Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone abonnemangen riktigt dyra!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-27 07:49

http://www.123macmini.com/news/story/679.html

Kommer verkligen abonnemangen kosta minst 400:- / månad?? Och särskilt när telefonen kostar såpass mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 08:06

Tja... jag tycker inte det låter farligt alls. Jag förutsätter att "mobile-to-mobile" är motsvarar "mobilsamtal inom det egna nätet", men 400 spänn för obegränsade samtal plus obegränsad datatrafik (som iPhone verkar vara mest avsedd för) känns helt okej.

Nu kommer priserna och tjänstepaketen i Sverige säkerligen inte att se ut så där, men jag skulle lätt betala 400 för samma tjänster här.

Vad får man betala för flat-rate-abonnemang i Sverige idag? Inkluderar det obegränsad datatrafik?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-27 22:36
Ursprungligen av macce:

Tja... jag tycker inte det låter farligt alls. Jag förutsätter att "mobile-to-mobile" är motsvarar "mobilsamtal inom det egna nätet", men 400 spänn för obegränsade samtal plus obegränsad datatrafik (som iPhone verkar vara mest avsedd för) känns helt okej.

Nu kommer priserna och tjänstepaketen i Sverige säkerligen inte att se ut så där, men jag skulle lätt betala 400 för samma tjänster här.

Vad får man betala för flat-rate-abonnemang i Sverige idag? Inkluderar det obegränsad datatrafik?

Nä, det där innebär mobil till mobil helt enkelt, alltså inte till det fasta nätet. Engadget.com har jämfört priserna och vad man får för pengarna om man använder sig av tjänsten med andra operatörer i USA och dom tyckte att det var helt okej priser. Man betalar till och med mindre med ett Family-paket jämfört med andra telefoner.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-27 08:09

Själva abonnemanget är ju inte dyrt men om man ser för privatpersoner som inte har hög inkomst (Studenter etc.)... Det borde finnnas icke flat-rate-abonnemang med.

Ursprungligen av ahmedmo:

Själva abonnemanget är ju inte dyrt men om man ser för privatpersoner som inte har hög inkomst (Studenter etc.)

Men det är ju inte alls målgruppen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 08:19

Det kommer säkert här, där det verkar som om ingen ringer längre utan alla skickar SMS. Typ som dagens vanliga abonnemang för X kr/mån med fria SMS och MMS, men avgiftsbelagda samtal.

Jag tror inte att det blir någon större skillnad på abonnemangen här i Sverige bara för att det kommer ut en ny telefon. Kanske om Apple skulle välja att binda upp en operatör här också, precis som i USA, och därmed få kunna påverka tjänsternas utformning och priser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 08:23

Abonnemangen är uppbyggda på ett helt annat sätt i USA än dom är i Europa, det dom gjort i USA är nära de existerande abonnemangen som finns där, således borde de vara nära det som finns här när den kommer till hit.

/Tangen

abonemanget är inte dyrt med tanke på att du får obegränsat med data trafik ..

jag tror inte det finns någon som tror att iPhone skulle komma som en 4000 kr mobil med möjlighet att köra Comviq Kompis Kontant ...

iPhone är en avancerad mobil som behöver ett avancerat mobil nät med special anpasningar från operatören .... med andra ord blir summan ... en avancerad mobil med ett avancerat abonemang ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 08:31

Hittade räkningar från mina gamla DOF (Department Of the Future) som telia hade innan, då var ett par tusen i månaden billigt, tror fast kostad utan nåt kostade en femhundring.

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-27 09:22

kommer garanterat vara billigare i sverige..

mobiltelefoni är betydligt dyrare i usa, sett till minutpriser.

dessutom betalar man även för inkommande samtal och mottagna sms, vilket gör att månadskostnaden automatiskt blir högre. abonnemangen kommer garanterat att vara billigare i sverige...

Jag tycker inte alls det är farligt med tanke på fri datatrafik.

De som recenserat iPhone och de som skriver i trådar på t ex MacRumors tycker att abonnemangen är förvånansvärt billiga, betydligt billigare än de räknat med. Jämfört med motsvarande hos Verizon eller Sprint får man betala mycket mindre.

Jag tycker det är hemskt dyrt, med eller utan datatrafik

Allt är ju relativt. Har vi vant oss vid "billiga" abonnemang i Sverige så är det ju lätt att bli förskräckt, men ur amerikanskt perspektiv är det tydligen inte dyrt. Läs gärna http://www.roughlydrafted.com/RD/RDM.Tech.Q2.07/244A57B2-B535-4146-A5C4-F3804E4187A4.html för att få en annan infallsvinkel.

Själv har jag nästan alltid betalat runt 180 spänn i månaden för min telefon, men då har jag mest ringt med jobbmobilen som har fria samtal inom Sverige (för 599 i månaden hos Telenor, datatrafik kostar extra), men nu har jag börjat lämna den på jobbet och genast stack senaste räkningen i väg över 300 spänn. Och då avstår jag ändå ofta från att ringa när jag inte är hemma.

Ursprungligen av ohennig:

Grafiken från artikeln säger en del:

Jag kan inte nog understryka att iPhone verkligen inte är för dyr.

Hade varit fint om man hade fast taxa för samtal, sms och data. Som med bredband alltså. Jag hade varit beredd att käka bara makaroner för att ta den räkningen varje månad. Man får väl snatta aubergine och paprika för att inte för skörbjugg.

