Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommentarer från en nybliven iPhoneägare

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-30 21:52

Hittade precis den här länken till en killes första kommentarer om sin nya iPhone
http://www.gearlog.com/2007/06/handson_with_the_iphone_raw_te.php

Kort sammanfattning:
fem knapptryck för att ringa, kass signal, kass kvalitet på samtal och högtalare, svag vibrator och låg ringvolym, inga egna ringsignaler, wifin verkar ställa till problem, inga filöverföringar via BT, inga inställningar på kameran, ingen video!?, varken flash eller java i safari, bifogade filer i epost tar evigheter att öppna (30 sec för en 550 kb .doc fil) dock funkar PDFs perfekt, inget landscape mode på tangentbordet och predictive text funkar bara då och då.

Det låter inte allt för bra med tanke på att prylen kostar $499...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 22:02

Jag har hittat kommentarer som säger något helt annat, självklart kommer vi få höra en hel del negativa recensioner och de som är negativa från början kommer att enbart fokusera på dessa.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 11:48
Ursprungligen av draags:

självklart kommer vi få höra en hel del negativa recensioner och de som är negativa från början kommer att enbart fokusera på dessa.

Tjao, men grejen är ju att det mesta här är fakta? Det handlar ju inte om kommentarer som att "iPhone SUGER!", det är ju viktiga saker som fattas. Jag köper inte telefon som inte stödjer A2DP och filöverföringar via bluetooth till exempel. Och varför fattas video och inställningar för kameran? MMS? Visst, vissa saker visste man om sen tidigare, men förstår ändå inte varför Apple har begränsat telefonen så mycket.

Ursprungligen av shandar:

Tjao, men grejen är ju att det mesta här är fakta? Det handlar ju inte om kommentarer som att "iPhone SUGER!", det är ju viktiga saker som fattas. Jag köper inte telefon som inte stödjer A2DP och filöverföringar via bluetooth till exempel. Och varför fattas video och inställningar för kameran? MMS? Visst, vissa saker visste man om sen tidigare, men förstår ändå inte varför Apple har begränsat telefonen så mycket.

Jo vissa funktioner kan man fråga sig varför de saknas. Men den killen du länkar till påstår att den inte klarar AAC vilket är nonsens.

När det gäller A2DP - är detta inget som kan tänkas komma eller ligger detta i själva hårdvaran?

Att man inte kan köra video på den är märkligt vilket gör att jag tror att Apple kommer uppdatera telefonen med ny mjukvara och nya program som de nämnt. Om några veckor kommer det kanske en ny uppdatering, då med exempelvis flera funktioner för tex kamera delen - kanske photo booth, Om det kommer kontinuerliga nya funktioner kommer telefonen att kännas ny längre.

När det gäller filöverföring mellan tex andra telefoner förstår jag om man måste köra BT men detta borde rimligtvis också kunna förändras i mjukvaran, eller?

Ursprungligen av draags:

då med exempelvis flera funktioner för tex kamera delen - kanske photo booth,

Sitter inte kameran på lite fel sida för det? Däremot skulle de kunna fixa en sorts 'purikura' där man först tar en bild och sedan leker med den, lägger till text, stämplar i diverse färger, klipper och klistrar och så, efteråt.

Ursprungligen av adm_kenshin:

Sitter inte kameran på lite fel sida för det? Däremot skulle de kunna fixa en sorts 'purikura' där man först tar en bild och sedan leker med den, lägger till text, stämplar i diverse färger, klipper och klistrar och så, efteråt.

hmm missade det där med att kameran satt på felsida, en rätt viktig aspekt för photo booth men kanske kan man ändå som du säger leka lite med olika "filter" i efterhand.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 18:33
Ursprungligen av draags:

Jo vissa funktioner kan man fråga sig varför de saknas. Men den killen du länkar till påstår att den inte klarar AAC vilket är nonsens.

När det gäller A2DP - är detta inget som kan tänkas komma eller ligger detta i själva hårdvaran?

Att man inte kan köra video på den är märkligt vilket gör att jag tror att Apple kommer uppdatera telefonen med ny mjukvara och nya program som de nämnt. Om några veckor kommer det kanske en ny uppdatering, då med exempelvis flera funktioner för tex kamera delen - kanske photo booth, Om det kommer kontinuerliga nya funktioner kommer telefonen att kännas ny längre.

När det gäller filöverföring mellan tex andra telefoner förstår jag om man måste köra BT men detta borde rimligtvis också kunna förändras i mjukvaran, eller?

