Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny livedator. Ska jag bli med Mac?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-18 22:23

Jo... vi hade inbrott i vår lokal i våras och bland annat blev den PC jag använde live stulen. Har funderat och kikat efter en ny lösning men inte kommit till skott efter det. Nu måste jag lösa det snart eftersom vi ska spela live igen till sensommaren/hösten och det börjar bli dags att komma igång med repen.

Som sagt... PC är jag ju inkörd på men det är också en djungel och mina erfarenheter säger mig att man inte vet i förväg om den maskin man skaffar är stabil och funkar som man vill. Jag har begränsad budget ska sägas också och en 5000-6000 kr är nog max vad jag kan klara av nu.

Mac å andra sidan känns lite som datorvärldens Volvo (hehe). Stånkar på och är driftsäkra och har sina egna orginaldelar liksom. Därför funderar jag på att gå över till det.

Jag kommer att vilja använda den live alltså och det är inte extremt krävande saker jag använder den till utan det handlar om Ableton Live och lite effekter, inga syntar eller så. Har klarat mig med en PC med 768 i internminne innan, men lite mer krut gör ju ingen skada. Mixning och sånt kommer jag att fortsätta använda PC:n jag har hemma till, åtminstone till en början. Det är möjligt att jag i förlängningen går över till Mac helt.

Så då är frågan... vad för maskin ska jag rikta in mig på? Har funderat på att hitta en begagnad iMac G5 eller nåt...

Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-18 23:16

Med tanke på hur mycket mer core2duo ger när det gäller prestanda så skulle jag nog hellre siktat på en ny (eller bättre begagnad) macbook. Då kommer det ju inte att ta stopp liksom

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-18 23:20
Ursprungligen av Arete:

Med tanke på hur mycket mer core2duo ger när det gäller prestanda så skulle jag nog hellre siktat på en ny (eller bättre begagnad) macbook. Då kommer det ju inte att ta stopp liksom

Nej jag vet... men då handlar det väl om helt andra pengar också? Jag har inte lika mycket kulor på banken som jag skulle vilja ha och som sagt lite bråttom, så spara och gnida hinner jag inte.

Jag skulle nog personligen välja en bärbar om det är för livebruk - lättare att ta med sig, mindre ömtålig än en iMac, klarar sig utan ström om det skulle knipa.

Ableton Live fungerar betydligt bättre på Intel, så om du har budget nog för en Macbook är det bästa mac-alternativet.

Annars så skulle jag säga att runt 1GHz är smärtgränsen för att använda Live på PPC - det går med långsammare dator, men det blir väldigt begränsade i hur mycket man klarar av på samma gång. Är det mest audioloopar kommer du mycket längre också. 512 minne funkar, 768 eller mer är bättre. En iBook eller en Powerbook med såna här prestanda borde du kunna hitta för runt 4-6000kr, och priserna på powerpc-maskiner lär fortsätta nedåt.

Beggade Macbookar ligger väl från 8-9000kr och uppåt, och ger mer för pengarna tycker jag. Å andra sidan är det ju en rätt stor skillnad i pris, speciellt om det bara ska vara en livemaskin. Jag skulle personligen känna mig mindre nojig med en gammal iBook än en hyfsat ny Macbook.

Ska du vara riktigt oldschool skaffar du en Powerbook G3, det var vad alla hårda elektronmusiksnubbar körde med runt år 2000.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-18 23:48
Ursprungligen av false messiah:

Jag skulle nog personligen välja en bärbar om det är för livebruk - lättare att ta med sig, mindre ömtålig än en iMac, klarar sig utan ström om det skulle knipa.

iMac är ju relativt smidiga ändå så det ser jag inte som något större problem... vi har betydligt tyngre och bökigare saker att släpa runt på ändå så det gör inte så mycket till eller från Om strömmen går tystnar allt annat också så det kvittar med.. Men visst, bärbar är bra.

Ursprungligen av false messiah:

Ableton Live fungerar betydligt bättre på Intel.

Ok... vad är det som kan krångla om man inte har Intel? Det känns ju lite viktigt att ha koll på.

Ursprungligen av false messiah:

En iBook eller en Powerbook med såna här prestanda borde du kunna hitta för runt 4-6000kr.

Det kan ju vara en idé.

Ursprungligen av false messiah:

Beggade Macbookar ligger väl från 8-9000kr och uppåt, och ger mer för pengarna tycker jag. Å andra sidan är det ju en rätt stor skillnad i pris, speciellt om det bara ska vara en livemaskin. Jag skulle personligen känna mig mindre nojig med en gammal iBook än en hyfsat ny Macbook.

