Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer feedback i BBD-delay i en Inkel MX991?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-04 20:47

Skaffade mig en gammal Inkel MX991 häromveckan, dvs en mixer med inbyggt BBD-delay. Det låter ju... skitigt och extremt lofi, men det där med att feedbacka det till rundgång verkar den inte känna till.

Min fundering då blir om det är så att någon här känner till själva delayet, och har en mod till det för mer feedback? Bilder på det hela finns här:

http://c64.org/~jgb/bilder/inkelmx991/1_chip.jpg <- chip som verkar användas
http://c64.org/~jgb/bilder/inkelmx991/2_kretskort.jpg <- bild på delar av kretskortet
http://c64.org/~jgb/bilder/inkelmx991/3_modellbeteckning.jpg <- modellbeteckning på kretskortet

Hittar inget bra med mina 600613-5k1lLz0r, så om någon vet något så är jag tacksam för info.

  • Medlem
  • 2007-07-04 21:10

Har fått tips på SAS-listan att själva BBD-kretsen inte finns med på bild, utan troligen gömmer sig under en metallflärp. Fler bilder kommer nästa gång jag har tid att öppna och fotografera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 21:17

Njaeu, man ser den, fast knappt, på första bilden syns ju klock-chippet, MN3101, under metallflärpen ser man ju själva BBD-kretsen, en MN3005 ser det ut som...

  • Medlem
  • 2007-07-04 21:22

Skulle faktiskt kunna vara just MN3005, zoomar in i originalbilden och ljusar upp rejält. Då ser man undre hälften av modelbeteckningen, matchar bra mot MN3005!

Uppljusning av annan bild ger att sista siffran är 5. Stämmer än bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 21:38

Med "ser det ut som" menade jag förstås att jag läste på kretsen...

Om du hittar någon lösning på problemet så meddela det jättegärna här! Jag är mycket intresserad av en sådan mod till min distmixer

  • Medlem
  • 2007-07-04 22:54

Har fått några bra förslag på SAS, t.ex. att tappa signalen från vridpoten (mix till main) på egen utgång, och sedan köra in den på någon kanal.

Nu har jag plåtat mer, då ser man klart att det är en MN3005, precis som kretsspottingkungen Frebrik såg. Den, och ett helt gäng andra bilder finns här: http://c64.org/~jgb/bilder/inkelmx991/

Blev lite lagom småmysiga bilder här och där. För den med en läggning åt närbilder på kretsar och annat så finns det lite som kan ge en lite immig skärm.

Finns även översiktsbilder på hela mixern, samt alla in/ut förutom hörlursjacket som sitter på framsidan.

Har även jag en likadan. Mina potar och reglar är dock helt söndersprakade, så den är inte så användbar, men man kanske skulle försöka plocka ut delayet.... hmmm...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-24 07:42

Har ju haft samma tankar som -Baltazar- länge angående min MX-991, men igår tog jag istället tag i att med enkla medel kunna använda den som en send-effekt - denna procesedur gör att man offrar en kanal, men det kunde jag leva med:

1. Ta bort plåten på underredet så att ni stirrar ned på följande:
http://c64.org/~jgb/bilder/inkelmx991/6_underifran.jpg

2. Klipp kablarna märkta "L" och "R" från mixerkortet på kanal 1, d v s det som man ser längst till höger om man tittar underifrån. Märkningen står vid kontaktet på kortet.

3. Dra en kabel från din vanliga mixers effekt-send in till kanal 1. Line-ingången är att rekommendera, kom ihåg att ställa om till line på mixerstrippen. Ställ senden till echo på hälften (klockan 12).