Jo, allt du nämner är mjukvarugrejer så det går ju att fixa med firmware uppdateringar, men Apple gör ju sig själva bara en otjänst om inte allt är med när man köper telefonen. Jag köper inte heller en telefon som kanske får de funktionerna jag behöver senare bara för att Apple ska göra att telefonen känns ny längre. Dessutom kommer det bara kännas som Apple har slängt ut en halvfärdig produkt om de börjar släppa en massa uppgraderingar som lägger till helt nya funktioner. Tror Apple har insett samma sak, så min gissning är att allt som är med telefonen nu är allt man kommer få.. Tyvärr.

Ursprungligen av shandar:

Jo, allt du nämner är mjukvarugrejer så det går ju att fixa med firmware uppdateringar, men Apple gör ju sig själva bara en otjänst om inte allt är med när man köper telefonen. Jag köper inte heller en telefon som kanske får de funktionerna jag behöver senare bara för att Apple ska göra att telefonen känns ny längre. Dessutom kommer det bara kännas som Apple har slängt ut en halvfärdig produkt om de börjar släppa en massa uppgraderingar som lägger till helt nya funktioner. Tror Apple har insett samma sak, så min gissning är att allt som är med telefonen nu är allt man kommer få.. Tyvärr.

Jag tror du har fel angående uppdateringar eller nya program.

Jag förstår däremot om man inte köper en telefon som inte har de funktioner som man tycker behövs. För egen del använder jag själv aldrig dessa funktioner.

Jag tycker inte man ska fundera kring köpet nu när inte ens telefonen finns att köpa, vi får invänta vår version för att se hur den ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 20:34

Jag är helt övertygad om att jag kommer att vilja ha iPhone, när den kommer hit. Jag är emellertid inte lika övertygad om att jag kommer att köpa den. Jag är och förblir en prylbög wannabe. Längtar och suktar, men hittar små fel. Och oftast ett stort, och i fallet med iPhone är det enormt: Priset!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av shandar:

Dessutom kommer det bara kännas som Apple har slängt ut en halvfärdig produkt om de börjar släppa en massa uppgraderingar som lägger till helt nya funktioner. Tror Apple har insett samma sak, så min gissning är att allt som är med telefonen nu är allt man kommer få.. Tyvärr.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=2936

Ursprungligen av shandar:

Tror Apple har insett samma sak, så min gissning är att allt som är med telefonen nu är allt man kommer få.. Tyvärr.

Du har fått det helt om bakfoten, verkligen totalt jättefel. Apple sa redan tidigare i vår att de kommer att aktivt lägga till finesser och funktioner under en 24-månadersperiod för iPhone:

The webcast was opened with a prepared statement, where Apple describes how they are planning to use subscription based accounting to document the income from the iPhone as well as the Apple TV. This means that income from these devices will be spread over a 24 month period from an accounting perspective.

Their reasoning behind the shift was due to plans to continue to develop new software features and "entirely new applications" and incorporate them into the iPhone. "We want to provide many of these new features and applications at no additional charge to users."

Källa: New Apple iPhone Apps and Apple TV Updates to Come

Detta beror inte på att Apple inte hann göra mer innan iPhone lanserades utan tvärtom är en medveten strategi för att ge iPhone ännu mera framgång enligt RoughlyDrafted och jag tycker det låter mycket rimligt resonerat: Apple's Secret iPhone Application Business Model

Ursprungligen av Adrian B:

Detta beror inte på att Apple inte hann göra mer innan iPhone lanserades utan tvärtom är en medveten strategi för att ge iPhone ännu mera framgång enligt RoughlyDrafted och jag tycker det låter mycket rimligt resonerat:

Väl talat Adrian. Som vanligt. Jag tycker det är uppenbart att iPhone kommer att få nya program och uppdaterat system längs med vägen. Apple har Mac OS X i luren och den är kopplad till iTunes. Det kommer att vara busenkelt att uppdatera telefonen.

/c

Ursprungligen av Adrian B:

Detta beror inte på att Apple inte hann göra mer innan iPhone lanserades utan tvärtom är en medveten strategi för att ge iPhone ännu mera framgång enligt RoughlyDrafted och jag tycker det låter mycket rimligt resonerat: Apple's Secret iPhone Application Business Model

Detta tror jag definitivt på, dels för att visa enkelheten i att förändra och förbättra innehållet samt att hela tiden kunna komma med nya fräscha applikationer.

ingen blåtandsfilöverföring? Det är nog den första funktionen som saknas som jag faktiskt brukar använda.

Jo men är det inte bättre att föra över saker med wifi, går inte det?

Ursprungligen av draags:

Jo men är det inte bättre att föra över saker med wifi, går inte det?

