Hade Apple lanserat iphone över hela världen med olika typer av abonnemang från många olika samarbetspartners så hade de säkert sålt 6 miljoner på samma tid som de nu sålt 1 miljon på. Den exklusiva kopplingen till A&T var kanske inte så smart? Fast antagligen nödvändig eftersom A&T kunde ge Apple de villkor och garantier som Apple krävt.
Ja, AT&T var väl dom enda som ens gick med på Apples krav överhuvudtaget, de andra bolagen hade chansen men tackade nej. Och för att få med AT&T var nog tvåårsbindningen ett löfte som AT&T krävde, skulle jag tro.
Jag tror att att telefonbolag utanför USA hade varit ännu svårare att få avtal med i förväg. Nu när iPhone är en hit och alla vet vilken uppmärksamhet den fått, då är det nog lättare att försöka få telefonbolagen att vika sig för Apples speciella krav.
Och som Leftrustle påpekar: Frågan är om de hade hunnit leverera så många telefoner på så kort tid.
Men visst, hade dom sålt i hela världen hade de förstås sålt ännu fler om de klarat tillverkningen. Men Apples mål var aldrig att sälja tokmånga första kvartalet för sakens skull, utan deras långsiktiga mål är en procent av världsmarknaden under 2008. Och innan 2008 är slut finns telefonen i ett antal länder till, förhoppningsvis även Sverige.