en Loewe istället som har liknande koncept som B/O med den skillnaden att det verkligen är helt annan teknik under skalet, även om dom också använder Philips bildrör (som faktiskt är bäst). Men dom ställer hårdare krav på rören än vad Philips själva gör.

Loewes internationella sida

Kan rekommenderas

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Visst, vi kommer alltid att hålla på våra Macar, men chanserna minskar när det gäller att få andra att köpa Mac, dvs det blir bara vi hardcoremacare, resten köper nåt annat. Svensson köper inte en dator som han uppfattar som hälften så snabb för 25 papp när det finns PC-burkar. Att dom sen inte vet det vi vet är ett annat problem.

Men alltså. Allvarligt. Svensson behöver inte en så snabb dator. Detta är en test som kan vara intressant för professionella photoshop/after effects användare. Du märker ingen skillnad på dessa datorer om du pillar med iPhoto, kollar mailen eller surfar på internet. Spel? Det enda som praktiskt taget påverkar är vilket grafikkort man har.

Den allra största fördelen med Mac är faktiskt mjukvaran. Sen är det bonus med läcker design också förstås!

Ciryon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-26 11:26
Citat:

quote: Svensson behöver inte en så snabb dator. Detta är en test som kan vara intressant för professionella photoshop/after effects användare. Du märker ingen skillnad på dessa datorer om du pillar med iPhoto, kollar mailen eller surfar på internet.

OK, så du menar då alltså att det inte är några problem att sälja datorer för drygt 30000 kr som inte uppfattas som det modernaste. Lycka till. Om man som konsument (i synnerhet privatkonsument) ska köpa en så dyr dator som Macen är måste den tillhöra spetsen av utvecklingen i persondatorer annars går ju inte priset att motivera.

Kan du sälja en gammal V70 för en 450000 kr med motiveringen att den räcker nog för privata ändamål, knappast. Betalar man priset förväntar man dig att få det bästa och modernaste just nu.

Att man inte behöver mer prestanda som privatanvändare köper jag inte heller. Min iPhoto skulle behöva gå dubbelt så fort för att jag inte ska bli irriterad (har en del bilder där), men då har jag ändå en QS/733 som är ett år gammal....

Visst behöver vi alla mer prestanda just nu, inte att sticka under stol med det.

Men det som bekymrade mig är om det inte kommer några nya hårdvaror med avsevärt bättre prestanda så har jag väldigt svårt att se att Apple kan hålla försäljningen uppe, för att inte tala om att kunna öka försäljningen..

  • Medlem
  • 2002-07-26 13:09

För att haka på ovanstående argument, så kan då "Svensson" köpa en gammal PC för 2.000:- och vara nöjd med den. Jag tippar att man kan få en 700Mhz för det.
Visst, det är en klart användbar dator, men folk i allmänhet köper nog det senaste, även om det kostar fyra gånger så mycket. Att betala 10-15 gånger så mycket kanske inte alla gör för gårdagens teknik, i ett läckert skal.
Dessutom är ofta "proffs" inte lika Mhz-hungriga som Svensson. 15-åriga spelfreaks behöver/vill ha mer kraft än de flesta Photoshop proffs. För att göra en tidning i Quark, behöver man knappast ens en G3.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
OK, så du menar då alltså att det inte är några problem att sälja datorer för drygt 30000 kr som inte uppfattas som det modernaste. Lycka till. Om man som konsument (i synnerhet privatkonsument) ska köpa en så dyr dator som Macen är måste den tillhöra spetsen av utvecklingen i persondatorer annars går ju inte priset att motivera.

Som det har nämnts ovan så är en Mac snabbare än en PC på grund av att det går snabbare att utföra dina uppgifter. Visade precis iPhoto för en kollega. Hon sitter på sin PC och döper ALLA bilder för hand för att de ska kunna hamna i rätt ordning. Tar flera timmar. Hon blev hyffsat imponerad kan tilläggas.

Visst behöver Apple göra uppdateringar på hårdvarusidan, men det är inbitna (hardcore) Mac användare som ser fram emot detta. Det finns riktigt många Svensson där hemma som sitter med sin G3 300 Mhz iMac och OS 9. Det går alldeles utmärkt snabbt för dem. Om dessa människor köper en ny iMac med Mac OS X så kommer de vara lika nöjda med hastigheten.

Ciryon

  • Medlem
  • 2002-07-26 13:40

"Hon sitter på sin PC och döper ALLA bilder för hand för att de ska kunna hamna i rätt ordning. Tar flera timmar. Hon blev hyffsat imponerad kan tilläggas."

Då använder hon inte Windows XPs inbyggda funktioner. Där får alla bilder dels ett förnamn, som man bestämmer själv, och ett nummer. Tycker jag funkar bättre än iPhotos jobbiga, och påtvingande indelning faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-26 13:49

Jag skulle vilja veta om Apple är det enda datorföretaget som släpper ny hårdvara två gånger per år. Det finns som jag ser det både för- och nackdelar med detta, t ex:

"Pro´s"

Det är lätt att skilja de olika mac-modellerna åt och macarna har förhållandevis bra andrahandsvärde kanske till viss del pga detta.