Jo, och jag mäktar nog inte med de priserna just nu.

Ursprungligen av false messiah:

Ska du vara riktigt oldschool skaffar du en Powerbook G3, det var vad alla hårda elektronmusiksnubbar körde med runt år 2000.

Senast redigerat 2007-06-19 00:14
Ursprungligen av Skilling:

iMac är ju relativt smidiga ändå så det ser jag inte som något större problem... vi har betydligt tyngre och bökigare saker att släpa runt på ändå så det gör inte så mycket till eller från Om strömmen går tystnar allt annat också så det kvittar med.. Men visst, bärbar är bra.

Fler saker att hålla reda på (mus, tangentbord), vingligare och ömtåligare vid transport tycker jag talar mot förutom vikt och storlek. Men visst, det är kanske inte mer än marginellt med tanke på allt annat man kånkar på vid spelningar.

Med elen tänkte jag mer på att det ibland börjar brumma när man kör med strömmen ikopplad på scen, och då är en snabb fix att köra unplugged. Nu har ni kanske massa andra syntar och sånt ändå, men är det bara ett kort elavbrott slipper man stå och boota om datorn på scen åtminstone.

Citat:

Ok... vad är det som kan krångla om man inte har Intel? Det känns ju lite viktigt att ha koll på.

Inget krångel i sig, mer att en Macbook förmodligen är minst 4-5ggr snabbare än iBook/Powerbook. Det finns en del prestandatester på Abletons forum, där kan du kolla in siffror om du orkar gräva. Live är helt enkelt mycket bättre optimerat för Intel, och G4 är ingen jättesnabb processor till att börja med.

Men som sagt, med audio kommer man mycket längre än med plugins, inga problem att köra en 8-12 kanaler samtidigt + effekter, till och med på uråldriga datorer som den som vi har som bandare i replokalen (G4 4-500MHz eller nåt).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-18 23:33

Ja förvisso, en ny mb går ju på minst 10 papp....

Annars har ju zepto rätt sjyssta laptops med core2duo som kan vara värda att kolla in. Finns i allmänhet rätt billiga c2d-laptops för rätt låga priser, och ska det vara till inte alltför krävande livegrejor är ju inte prestandan det allra viktigaste.

Men vill du gå macvägen så får du helt enkelt vara beredd att pynta för det också

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-19 00:07
Ursprungligen av Arete:

Ja förvisso, en ny mb går ju på minst 10 papp....

Annars har ju zepto rätt sjyssta laptops med core2duo som kan vara värda att kolla in. Finns i allmänhet rätt billiga c2d-laptops för rätt låga priser, och ska det vara till inte alltför krävande livegrejor är ju inte prestandan det allra viktigaste.

Men vill du gå macvägen så får du helt enkelt vara beredd att pynta för det också

Lite typiskt så hängde sig min jävla PC när jag skrev svar på det här först, liksom för att stryka under... så nu får jag börja om.

Jag har rätt kassa erfarenheter av PC och litar inte på att de ska funka driftsäkert förrän jag kört datorn ett tag och sett att den inte strular. Alltså har jag lite problem med att köpa en PC och börja använda den live direkt. Kanske en Frost eller liknande, men igen... pengar.

Har en högprestanda-PC hemma som jag använder vid mixning, men live är en annan sak. Den laggar ibland nämligen och så ibland (mycket sällan, men ändå) händer det som hände nyss, den hänger sig. Det är driftsäkerheten jag vill åt. Körde innan på ett gammalt schabrak till PC, men den hade jag kört något år innan helt smärtfritt innan jag optimerade den för livebruk och använde den till det. Tyvärr tog ju tjyvar och banditer den, fast de knappast kan få ett öre för den.

Jag tänker mig att för mina behov tar det kanske något år innan en Mac a là pre-Intel inte duger för mina livebehov och då börjar det dessutom bli dags att byta min PC kanske. I det läget är det mycket möjligt att jag lägger större pengar på att gå över till Mac helt.

Ursprungligen av Skilling:

Jag har rätt kassa erfarenheter av PC och litar inte på att de ska funka driftsäkert förrän jag kört datorn ett tag och sett att den inte strular. Alltså har jag lite problem med att köpa en PC och börja använda den live direkt. Kanske en Frost eller liknande, men igen... pengar.

OS X funkar bra utan några större ingrepp, och Ableton Live är stabilt så länge man håller sig till de interna effekterna och plugins man vet är stabila. Speciellt iBookarna verkar dessutom rätt stryktåliga rent fysiskt (och Macbooken har liknande stuk).

