Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Vodafone/Telenor förstöra gränssnittet?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-07 00:15
Ursprungligen av onnyt:

Vadå "nya språk"? Om iPhone kör med OSX som operativ finns väll alla språk redan med från början eller är jag ute och cycklar?

Det som kommer att ta tid är att få till iPhones speciella stavningskontroll på svenska.

Ursprungligen av onnyt:

Vadå "nya språk"? Om iPhone kör med OSX som operativ finns väll alla språk redan med från början eller är jag ute och cycklar?

Men det innebär inte att språken är med, eller för den del kan användas. Tvivlar starkt på att språken som används i t ex alla NIB-filer i Mac OS X kan användas rakt av i iPhone, för att inte tala om alla hjälpfiler och andra översättningar. Bara för att det är OS X innebär det inte automatisk översättning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-07 08:14
Ursprungligen av Marcus K:

Men det innebär inte att språken är med, eller för den del kan användas. Tvivlar starkt på att språken som används i t ex alla NIB-filer i Mac OS X kan användas rakt av i iPhone, för att inte tala om alla hjälpfiler och andra översättningar. Bara för att det är OS X innebär det inte automatisk översättning.

Precis, bara för att koden till stora delar är samma i tex iPhones Mail så är gränssnittet helt annorlunda och innehåller antagligen en del nya ord och fraser som inte finns i Mac OS X. Dessutom kör inte iPhone Mac OS X rakt av utan en kraftigt avskalad och modifierad version.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-07 14:52

Blir det Vodafone/Telenor eller Tre så blir jag verkligen deprimerad. Jag hoppas på Telia eller Tele2, alternativt kanske Glocalnet. Enligt mig de enda pålitliga operatörerna i Sverige.

Ursprungligen av Tsumeta:

Blir det Vodafone/Telenor eller Tre så blir jag verkligen deprimerad. Jag hoppas på Telia eller Tele2, alternativt kanske Glocalnet. Enligt mig de enda pålitliga operatörerna i Sverige.

Jag tror du kan vara lugn. Risken att enbart en enda operatör får sälja iPhone i Sverige är otroligt överdriven och bygger på en massa rykten det inte verkar finnas någon direkt källa bakom. Det är därför mer troligt att det kommer att fungera som med de flesta andra telefoner, till dess Apple säger något annat om hur det blir här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-07 19:25
Ursprungligen av Tsumeta:

Blir det Vodafone/Telenor eller Tre så blir jag verkligen deprimerad. Jag hoppas på Telia eller Tele2, alternativt kanske Glocalnet. Enligt mig de enda pålitliga operatörerna i Sverige.

Glocalnet är ju faktiskt Telenorägt...

Jag tror att Apple söker en operatör som kan ta hand om alla de nordiska länderna, i så fall ligger Telenor och Telia bra till. Finns 3 i alla de nordiska länderna? Vet att de finns i Sverige och Danmark.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-07 21:24
Ursprungligen av odelsteken:

Glocalnet är ju faktiskt Telenorägt...

Va, allvarligt? Hehe, en kompis till mig bytte från Telenor till Glocalnet pga undermålig täckning och menade att det blev avsevärt mycket bättre! Placebo?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-07 23:47
Ursprungligen av Tsumeta:

Va, allvarligt? Hehe, en kompis till mig bytte från Telenor till Glocalnet pga undermålig täckning och menade att det blev avsevärt mycket bättre! Placebo?

Troligtvis! Undrar hur han kommer att reagera när du berättar det för honom...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-07 18:24

Skönt att höra. Jag har Telia nu och är faktiskt otroligt nöjd. Man får erkänna att det kostar lite extra, men eftersom jag har nästan perfekt täckning överallt så tänker jag inte klaga!