"Con´s"

Macarna upplevs som väldigt slöa just innan nästa uppdatering av hårdvaran.

Enligt vad jag förstått så släpper t ex Dell ut nya PC-modeller så fort det finns ny hårdvara att tillgå. Det gör att det är omöjligt att skilja de olika Dell-modellerna åt och att de har ganska dåligt andrahandsvärde. Rätt eller fel? Jag bara undrar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-27 00:15

Jag tänker aldrig byta till en pc i vilket fall om man ser på stabiliteten och jämför en Mac och en Pc så kommer nog Mac ganska överlägset förs

Jag tycker dock att det går väldigt bra med bildredigeringen, men det finns ju pc folk också (tyvär

Hm... vad är det som "Svensson" behöver/vill ha...? Jag tror att "Svensson" är en lite annan "Svensson" än vad som förutsätts här ovan... jag tvivlar en aning på att skribenterna på 99mac är dator-svenssons....:-)

Jag tror att det finns många "Svensson", men två huvudtyper: En över 40, och en under 40.
Jag har med lite ojämna mellanrum genomfört enkäter med mina elever (medieprogram, gymnasiet, 16-20-åringar) om vad deras föräldrar (normalinkomsttagare, 40-45-årsålder, landsortsstad, något under genomsnittlig utbildningsnivå enl SCB:-) gör med sina datorer i hemmer...
De´ e´ inte mycke´...
Efter "Hem-pc-vågens" start för tre år sedan, trodde man ju att det skulle bli andra bullar...?

För "Över-40-Svensson" är det, efter vad jag fått höra, ofta så här:
Mamma skriver då och då ett e-mail, men barnet måste ofta hjälpa till..., hon surfar ett par gånger i veckan. Hon har suttit kanske sammanlagt 10 gånger med Word och försökt göra snygga inbjudningskort till fester och födelsedagar, men tycker det är besvärligt. Några enklare spel lirar hon någon enstaka gång, och ibland tittar hon på bildspel i PowPo som pappa har gjort av semesterfotona. Hon har skrivit några dokument i Word för att klaga på saker hon handlat. Hon har inte lagt upp någon receptsamling...:-)

Pappa kan mycket mindre än han vill erkänna (! :-). Han har lagt upp några Excel-dokument med uppgifter om virke till uthuset eller nåt annat byggprojekt, börjat föra hushållsbudget, oftast bilkostnaderna, men tröttnat, porrsurfar via Altavista-sökningar när han tror att ingen ser, gör back-uper på CD, har köpt en automatisk scanner som han anser vara hans privategendom, scannar lite foton i 72 dpi och gör PowPo-bildspel. Han är inte med i någon förening, så han skriver aldrig protokoll. När katten har fått ungar, är det han som gör "Bortskänkes"-lapparna som ska sättas upp på ICA...

En digitalkamera ska man köpa "när man får råd", en extern HD behöver man inte, ADSL har man skaffat där det finns, "så att det inte ska bli så dyrt när ungarna surfar", i internetprogrammen använder man mail och browser, men aldrig news. Man har ibland satt i ett bättre grafikkort, för barnen vill spela spel, och pappa är då lite orolig, eftersom man egentligen inte får ändra på hem-pc-n...

Det är barnen som använder burken. Quake, CS, Warcraft, lunarstorm, hotmail, hackade photoshop, div sharewareprogram, ofta mp3-relaterade...
Pappa och mamma skulle klara sig med en 486-a... eller en 7100...
Hur ska man få mamma och pappa att vilja köpa en Mac?
För dem är de flesta datorers prestanda tillräckliga, de behöver ingen Athlon 2.2+... men de skulle garanterat uppskatta Mac-ens gränssnitt!!!!!
Om de någonsin fick en chans att använda det!
Men det är barnen som styr... och säg mig den 17-åring som inte vill lira spel...
Så länge datorn i hemmen huvudsakligen är en spelmaskin för tonåringar, blir det nog svårt för Macarna...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-28 01:24
Citat:

quote: ag tänker aldrig byta till en pc i vilket fall om man ser på stabiliteten och jämför en Mac och en Pc så kommer nog Mac ganska överlägset förs [Wink] Jag tycker dock att det går väldigt bra med bildredigeringen, men det finns ju pc folk också (tyvär

Men hallå. Vi som är här är ju sålda på Mac och dess fördelar och det är ju inte direkt okänt för oss. Men verkligheten visar att Macen är en udda fågel med max 5% av marknaden. Vad vi alla vill är väl att den ska få ett större genomslag, men det går ju inte om den uppfattas som omodern av allmänheten, obs! alltså inte oss, och PC-användare i synnerhet. Det blir väldigt svårt att övertyga en "kanske switcher" när man ser prestanda kontra pris. Sen kan jag oxå allt tugg om flker cykler, mer pulver per Mhz etc.

Det är inte vi som ska övertygas, det är "dom andra".

Bevaka tråden