Det beror ju lite vad man för över till. De flesta andra telefonerna har ju inte wifi.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-01 11:17

Så går det när man köper Rev A innan mjukvaruuppdateringar kommit ut.

Så för att sammanfatta kan man då säga att iPhone är hur smart som helst, vacker och nyskapande, men med en hel del till synes onödiga mjukvarubegränsningar? En del av det kommer Apple att fixa, DRM kommer hackers att fixa, resten kommer med tredjepartsmjukvaror när/om de öppnar för det. Hoppas det mesta är fixat och klart innan den dyker upp i Japan ^_^.

Det är mao tur att telefonen inte släpps i europa förrän nästa år (om man ignorerar rykterna). Då har dom lite tid att fixa alla barnsjukdommar..

Tja, vi får väl se. Apple kör vidare med sin speciella stil, och har få funktioner. Men inga av de funktioner som räknas upp här använder jag dagligen, eller ens någonsin, med min mobil.

Vad gäller båtandsöverföring är det inte så konstigt, då iPhone saknar filsystem. Eller; den saknar inte filsystem såklart, men den saknar ett synligt filsystem för användaren. Det är en del av grundidén med den, så det kommer nog inte komma. Sen om det inte gillas av alla är en sak, men för mig kvittar det. Och med tanke på framgången för iPod så kanske det kvittar för några miljoner fler.

Ursprungligen av Leftrustle:

Tja, vi får väl se. Apple kör vidare med sin speciella stil, och har få funktioner. Men inga av de funktioner som räknas upp här använder jag dagligen, eller ens någonsin, med min mobil.

Vad gäller båtandsöverföring är det inte så konstigt, då iPhone saknar filsystem. Eller; den saknar inte filsystem såklart, men den saknar ett synligt filsystem för användaren. Det är en del av grundidén med den, så det kommer nog inte komma. Sen om det inte gillas av alla är en sak, men för mig kvittar det. Och med tanke på framgången för iPod så kanske det kvittar för några miljoner fler.

Hur menar du? om man har en pdf på telefonen så måste man väl ändå kunna leta rätt på den? och om jag arbetar med någon som tex använder en nokia vore det lysande att kunna skicka över pdfen direkt via blåtand. Det känns krångligt och "oappligt" att behöva skicka det som ett mail. Jag menar tekniken finns ju där redan. Men det kan kanske lösas med en uppdatering.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Hur menar du? om man har en pdf på telefonen så måste man väl ändå kunna leta rätt på den? och om jag arbetar med någon som tex använder en nokia vore det lysande att kunna skicka över pdfen direkt via blåtand. Det känns krångligt och "oappligt" att behöva skicka det som ett mail. Jag menar tekniken finns ju där redan. Men det kan kanske lösas med en uppdatering.

Just ny går det inte, för det finns ingen Finder där man kan få tag i filer. Filerna finns antingen i fotobiblioteket, mediabiblioteket eller bland mailen.

Kan vara ett problem, visst, men å andra sidan gör det användargränsnittet mer intiutivt och lätt, vilket verkligen verkar vara Apples prioritet. Får väl se hur det kommer funka i praktiken.

Om man nu ska tro på detta så kommer den även att få MMS.

I'll reply to each comment inline. I know from an Apple employee very close to the project the following info, Unless otherwise stated each reply to your points refers to a software update that will happen, through iTunes sometime shortly in the future.

1. Bluetooth is ONLY good for connecting a headset. That's it.
This will change, when they add in the filebrowser system

2. There is no file browser on the device at all. Data must be organized (if at all) in the appropriate application.
Filebrowser is coming, and it will be Leopard Style (apple's next OS) Complete with coverflow view, spotlight, and different ways to browse, even network shares

3. The camera is a simple application that has ONE button: the shutter. Pictures come out okay on the device, but nothing too fancy on a monitor, especially if it was an attempt at a macro shot.
This app will see an update with image stabilization, as well as iPhoto like (adjustment controls) for adjusting images, INCLUDING photos already on the system As well as Photobooth fun effects coming soon!

4. SIM card is damn near impossible to open, if at all. I didn't look into it extensively.
It's designed to be seamless and not wear out, it's actually quite easy to take out. Just stick a paperclip in the hole on top, and push.

5. Web browser is slow, even over WLAN. Even the simple OneList web app that
was created takes around 20 seconds to load over WLAN.
The web browser flies for me and all the iPhones I've used, were you browsing a busy site? This is very wierd, check how many tabs you have open. Loading an image gallery i have with 300 thumbnails on one page, was less than 2 seconds.