Ingen operatör finns i alla de nordiska länderna, men Vodafone känns närmast till hands, på Vodafone.com länkar dom till dessa operatörer:

Telenor i Sverige
TDC i Norge
TDC i Danmark
Elisa i Finland
Vodafone på Island

Även om alla dessa bolag har köpt upp Vodafone så känns det ändå som att vodafone har ett samarbete med dom, så dessa operatörer tror jag faktist på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-07 21:02

Telenor har ju skrivit in i sitt avtal med Vodafone att de har rätt att sälja alla Vodafones produkter under Telenor i Sverige. Det sista jag hörde var att det avtalen inte var tidsbegränsat och bör således fortfarande gälla.

Ursprungligen av odelsteken:

Telenor har ju skrivit in i sitt avtal med Vodafone att de har rätt att sälja alla Vodafones produkter under Telenor i Sverige. Det sista jag hörde var att det avtalen inte var tidsbegränsat och bör således fortfarande gälla.

Precis, då är det nog likadant med dom andra operatörerna jag skrev i andra inlägget! Och en vodafone logga fanns ju redan med i telefonen tydligen, så något med vodafone är iallafall på gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-07 23:49
Ursprungligen av wunderbaren:

Precis, då är det nog likadant med dom andra operatörerna jag skrev i andra inlägget! Och en vodafone logga fanns ju redan med i telefonen tydligen, så något med vodafone är iallafall på gång.

Jo, det verkar onekligen så. Däremot tror jag att 3 skulle kunna jobba bättre med Apple eftersom de är lite mer hungriga på nya kunder och kanske är beredda att satsa mer (pengar?) på ett samarbete. Å andra sidan kanske Telenor/Vodafone har mer pengar att satsa utan att ta en lika stor risk som 3. Vi får väl se vem det blir och när det blir, hoppas verkligen det blir innan årskiftet i alla fall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-09 11:07
Ursprungligen av odelsteken:

Jo, det verkar onekligen så. Däremot tror jag att 3 skulle kunna jobba bättre med Apple eftersom de är lite mer hungriga på nya kunder och kanske är beredda att satsa mer (pengar?) på ett samarbete. Å andra sidan kanske Telenor/Vodafone har mer pengar att satsa utan att ta en lika stor risk som 3. Vi får väl se vem det blir och när det blir, hoppas verkligen det blir innan årskiftet i alla fall.

Precis 3 känns som den rätta operatören, dom är väldigt frammåt och hungriga som du sa.
sen känns det som att iphone kommer kännas lite gammal om den börjar säljas i sverge nästa år, det är trotsallt ett tag kvar. visst det är en iphone men ja tänker på hårdvaran osv.
2g 2008 njaa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 12:16
Ursprungligen av kev0n:

Precis 3 känns som den rätta operatören, dom är väldigt frammåt och hungriga som du sa.
sen känns det som att iphone kommer kännas lite gammal om den börjar säljas i sverge nästa år, det är trotsallt ett tag kvar. visst det är en iphone men ja tänker på hårdvaran osv.
2g 2008 njaa.

Håller med, 3G är ett måste om det ska bli någon succé i Europa. Ser gärna även HSDAP och MMS tillsammans med lite nya uppdateringar/förbättringar i mjukvaran innan den når oss.

Hoppas verkligen att det blir Telia.

Vodafone ligger risigt till, de har klagat på Apples krav. Luktar rönnbär. Beträffande 3 så är de en liten 3G operatör. Jobs har ju talat om att Apple använder rätt teknik, som är ?.

Svar: Gammal mobiltelefoni + WiFi. Norrland (efter GMT) och Stockholm i samma förpackning.

Att inte ha 3G i iPhone ger så mycket publicitet, så att det kan mäta sig med att det inte finns lika många spel till Mac som till PC. Skillnaden är att Jobs, av någon anledning, vill tala om Apples satsning på spel, men inte 3G. Det skulle kunna möjligen vara den enda indikationen på att iPhone kommer med 3G: Vi satsar inte på TV, sa sTeVe. Det var ju två olika segment, passiva (gissa vilka) och aktiva. Sedan kom Apple TV.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Vodafone ligger risigt till, de har klagat på Apples krav. Luktar rönnbär. Beträffande 3 så är de en liten 3G operatör. Jobs har ju talat om att Apple använder rätt teknik, som är ?.