Men det är kanske önsketänkande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-27 23:18

Europa är inte USA. Om Apple tänkt sig att införa ett amerikanskt abonnemangssystem i Europa visar det på en total frånvaro av känsla för andra kulturer och därmed andra marknader än sin egen. Den sannolika succén i USA beror på telefonen, inget annat. Själva abonnemangen är ju snarlika de som redan finns "over there". En succé i andra delar av världen förutsätter därför en anpassning till regionens förutsättningar.

Alla som säger att abonnemangen är dyra måste ta sig ur sin svenska synvinkel på det hela (jag vet, andra har sagt det redan i tråden, men jag vill understryka det).

Prisbilden är en helt annan i USA, det är samma sak när det gäller internet för den delen. Jag som betalar 150 kr/mån för 100 Mbit kan tappa hakan när jag läser om priserna i USA, men så är det.

Därmed tycker man det är dyrt, ur vår synvinkel, men det är inte rätt sätt att se på det just nu (dvs så länge det är en telefon med abonnemang enbart avsedda för den amerikanska marknaden). Vi får väl se hur det ser ut när det lanseras i Europa och återkomma då.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-28 00:08

Kan ju bara hålla med. Priserna här och på andra sidan världen är olika även i olika områden. Bredband (om det ens finns i området) är galet dyrt, Macar är galet billiga och Ben&Jerry's kan man handla i massor utan att gå i personlig konkurs - med våra mått mätt. Återstår bara att hoppas, precis som föregående talare påpekat, att Apple tänker på dessa skillnader och gärna konsulterar operatören som kommer att få avtalet.

Dyrt eller inte, det som oroar mig mest är den stenhårda kopplingen till AT&T, med operatörslåsningen, direktaktiveringen i iTunes etc. Det känns som att det är en riktigt lång väntan innan vi kommer att få se en iPhone som fungerar på nät utanför AT&T.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Dyrt eller inte, det som oroar mig mest är den stenhårda kopplingen till AT&T, med operatörslåsningen, direktaktiveringen i iTunes etc. Det känns som att det är en riktigt lång väntan innan vi kommer att få se en iPhone som fungerar på nät utanför AT&T.

/M

öhhh . men är det inte så att Apples avtal med AT&T är endast för The United States ...
i Canada blir det Rogers Wireless som operatör och i Europa blir det VodaFone och i Sverige blir det Telenor .... låter väll mest troligt eller ...

Ja, det ska bli intressant att se hur Apples löser det i Sverige/Europa.

Jag läste att man inte ens kan använda telefonen som en iPod innan man aktiverat den, en tråkig nyhet för den som funderat på att importera telefonen bara för att ha den som iPod/handdator.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det ska bli intressant att se hur Apples löser det i Sverige/Europa.

Jag läste att man inte ens kan använda telefonen som en iPod innan man aktiverat den, en tråkig nyhet för den som funderat på att importera telefonen bara för att ha den som iPod/handdator.

Kommer säkert diverse hack som löser detta, med tanke på iPhone's popularitet lär det ju knappast saknas intresse för att leka med den. Bara att knäppa på airplane mode (så att man inte sabbar för andra ifall något som eventuellt kan störa nätet upptäcks) och hacka loss .

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-28 11:59

Låter definitivt mest troligt. Om Vodafone skulle få dealen för 3G-iPhone och Telenor inte tog den till Sverige vore det en riktigt miss.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-28 12:01

Hoppas bara att det blir acceptabla priser för oss studenter med

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-28 21:20

ComputerSweden: Iphone kostar minst 14 000 kronor

Det är då beräknat på inköp och två års abonnemang.

Ursprungligen av Spyder:

ComputerSweden: Iphone kostar minst 14 000 kronor

Det är då beräknat på inköp och två års abonnemang.

Med svenska mått låter det ganska dyrt, men det är inte en ovanlig summa i USA. Läs gärna den här artikeln på RoughlyDrafted om priset i förhållande till liknande telefoner. iPhone är dyr, men den är inte dyr i förhållande till andra liknande telefoner. Den huvudsakliga grafiken finns även en bit högre upp här i tråden.

Ursprungligen av northernlight:

ja alltså... för mig handlar det om operatören. jag hoppas på telia men det är ju totalkört. så ja... jag vet fan inte om jag kan kosta på mig att casha en mobil med halvdann täckning synd.

Jag tror inte att vi så snabbt ska förutsätta att det blir en enda operatör som har ensamrätt på iPhone även här. Att det med iPhone som lanseras i USA endast finns en operatör är därför att den modellen är mycket vanligare där. Det finns inget som säger att Apple inte skulle anpassa sig till svenska förhållanden då telefonen lanseras även här.

Det finns ingen anledning att tro att iPhone automatiskt kommer kosta 14 000 kronor även här.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-29 08:46
Ursprungligen av Marcus K:

Med svenska mått låter det ganska dyrt, men det är inte en ovanlig summa i USA. Läs gärna den här artikeln på RoughlyDrafted om priset i förhållande till liknande telefoner. iPhone är dyr, men den är inte dyr i förhållande till andra liknande telefoner. Den huvudsakliga grafiken finns även en bit högre upp här i tråden. [...]
Det finns ingen anledning att tro att iPhone automatiskt kommer kosta 14 000 kronor även här.

Nä, det är sant, tänkte bara att det kunde vara intressant att läsa artikeln. Där skriver de ju dessutom att den är billigare än t.ex. HTC:s telefon Tytn.

ja alltså... för mig handlar det om operatören. jag hoppas på telia men det är ju totalkört. så ja... jag vet fan inte om jag kan kosta på mig att casha en mobil med halvdann täckning synd.

iPhone är billig . iPhone är bra ... iPhone vill vi alla ha !

Bevaka tråden