You can not highlight, cut, copy, or paste and text from a website, and you can not save any images you find from a website either. Copy, Cut, Paste is coming when they add in the filesystem I mentioned above so as to have a place for you to browse into the filesystem and see your clipboard.

The only nice thing about it is the tabbed browsing, which crashed on me when I went to Engadget and YouTube on two tabs. I'm really curious if you can make it crash again, because I haven't had any problems. Very strange. I have 3 models at my house, no problems, and I test XHTML + AJAX for my job so I've been really, really hard on the browser. If you know steps to make it crash everytime let me know, I'll submit it to apple through my developer account.

This is the only application that allows you to use the keyboard in landscape mode.
Widescreen keyboard will be coming to all apps shortly

6. The keyboard sucks. It gets slightly better after the iPhone "learns" you, as the employees said, but even then, it's not a device you can use with one hand comfortably, much less without looking.
I really hated the keyboard at first, I mean HATED it, so much so that I thought I wouldn't be able to use it. Widescreen is much better, but what really helps is using a rubber case around it. Lets you grip the sides much better for two handed typing. Trust me, it's learning from you, not just from suggested words. Keep using it and force yourself to type fast, go into notepad, and say a phrase you want to type, then just type it as if you didn't care if every word was spelled wrong. You'll notice it actually improves your typing quite a bit. Also don't try to hit the keys right in the center. At first I was always trying to hit the key dead center everytime making sure not to overlap on the keys next to it. Then I decided to just hit them with my whole big fingertip, it's MUCH, MUCH better this way. So much in fact (i have HUGE fat fingers) that I can type on it faster than my motorola Q in a day. Remember it figures out when typing which key you are most likely to hit next, and makes the HIT area for that key slighly wider (not visibly) before you hit it. So when I am typing "going" and overlap partially on the P key it knows that to make O key allow for more error and overlap because most likely you aren't typng a "P" after G. Trust me Apple says to use it for one week. Even walt, who is a bigtime blackberry user, hated it, and thought it would never work, but after two weeks with it he says he's faster on it than his "real" keys blackberry, and would rather type on the iPhone on screen keyboard. That says a lot when a 60 year older person says that. I know they keyboard is frustrating now, but force yourself to keep using it everyday for a week, and see how it goes. You'll find out it's much better than you think

7. You can only send one picture at a time in an email.
again attachments to emails will get changed once the filesystem is in place

8. No custom ringtones (yet, as we were being told) and the alert tones can not be changed whatsoever.
Alert tones, and custom ringtones are coming very soon, will be in iTunes shortly, including a nice little app to trim them, and use your existing songs

9. The default ringtones are incredibly lame.
Again, getting fixed soon, just hang in there a little longer, trust me it will be SOOO worth it.

10. The only form of customization outside of a lame default ringtone is the wallpaper, which you'll only see when you need to unlock the device or when you get a phone call.
This will get changed when the filesystem gets added. Apple is going to even going to add several built in theme colors, like OS X has for switching between color styles. And soon the wallpaper (after they update the leopard issue with widget text being white) will let you set background (they just are working on the code so that the text will always be readable for names of widgets no matter the background. Also you will be able to adjust with iPhoto like controls, all your images including transparency and sliders for color effects, as well as photobooth effects!

11. "Picture pinching" or using two fingers to zoom on any content is certainly fun to play with, but not practical whatsoever. This operation depends solely on using the device with two hands.
More apps and gestures will be coming soon that pinching will be useful for. However in the meantime just double click instead of Pinch, when the filesystem is there there will be a preview setting for "actual size", 50% and so on for viewing

12. No document editor or native viewer. You can not store documents on the device to be viewed, they can only be viewed as attachments when they're sent to your in an email.
When apple updates there iWork suite there will be word processor, spreadsheet, mini-keynote app, and iPhoto editing app. Again Attachments will savable when the file-browser is added.

13. Visual voicemail is laggy and reacts about the same way as pushing the fast forward and rewind buttons on traditional voicemail systems. The only advantage is for those that get that many voicemail messages a day that they need to sort them according to priority.
There will be an update, part of this is due to the voicemail system, if you play the entire message, then scrub back and forth, it won't lag because it gets cached. But the voicemail servers are getting more apple servers added to speed it up. Also there will be an application to save the voicemail messages to the filesystem, and also have them import right into iTunes just like when you attach a voice recorder to the iPod

14. NO games. None.
Coming soon, they are making really innovative ones that will let you take advantage of the fact that the iPhone can recognize 4 finger touches at once. So you will even have widescreen games that have controls on both sides for tradition DS style gameplay

