Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur går iPhone-försäljningen?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 14:05

Är det någon som läst något om hur försäljningen går? Att första dagarna var galna kunde väl ingen missa, men man har inte hört något mer sedan dess?

Håller Apple tyst?

Eller..

Jag tror inte det finns några officiella siffror. Det ryktas om 1 miljon under de första 10 dagarna. Jag skulle gissa att Apple kommer att släppa ett pressmeddelande så småningom, för att [förhoppningvis] skryta lite

Det enda jag hört är 1 miljon aktiverade abbonemang, inte en miljon sålda telefoner, vilket säkert är mer än en miljon, om alla abbonemang inte blivit aktiverade ännu.

Hade de inte lurat fram sex miljoner lurar till första försäljningsveckan? Här kanske någon borde skapa en liten gissningstävling i någon sorts omröstningsformat.

Ursprungligen av Artie MacStrawman:

Hade de inte lurat fram sex miljoner lurar till första försäljningsveckan? Här kanske någon borde skapa en liten gissningstävling i någon sorts omröstningsformat.

Så många telefoner kan dom inte ha sålt...helt omöjligt Knappt så en miljon är sant...

Ursprungligen av Artie MacStrawman:

Hade de inte lurat fram sex miljoner lurar till första försäljningsveckan?

Det var bara ett löst rykte så vitt jag vet. Ingen vet egentligen hur många lurar som fanns från början.

Ursprungligen av Artie MacStrawman:

Här kanske någon borde skapa en liten gissningstävling i någon sorts omröstningsformat.

Det skulle kunna vara kul. Men eftersom ingen riktigt vet när/om Apple kommer att offentliggöra några siffror är det svårt att sätta upp en omröstning. Men det är ju fritt fram att kasta ur sig både siffror och datum på fri hand.

Var det inte från AT&T som siffran 1 miljon aktiveringar kom?

Ursprungligen av rikard.agren:

Var det inte från AT&T som siffran 1 miljon aktiveringar kom?

Jo, men jag tror inte den är officiell, men den läckte till waitingforiphone.com: ATT Activates over 1 Million iPhones

Nu finns det siffror, se den här tråden: Efter 74 dagar: 1 miljon iPhone sålda!

Hade Apple lanserat iphone över hela världen med olika typer av abonnemang från många olika samarbetspartners så hade de säkert sålt 6 miljoner på samma tid som de nu sålt 1 miljon på. Den exklusiva kopplingen till A&T var kanske inte så smart? Fast antagligen nödvändig eftersom A&T kunde ge Apple de villkor och garantier som Apple krävt.

Ursprungligen av Simon Templar:

Hade Apple lanserat iphone över hela världen med olika typer av abonnemang från många olika samarbetspartners så hade de säkert sålt 6 miljoner på samma tid som de nu sålt 1 miljon på. Den exklusiva kopplingen till A&T var kanske inte så smart? Fast antagligen nödvändig eftersom A&T kunde ge Apple de villkor och garantier som Apple krävt.

Ja, AT&T var väl dom enda som ens gick med på Apples krav överhuvudtaget, de andra bolagen hade chansen men tackade nej. Och för att få med AT&T var nog tvåårsbindningen ett löfte som AT&T krävde, skulle jag tro.

Jag tror att att telefonbolag utanför USA hade varit ännu svårare att få avtal med i förväg. Nu när iPhone är en hit och alla vet vilken uppmärksamhet den fått, då är det nog lättare att försöka få telefonbolagen att vika sig för Apples speciella krav.

Och som Leftrustle påpekar: Frågan är om de hade hunnit leverera så många telefoner på så kort tid.

Men visst, hade dom sålt i hela världen hade de förstås sålt ännu fler om de klarat tillverkningen. Men Apples mål var aldrig att sälja tokmånga första kvartalet för sakens skull, utan deras långsiktiga mål är en procent av världsmarknaden under 2008. Och innan 2008 är slut finns telefonen i ett antal länder till, förhoppningsvis även Sverige.

Jag tror att man tjänar på att fixa alla små problem som dyker upp först innan man ger sig på en jättemarknad. 300 sidor telefonräkning, problem med aktivering mm. Alla telefonbolagen har väldigt olika affärsprocesser som Apple skall integreras med, sådant tar tid. Och annars blir "It just works" lite väl sargat i kanten.

Ursprungligen av bjelkeman:

Jag tror att man tjänar på att fixa alla små problem som dyker upp först innan man ger sig på en jättemarknad. 300 sidor telefonräkning, problem med aktivering mm. Alla telefonbolagen har väldigt olika affärsprocesser som Apple skall integreras med, sådant tar tid. Och annars blir "It just works" lite väl sargat i kanten.

Plus att frågan är om de hade kunnat tillverka mer. Tänk på Nintendo Wii; att de knappt gick att få tag på i månader kanske inte är så snyggt...

Ja annars blir jag tvungen att köpa en och låsa upp den...

1
Bevaka tråden