Enda gången jag haft problem är när datorn vi skulle använda fick en öl i sig 3 minuter innan vi skulle upp på scen, men datorer är å andra sidan knappast kända för att tåla alkohol särskilt bra. (och efter att ha blivit ursköljd och sedan legat död i ett år så funkar den faktiskt fortfarande, fast bitvis lite skakigt.)

Citat:

Jag tänker mig att för mina behov tar det kanske något år innan en Mac a là pre-Intel inte duger för mina livebehov och då börjar det dessutom bli dags att byta min PC kanske. I det läget är det mycket möjligt att jag lägger större pengar på att gå över till Mac helt.

Låter som en bra plan. Ett alternativ skulle vara att leta upp en begagnad IBM - de verkar vara skottsäkra. Fast där har jag inte en aning om modeller.

Personligen skulle jag lita mer på en iBook än på en budget-PC för livebruk, men det är kanske bara mactalibanen i mig som talar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-19 00:11
Ursprungligen av false messiah:

Personligen skulle jag lita mer på en iBook än på en budget-PC för livebruk, men det är kanske bara mactalibanen i mig som talar.

Jag som alltid har kört PC är som sagt med dig helt och hållet i det resonemanget.

  • Medlem
  • 2007-06-19 00:49

jag säger satsa på en Macbook istället, vänta tills du har råd.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-19 00:52
Ursprungligen av syked:

jag säger satsa på en Macbook istället, vänta tills du har råd.

Jo, men jag har inte tiden... det är det som är problemet. Måste börja repa om två veckor.

  • Medlem
  • 2007-06-19 00:55

panta nåt. ta ett lån på resten. jobba extra. låna en av nån så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 10:38

Har du nån överbliven skärm någonstans? I så fall skulle ju en intel-minimac kunna vara ett alternativ. Inte c2d då tyvärr, men känns som rät mycket bang for the buck...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-19 19:16

Vill bara meddela att Apple har studentpriser, 10% rabatt på all hårdvara, så om du är, eller känner någon som är student så kostar en ny macbook lite knappt 9000 kr. En del över budget, jag vet, men med tanke på vad man får både i form av hårdvara och garantier så kan det i alla fall vara värt en funderare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 20:04

Ja vad är det för fel på en Mac mini? Nästan lika kraftfull som MacBook; betydligt kraftfullare än valfri PPC-Mac hursomhelst. Väldigt billig också. Antagligen billigare än en begagnad PowerBook/Power Mac.
Det tar lite, lite längre tid att koppla in den eftersom den ju inte har inbyggd skärm, men jag får en känsla av att det inte är några större problem ändå. Dessutom är det väl ganska praktiskt att inte hela datorn är körd om man skulle råka förstöra skärmen under transport.

Ursprungligen av Rajje:

Ja vad är det för fel på en Mac mini? Nästan lika kraftfull som MacBook; betydligt kraftfullare än valfri PPC-Mac hursomhelst. Väldigt billig också. Antagligen billigare än en begagnad PowerBook/Power Mac.
Det tar lite, lite längre tid att koppla in den eftersom den ju inte har inbyggd skärm, men jag får en känsla av att det inte är några större problem ändå. Dessutom är det väl ganska praktiskt att inte hela datorn är körd om man skulle råka förstöra skärmen under transport.

Nej, det är bara spelningen som går åt skogen om man råkar förstöra skärmen under transport.

Jag skulle inte köpa en Mac Mini i dagsläget. Det var länge sedan den uppdaterades, och det har gått rykten om att modellen ska försvinna. Så antingen köper man en billig Mac Mini och får en betydligt långsammare maskin med mindre minne och hårddisk, eller så köper man den snabbare varianten och är uppe i Macbook-prisklass om man lägger till kostnad för skärm (speciellt om man vill ha någon form av case/väska för skärmen vid transport).

En laptop är trots allt gjord för att bäras runt och användas mobilt, och ska man använda den live hyfsat ofta tror jag det är ett bättre alternativ. Jag tar hellre tillförlitlighet och mindre strul över en snabbare dator för scenbruk.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-19 21:27

Ja, Mac Mini kan också vara ett alternativ. Måste lösa skärm, mus och tangent i så fall också. Det blir ju lite dyrare än tänkt hur man än vänder sig där. Får uppgradera ett steg i internminnet med.

Jag har lite att fundera över under helgen...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-20 11:27

Puh... i mitt sökande efter info har jag hamnat i en hel del trådar på ett par olika mac-forum och nu är jag rädd.