15. No voice dialing.
Voice recognition will be added when leopard comes out and not just for contacts, you will be able to assign it to do other things, like telling it "launch itunes, shuffle music", not only that but you will be able to use leopard advanced speech voices to read off documents to you, if you've heard a demo it sounds like a real human talking! And it will eventually read off names of who you are dialing, as well as (my favorite) iTunes tracks and artists (you can turn all this off) so if you are listing through headphones and it's in your pocket, you could click your little button in the headphones for the next song and a voice would say "Imagine - John Lennon"

16. No speed dialing (which can be made up by the "quick list", but getting to that quick list isn't as fast as holding a single key on a real keypad).
favorites will get updated to let you have a widget you save that clicking on will dial a number. Also there is talk of an app that lets you do gestures to call a favorite. Like if you moved in a circle twice it would call so and so.

17. No video.
I assume you mean the camera? This will come as soon as the filesystem browser is put in place

18. No MMS.
Apple plans to add account under email accounts for MMS, just wasn't finished yet, and apple has some really cool (built to work with iLife [next version coming out with leopard] that has cool little templates for MMS messages)

19. It's still <4GB for $500 and <8GB for $600
Yeah expensive, but considering there will be lots of software upgrades for it, it's worth it. 8GB iPod Nano (no video, no widescreen, no wifi) = $250 + Cellphone with a 400mhz processor, with PDA style email, and multitouch screen. It's much cheeper than a blackberry if you do the math.

20. It only takes around 2 hours to explore every menu without any options for expandability except to scrounge around for new web apps that will load slowly and nowhere near as smoothly as the native apps.
Real apps are coming, it was just released, and I know for a fact (from apple developer. real cocoa native apps are coming, web apps have been really fast for me so far)

Jag har köpt en Iphone och chattar om erfarenheterna idag på mobil.se. http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200707/02/20070702002740_MOB783/20070702002740_MOB783.dbp.asp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 08:39
Ursprungligen av shandar:

Hittade precis den här länken till en killes första kommentarer om sin nya iPhone
http://www.gearlog.com/2007/06/handson_with_the_iphone_raw_te.php

Kort sammanfattning:
fem knapptryck för att ringa, kass signal, kass kvalitet på samtal och högtalare, svag vibrator och låg ringvolym, inga egna ringsignaler, wifin verkar ställa till problem, inga filöverföringar via BT, inga inställningar på kameran, ingen video!?, varken flash eller java i safari, bifogade filer i epost tar evigheter att öppna (30 sec för en 550 kb .doc fil) dock funkar PDFs perfekt, inget landscape mode på tangentbordet och predictive text funkar bara då och då.

Det låter inte allt för bra med tanke på att prylen kostar $499...

Hmm kan det vara så att du har lite förutfattade meningar
Du glömde nämna alla fördelar och positiva saker om iphone!

Är det bara jag som tycker att Apple kanske släppte telefonen för tidigt? Nu kommer den få ganska dåligt rykte istället för att den hade allting direkt och det istället kom uppdateringar på varenda sak istället för att dom inte ens finns?

Fast jag tror fortfarande ja kommer köpa en Iphone, det där märket Apple på en telefon klingar aldeles för bra i mitt öra

Arstechnica har ett rykte om framtida uppdateringar:

  • iChat-like instant messaging program

  • custom ringtones

  • enhanced Leopard integration

  • file browser

  • auto-discovering file sharing

  • "Spotlight-like" search

  • Exchange support beyond IMAP

  • "mobile" iWork support

  • Flash plug-in

Verkar väl smutt? Apple har, som artikeln säger, redan bekräftat att de kommit på ett bokföringsknep som tillåter dem att uppdatera AppleTV och iPhone med ytterligare funktionalitet utan att ta betalt för uppdateringarna.

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/07/02/rumor-massive-software-updates-for-iphone-soon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-02 20:12

draags: Har du någon källa på din lista? Bra upptaderingar, även om vissa saker borde varit med från dag 1...

Snällpåriktigt: Jag tror att de gjort en riktig bedömning av läget. Som det är nu får de grymma recensioner med undantag av smågrejerna (och en del stora) som saknas. Om de släpper uppdateringar med fixar och några nya features under bindningstiden kommer de bara få positiva reaktioner för detta. Att det också hanteras genom iTunes kommer göra att folk kommer att koppla in telefonen till datorn för att ladda och synka istället för att bara trycka i laddaren som vanligt. När de då kopplar till datorn är det större chans att de kollar in nya grejer som dykt upp i iTunes och köper låtar, videos, etc.

Bevaka tråden