Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra cd-r skivor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon rekomendera en bra cd-r skiva som har funkat på "allt"?? Jag har nu använt verbatim "DataLife CD-R 24x 700MB Extra Protection Surface", och haft mycket strul. Jag har tidigare använt Verbatim 16x utan några som helst problem! Men denna "nya" skiva har det inte gått att bränna musik. Jag har en Que firewire brännare som klara 4x. Men jag har också provat med en plextor som klarar upp till 52x, och det blev inte heller bra på de "nya" skivorna.:(

Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-23 13:51

kodak gold har alltid funkat bra för mig.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-23 14:33

Finns Kodak Guld fortfarande? Jag trodde att man fortfarande måste göra specialbeställning om minst 100 000 st. Annars är det väl guld/silver eller vad det heter som gäller. Har använt bägge dessa ovanstående med utmärkt resultat tills jag köpte en kaka om 50 st. av guld/silver. Denna kaka hade inget tryck alls på skivorna och med dessa började det strula. Man undrar om det är kopior eftersom de är så dåliga.

Någon rekommenderade mig TDK ultra någonting i en annan tråd men de verkar vara dyra och svårhittade. Själv tänker jag prova HHB silver nästa gång.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-23 14:33

Vill du bränna musik rekommenderar jag TDK music CD-r som funkar klocka. Bränn musiken i max 2x så blir det bättre med.

Skivorna hittar du på bl a Åhéns eller din lokala skivmånglare.

Fler förslag på bra CD-R?

Jag har själv använt Kodak Gold och Kodak Ultima för viktiga arkivskivor och sånt, men numera har jag svårt att hitta båda två. Trax har varit ett bra lågprismärke, men det är inte helt förtroendeingivande. Detsamma gäller "Distar" (fantastiskt namn på en skiva speciellt om man bränner musik på den). Kanske Memorex? PCline, extrembillig bulkskiva på Elgiganten, vågar jag absolut inte lägga nånting viktigt på. Det är den där sortens helblanka skivor som är så enkelt gjorda att det är risk att de flagar.

Sekvencia påstår att deras nya märke MMore är kvalitet, men vem vet?

Kan man köpa Kodak Gold men bara i jätteupplagor? Jamen då är det väl bara att hitta någon som köper in en sån upplaga och köpa hundra av dem? Kravet är ju att denna "någon" finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-04 20:29

Jag använder Sony CD-R (vet inte om de heter nåt särskilt). Har aldrig strulat för mig. Finns att köpa bla på Åhlens.

Så har jag även använt Maxell CD-R som är musikanpassade på nåt sätt. Har aldrig strulat det heller.

Jag har tom använt blanka CD-skivor för 4 kr/styck som jag köpte en och en i ett sånt där pappersfodral, på en liten okänd butik på Tulegatan (eller Döbelnsgatan). De funkade också bra.

Har faktiskt aldrig haft problem med olika CD-sorter. Bara problem med CD-brännaren som numera spottar ut alla CD-skivor man försöker sätta i...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-04 20:46

Jag använder billigaste möjliga skivor och har aldrig märkt någon skillnad jämfört med Kodak, TDK osv. Allihop tillverkas ju i samma fabriker i Kina, och många gånger med samma maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-04 20:53

Jag använder fortfarande Kodak Gold till det allra viktigaste (har en del kvar i det egna lagret jag passade på att köpa) :D. Annars är det Verbatim som gäller för min del. Har kört både med Verbatim Crystal (10 st, 86,25:- inkl. moms hos Dustin) och Verbatim Protect (50 st 243,75:- inkl. moms hos Dustin).

Har även testat Memorex (50 st 243,75:- inkl. moms hos Dustin).

Har inte haft några som helst problem med någon av dessa skivor, men jag har inte brännt Audio CDs.

Finns även i andra förpackningar hos Dustin än de jag länkat till.

Med Traxdata har jag haft problem med en modell där foliet lossnade från skivorna, detsamma gäller vissa no-name-skivor. Annars har Traxdata funkat mycket bra för mig. Det var ett tag sen detta hände. Tror det var med 8- eller 12X-media

Discrite fungerat skapligt, men en NEC-CD (tror jag det var), och CDn i de gamla hederliga beige G3, vägrade läsa dem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av marcus
Har kört både med Verbatim Crystal (10 st, 86,25:- inkl. moms hos Dustin) och Verbatim Protect (50 st 243,75:- inkl. moms hos Dustin).

Har även testat Memorex (50 st 243,75:- inkl. moms hos Dustin).

Verbatim för 5:- styck låter som ett kap. Kanske nåt man skulle bunkra lite.

Jag resonerade länge som mondo, körde med en massa billiga skivor, men de allra billigaste är verkligen inte hållbara. Inse att det är väldigt kort mellan ytan du tar på och den ytan som skrivaren skriver i. Extra skyddslager gör stor skillnad. Jag blir speciellt misstänksamm mot skivor med en blank metallyta. Är det bara ett lager? Tunnt så man lyser igenom det är det också.

Man vill väl kunna skriva på skivan, men att skriva rätt ner på "bitarna" på en sån där toktunn skiva, det känns lite osäkert. Med ett lager att skriva på mellan pennan och lagringen känns det lite bättre. (Ja, klart jag använder penna med snäll spets!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-05 07:07

Vet någon vad det är för speciellt med Audio-CDR egentligen?

Jag vet att de har en kod som tillåter att de används på HIFI-brännare och en straffavgift för piratkopiering (jo det är därför de är dyrare!), men är det någon teknisk skillnad som gör att de fungerar bättre i stereon?

1
Bevaka tråden