OM jag köper Mac och OM jag i så fall visar tendenser på beteende som liknar sektmedlemmar (och då menar jag den riktigt svåra varianten med saftkalas och grejer) så hoppas jag att någon av mina vänner rycker tag i mig, ger mig en lavett samt upplyser mig om att jag är en nörd.

Herregud, har just förstått att det finns människor som har en identitet i vilken dator de använder och så har jag lärt mig att "PC-användare är förmodligen generellt mindre intelligenta".

Mein godt!

Bara för att jag alltid ska vara motvalls får jag lust att överge mina tankar på att bli med Mac.

Ska försöka bekämpa den känslan för att jag tror att det är en bra idé.

Japp - alla fanatiker är en av avigsidorna med att använda mac. Jag har aldrig riktigt förstått mig på det, en dator är ju bara ett verktyg och inte ett religiöst föremål man måste dyrka.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-20 12:05
Ursprungligen av false messiah:

Japp - alla fanatiker är en av avigsidorna med att använda mac. Jag har aldrig riktigt förstått mig på det, en dator är ju bara ett verktyg och inte ett religiöst föremål man måste dyrka.

Haha... ja, verkligen konstigt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-06-20 11:49

Kan du inte skramla/låna av de i bandet, tills du har råd... Tycker macbook är bra, finns säkert en å annan pclappis som kan funa bra, men jag skulle inte våga chansa, sök på nått abletonforum om vilka som funkar...

+ att du slipper släpa ljudkort, funkar bra med det inbyggda.. tycker jag, som inte orkat koppla in mitt externa på skitlänge...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-20 12:10
Ursprungligen av enapa:

Kan du inte skramla/låna av de i bandet, tills du har råd... Tycker macbook är bra, finns säkert en å annan pclappis som kan funa bra, men jag skulle inte våga chansa, sök på nått abletonforum om vilka som funkar...

Jo kanske, fast jag tycker inte om det riktigt. Fixar jag det ekonomiska nu har jag kontroll över det sen liksom...

+

Ursprungligen av enapa:

att du slipper släpa ljudkort, funkar bra med det inbyggda.. tycker jag, som inte orkat koppla in mitt externa på skitlänge...

Det är bara det att jag behöver fyra kanaler ut så jag kan skicka separerat klick till trummisen. Men det är ett mindre problem.

Kan vara så att jag egentligen kan vänta till nästa löning t om och i såfall är det eventuellt möjligt att höja insatsen.. är inte helt säker så jag måste räkna och fundera.

Åh, att inget bara kan vara lätt... och gratis.

Macbook känns verkligen verkligen värt pengarna (vare sig du vill köra windows eller osx.. eller båda samtidigt).. så även jag rekommenderar att gå den vägen om möjligt.

Jag vill också flika in att jag är sjukt nöjd med att köra Live på min Macbook. Jag har väldigt svårt att se att du skulle ångra dig på något sätt.

Tycker också du ska prova Mac. Har en känsla att det skulle passa dig fint.
Min flickvän hävdar att jag blivit betydligt lugnare sen jag gick
över till Mac. Svär mindre osv...
Får erkänna att jag inte tycker att Apple är världens festligaste företag
men deras burkar fungerar fint. Nu kan jag faktiskt använda mina datorer som de verktyg de ska vara.
Fokusera på det jag vill göra och inte fixa fel hela tiden.
Såklart kan Mac också knasa till det men för min del har det varit en bråkdel
i jämförelse med mina tidigare PC problem.
Men hel klart - håll dig borta från Mac forum. Fanatikerna gör nästan så man vill byta tillbaka till PC.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 02:42

Det där med att "gå över till" har jag inte riktigt hajat. Man kan köra plattformarna tillsammans & var för sig och skicka filerna man jobbar med genom delade mappar osv, eller små USB-minnen, det är kompatibelt och all is dandy. Håller med om att fanatikersnacket verkligen inte är kul, åt något håll. Det enda problemet med att köpa Mac är att man kan göra sjuka klipp på PC-datorer. Begagnat äpple kan nog vara en bra melodi om du är intresserad av det hela. Sök på Blocket typ.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-21 12:37

Men om jag skaffar Mac tänker jag hålla mig så långt borta från Windows som går. I den datorn. I min andra kör jag Windows så det sprutar ur örona.

Gå över och gå över... men det är ju ändå ett (operativ)systemskifte, eller hur?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 12:44

Njaeäh, egentligen är det som att byta mellan två olika pennor bara, man skriver fortfarande på papper och bägge pennor går att skapa läslig text med. Den ena är lite dyrare och lite skönare men den andra funkar bra den med.

Bevaka tråden