Svar: Gammal mobiltelefoni + WiFi. Norrland (efter GMT) och Stockholm i samma förpackning.

Att inte ha 3G i iPhone ger så mycket publicitet, så att det kan mäta sig med att det inte finns lika många spel till Mac som till PC. Skillnaden är att Jobs, av någon anledning, vill tala om Apples satsning på spel, men inte 3G. Det skulle kunna möjligen vara den enda indikationen på att iPhone kommer med 3G: Vi satsar inte på TV, sa sTeVe. Det var ju två olika segment, passiva (gissa vilka) och aktiva. Sedan kom Apple TV.

Intressant, men tänk på hur många antal X år det tog för Apple att lansera Apple TV och spel satsningen, jag ser ingen iPhone med 3G inom dom närmaste två åren iallafall, med tanke på att dom kommer att erbjuda uppdateringar till iphone i 24 månader samt att alla nyblivna iPhone ägare har bundit upp sig i två år nu. Om dom plötsligt släpper en iPhone med 3G dom är bundna till olika operatörer i Europa så skulle alla amerikanare känna sig svikna.

Ursprungligen av wunderbaren:

Intressant, men tänk på hur många antal X år det tog för Apple att lansera Apple TV och spel satsningen, jag ser ingen iPhone med 3G inom dom närmaste två åren iallafall, med tanke på att dom kommer att erbjuda uppdateringar till iphone i 24 månader samt att alla nyblivna iPhone ägare har bundit upp sig i två år nu.Om dom plötsligt släpper en iPhone med 3G dom är bundna till olika operatörer i Europa så skulle alla amerikanare känna sig svikna.

Eftersom 3G inte alls är lika utbrett i USA som i Europa så tvivlar jag starkt på att the avarage american bryr sig om 3G, med tanke på att det typ bara funkar i storstäderna. Folk har ju blivit positivt överraskade av EDGEs kapacitet i o m AT&Ts nätboost.

iPhone+EU-3G=Totalflopp.

Jaså? Det enda amerikanarna klagar på är ju att den inte har 3G!? "EDGE is painfully slow".

Det har hittats bilder på T-Mobiles tyska hemsida på iPhone, även text om den

Verkar som att dom får dealen i tyskland iallafall, känns ett steg närmare.

http://www.engadget.com/2007/07/20/iphone-on-t-mobiles-german-site-das-neue-kult-handy/

Såg den nyheten tidigare idag (vet inte varför, brukar aldrig vara inne på Engadget och liknande sidor...). Återstår att se hur det blir här i Sverige. Hoppas och tror fortfarande att den inte kommer att bli låst. Men blir den det så köper jag den ändå, oavsett vad det blir för operatör. Utom Tre.

Ursprungligen av ztaafen:

Såg den nyheten tidigare idag (vet inte varför, brukar aldrig vara inne på Engadget och liknande sidor...). Återstår att se hur det blir här i Sverige. Hoppas och tror fortfarande att den inte kommer att bli låst. Men blir den det så köper jag den ändå, oavsett vad det blir för operatör. Utom Tre.

tror inte det kommer att vara olåst. Tror inte det kommer bli Tre, kommer nog bli samma GSM version som i USA, tre har ju bara 3G

Kanske det, men man kan ju hoppas. Återstår att se. Gud vad jag vill ha en. Nu.

Funderar på att köpa en på eBay bara för att ha något att leka med, men jag tror att jag väntar tills den är hackad så att man kan köra vilken operatör som helst på den.

Hoppas inte Apple håller sig bara till en viss operatör.
Då gör de ju än en gång tabben att de missar stora delar av företagsmarknaden.
Plus att på vissa orter har man bara täckning med en viss operatör.

Bevaka tråden