Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg R3, vad tror ni?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har/haft händerna på Korg R3 här? De som har får gärna skriva en rad!

Om ni har hittat någon videorecension så vore det toppen om ni postade den, blir nog min nästa synth

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-25 11:10

Har testat Radias och den är ju ball. R3 verkar mer renodlad och det är bättre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 11:17

Tänkte citera vad jag skrev på VSE:

"
I played it some weeks ago at a local dealer here in Stockholm.

Firstly, the key-action was certantly not my cup of tea. It felt cheap and plastic and not very dynamic at all. Well, it is a cheap synth so I can forgive it.

The editing system is very nice with the small screens over the editing knobs. It does get a bit confusing though as the red leds aren't as instant as the yellow led-screens on my Modular G2. It was easy enough though.

The sound was okay. Much better than my old ms2000 - a lot more variation - actually I enjoyed playing it for an hour. It was a great, cheap VA-synth. But knowing myself and my lack of patience when it comes to interfaces I decided to save the cash as it wasn't able to do anything I feel I can't achieve with the G2.

I suggest you try it, I believe you'll like it as it is a more than capable synth in most situations.

To put it short: Finally an update to the microkorg that is playable for fat fingered non-emo freaks like me and with a sound that isn't all that plastic..."

Vilken audiofil!

Tack så mycket, är sugen på att köpa den ny, men det känns lite onödigt sådär i efterhand. Har någon koll på återförsäljare, vet att musikborsen.se har den

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-25 13:36

Musicstore är väl alltid bäst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 14:12

Skulle rekommendera playback-europe.com långt över musicstore. Alltid snabbt, precist och utan frakt på order över 300 euro.

mush: Ja minsann, där var det billigt och bra! ~5500 kr är ju helt överkomligt!

Är det någon superskillnad på ljudet mellan Radias/R3?

  • Medlem
  • Avesta
  • 2007-06-25 23:12

det är samma ljudmotor men r3 har färre röster

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-25 23:16

Och jag hoppas det är färre gamla sunkiga M1-patchar i R3!

R3 har väl inte DWGS-oscillatorer till skillnad mot radias va? Jag gillade radias väldigt mycket (variable phase modulation! woho!).. folk som gillade ms-2000 men tycker den ligger efter nu (jag sålde min när jag tröttnade på filtret efter ett par år) får verkligen vad de önskat sig - fler modulationskällor/destinationer, fler virtuella patchar och en del lite nyskapande modsequencers ... och bättre filter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 06:47
Ursprungligen av altemark:

R3 har väl inte DWGS-oscillatorer till skillnad mot radias va? Jag gillade radias väldigt mycket (variable phase modulation! woho!).. folk som gillade ms-2000 men tycker den ligger efter nu (jag sålde min när jag tröttnade på filtret efter ett par år) får verkligen vad de önskat sig - fler modulationskällor/destinationer, fler virtuella patchar och en del lite nyskapande modsequencers ... och bättre filter

Den har DWGS...

Ursprungligen av specifications:

Tone Generator System: MMT (Multiple Modeling Technology)
Number of Timbres: maximum 2 (when using Layer, Split, or Multi)
Maximum Polyphony: 8 voices
Structure: [Synth] 2 oscillators + noise generator, Oscillator 1: Wave: 8 types (Sawtooth, Pulse, Triangle, Sine, Formant, Noise, DWGS, Audio In), Modulation: Waveform, Cross, Unison, VPM, Oscillator 2: Wave: 4 types (Sawtooth, Square, Triangle, Sine), Modulation: Ring, Sync, Ring+Sync, Waveshape: Type: Drive, Decimator, HardClip, OctSaw, MultiTri, MultiSin, SubOSCSaw, SubOSCSqu, SubOSCTri, SubOSCSin, Pickup, LevelBoost, Multimode Filters: Filer 1: -24 dB/oct LPF ~ -12 dB/oct LPF ~ -12 dB/oct BPF ~ -12 dB/oct HPF ~ Thru, Filter 2: LPF, HPF, BPF, COMB, EG 1, EG 2, EG 3, LFO 1, LFO 2 [Vocoder] 16 channel vocoder, adjustable level and pan for each channel, Formant Shift function, Formant Motion function, Formant Hold function

Jams text är gammal och rätt så inkorrekt.

Såhär skriver jam om den:

"Korg R3 är i princip en Korg RADIAS men med mindre klaviatur (dock fullstort, men med färre tangenter) och färre rattar, och framförallt lägre polyfoni - 8 röster istället för 24. Den saknar också PCM och DWGS-samplingarna från RADIAS - den är alltså mer som en ren analogsynth med vocoder och en perfekt ersättare till MS2000."

MicroKorgen har ju fyra röster, jag borde klara mig på det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-26 02:27

PCM var ingen förlust tycker jag, det är inte en sån synt, men DWGS var ju syndt. Det hade ju MS2K...

Kunde nästan ana det, tack så mycket

Ah, tackar för informationen mush!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 10:20

Peronligen tycker jag den är ful:( .. den ahr USB antar ja men går den att använa som ljud kort?

Ursprungligen av HEK:

Peronligen tycker jag den är ful:( ...

Personligen tycker jag den är rätt läcker men den skulle kanske behöva en lite maffigare display.

Jag spelade på den ett tag igår och den låter verkligen bra, hade jag behövt en till liten synt/midikeyboard så hade jag nog övervägt den. Jag gillar ju Radiasen skarpt också. Jag gillade även min MS2000R när jag hade den, det är något visst med en där "serien"

HEK: Den som är så vacker

You can connect the R3 to your computer via its USB connector, and use the included stand-alone editor/librarian software to conveniently edit the sounds, using the enhanced graphics that the computer provides. You can edit, create, save, and store programs to the R3 or to your computer. Sounds you edit or create using the editor/librarian software can be used in realtime on the R3 itself.

Lägger till det här:

Någon som har koll på något magasin som ska/har recenserat R3?

Helst de lite större Svenska/Engelska magasinen, men bara man kan få tag i den här så tackar och bockar jag.

Future Music Magazine hade förra månaden (eller var det förrförra?) ett test + recension av R3

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-18 20:47

Jag har snabbtestat den. Låter som en MS2000 ungefär. Med gränssnittet från lillebror ungefär. Saknar MS2000... långt roligare gränssnitt / långt roligare synt pga upplägget med sequencingen. De borde gjort en uppdatering av MS2000 i stället. Typ gett den fler röster, fler vågformer, lite sådär.

right output är trasigt på min R3a, och så knastrar det nåt fruktansvärt i Left output jag plockade isär den o satt lite eltejp på olika ställen där ja tyckte att det passa men de funkade bara i 2 timmar sen var den trasig igen.. extremt plastig o tråkig o jättedålig

1
Bevaka tråden