4. Dra en kabel från main out tillbaka till en ledig kanal på din mixer.

5. Ställ in lämplig nivå på Master Echo på MX991 (det brusar rätt bra). Ställ Repeat på 0 och sen lämplig Delay-time.

6. Nu kan du använda MX991 som send-effekt från din vanliga mixer och genom att skicka en del av echot tillbaka med samma send på retur-kanalen kan du reglera feedbacken från obefintlig till härligt långt dub-dub-duubb-doubbb-delay. Kom ihåg att EQ på kanal 1 fortfarande är aktiv och påverkar delayet innan det går in i BBD-steget.

Kanske inte riktigt svar på din fråga jgb, men en variant att fundera på kanske?
(anledningen till att man inte klipper kablarna på någon annan kanal, typ 2-8 är att det dödar signalvägen till main för alla föregående, d v s om man man klipper kanal 8 kommer alla 8 kanalerna att vara tysta)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 08:02
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-24 09:31

Skumma fysiska stereo-kopplingar på kanal 5-6 och 7-8 där...:)
Kan lägga upp ljudexempel sen...

Vi hade en sådan i skolan på gymnasiet.....då (typ 1994) lät den riktigt bra....det "fysiska" på Dego's bild är bara en plastbit som gör att man kan ha samma nivå på 2 fade:rar samtidigt (stereo) Vi hade 1 sådan i skolan för att spela CD (alltså : plastbit)

Mvh

Ursprungligen av kroffe:

Kan lägga upp ljudexempel sen...

Ja!

  • Medlem
  • 2008-04-24 08:03

Åfan! Klart något att fundera på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-24 14:48

Grejjen med MX991 och Inkel överhuvudtaget är ju att de tydligen är betraktade som "Sveriges vanligaste närradiomixer" och därför finns i parti och minut överallt, dessutom dirtcheap! Kommer inte att tveka köpa en andra om jag kommer över en...500kr gav jag för min 1994.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 14:51

Jag köper 1 på direkten om jag hittar en! Kan vara grymt att ha som submixer för MPCn..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 17:36

Fan jag måste ju ha en med....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 17:38

Vi kan slåss om den här:
http://www.tradera.com/Ljudmixer_Inkel_Audio_mixer_MX_991_-auktion-63524985

Må bästa man vinna....

Han har haft den ute hur länge som helst utan att få den såld... Gissa om han kommer blir förvånad El så lottar vi vem som skall lägga bud

  • Medlem
  • 2008-04-24 17:54

Köpte min för 500 kr, mer än så känns som ett överpris. Ok, det är en bra distbox med inbyggt bbd, men i övrigt? Mja...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 18:00

Aj. Jag tänkte nästan buda tills jag såg fraktkostnaden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 18:03
Ursprungligen av zthee:

Aj. Jag tänkte nästan buda tills jag såg fraktkostnaden

Ja man har inte vägarna förbi direkt.... Den har säkert använts till att mastra vikingarnas demon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 18:05

Haha, för att få lite extra dist och delay på Christer Sjögrens röst?

Jag tror de har använt lådan i något program från Hajk.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-24 22:16

Haha, det är ju här! Inte ofta det dyker upp nåt här i byn...

Hade den kostat 250:- hade jag plockat upp den. Nu kan Krille/Bengan/Thore/whoeva få behålla den.

Edit: det är ju den moderna pantbanken/nätloppisen här i stan som säljer. Dropoffshop.se som man kan använda när man inte själv orkar dra iväg en annons på blocket...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 11:32
Ursprungligen av bleep:

Haha, det är ju här! Inte ofta det dyker upp nåt här i byn...

Hade den kostat 250:- hade jag plockat upp den. Nu kan Krille/Bengan/Thore/whoeva få behålla den.

Edit: det är ju den moderna pantbanken/nätloppisen här i stan som säljer. Dropoffshop.se som man kan använda när man inte själv orkar dra iväg en annons på blocket...

Vikingarna har kort om cash...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-26 15:52

Exempel-ljud från Inkel MX-991 BBD-eko som utlovat:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/inkel.mp3

  • Medlem
  • 2008-04-26 17:37

Lät mumsigt!

fint!

1
Bevaka tråden