Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Känner inget sug efter leoparden

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-30 08:18

Jag är lite orolig för att Leopard kan bli lite mycket wow åt fel håll. Det finns en likhet mellan Vistas nya miljö och det som diskuteras i länken nedan. Apple har alltid haft en väldigt genomtänkt design. Har de tappat bort sig själva i framgången?

http://www.macintoshjournal.com/index.php?id=2532321252583446231

Ursprungligen av gabra:

Jag är lite orolig för att Leopard kan bli lite mycket wow åt fel håll. Det finns en likhet mellan Vistas nya miljö och det som diskuteras i länken nedan. Apple har alltid haft en väldigt genomtänkt design. Har de tappat bort sig själva i framgången?

Tolkar mer det där som att leta fel för letandets skull. Dock-listen kan ev ha varit den enskilt mest betydelsefulla saken i OS X när det lanserades och tog fart. Jag minns flera jag visade OS X för i begynnelsen och direkt man tog fram docken kom det som på beställning "VAD VAR DET DÄR!?!?" Folk hade aldrig sett maken till cool grej. Nu har dom fräschat upp den och lagt lite 3d-stil. Några skuggor är "orealistiska" men för mig får det bli veckans i-landsproblem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-30 18:29

Jag fattar inte heller hysterin kring ett OS - men jag är nog ingen helhjärtad nörd. Jag kickar på uppdateringar av verktyg (FCP, Photoshop, Aperture, etc) som erbjuder nya funktioner som tajtar upp arbetsflödet och ökar möjligheterna till konstnärlig tillfredsställelse. Men ett OS?!
Jag kan lugnt köra Tiger i många många år. Det är appsen som e grejen liksom.

Ursprungligen av mjg:

Jag kan lugnt köra Tiger i många många år. Det är appsen som e grejen liksom.

Många av appsen man dagligen använder följer ju ihop med systemet.
En del apps kräver Leopard inom en snar framtid.
En del apps kräver inte Leopard men kommer att rulla smidigare på Leopard.

osv...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-31 19:18

Är relativt ny på MAC men älskar min imac efter några månader ;-), men sitter nu o funderar på om man törs testa Leoparden i beta utförande?? Kan man i så fall installera den på en externb disk o boota därifrån?? Tacksam för alla svar!!

Kan inte svara på din fråga xhair, men vill göra ett inlägg i debatten om utvecklingen av OSX...

Jag tycker alltid det är intressant att se hur OSX utvecklas. Det viktigaste tycker jag är funktionalitet, stabilitet och enkelhet. Och så Apples visioner och innovationer såklart. Där fick jag kanske med allt?

Enkelheten känns särskilt viktig nu när nya användare strömmar till i så stor utsträckning! Då vill man ju att de ska känna sig hemma och nöjda direkt. Där blir jag nog lite orolig när stacks, dashboard, timemachine, spaces och liknande andra koncept ger användaren en massa olika miljöer att navigera i. Jag tror det kan bli förvirrande och sänka den enkla appleska användarglädjen. Kanske att det blir lite för mycket wow-känsla, som nån skrev tidigare.

Hursomhelst, min fråga för stunden blir: varför varför varför fixar Apple inte en enkel och snygg lösning för installation (och kanske avinstallation) av program. När en switchad unge fått hem sin MacBook är kanske det första han gör att ladda ner MSN messenger. När han startat programmet, sparat genvägen i dockan och sedan bestämt sig för att rensa skrivbordet blir det stort frågetecken nästa gång han vill chatta! Och i den processen borde det inte vara några frågetecken tycker jag.

Förr packade man upp en .sit-fil för att sedan flytta programmet till rätt mapp och slänga .sit-filen. Halvenkelt.
Idag packar man upp en .dmg-fil för att sedan hitta programmet i en vit låda (enhet) vari programmet ligger men det ska absolut inte startas därifrån utan först kopieras till hårddisken (som om det inte redan ligger där!) och sedan ska man slänga .dmg-filen och mata ut den vita lådan. Helkonstigt.

Här vore det inte fel med lite wizardkänsla?

(Jag är rätt van användare men kan inte på rak arm komma ihåg vad meningen med enhets-mojängen är...)

(Jag har förresten inte skrivit inlägg här på år och dar! Fast jag använder 99mac.se med lika jämna mellanrum som förr. Fortfarande en fantastisk plats. Hej på er!)

Instämmer med föregående talare ang. installation av program.

Iofs är det ganska många .dmg filer som innehåller info om vart applikationen skall flyttas. Men denna information är ju upp till utvecklaren att lägga dit. Borde vara standard, alltid finnas där. Såvida det inte är en .pkg-fil.

Skulle infon alltid finnas ser jag inga som helst problem med installationslösningen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 00:41
Ursprungligen av rikard.agren:

Instämmer med föregående talare ang. installation av program.

Iofs är det ganska många .dmg filer som innehåller info om vart applikationen skall flyttas. Men denna information är ju upp till utvecklaren att lägga dit. Borde vara standard, alltid finnas där. Såvida det inte är en .pkg-fil.

Skulle infon alltid finnas ser jag inga som helst problem med installationslösningen

Håller med, ser ingen anledning till att man ska kunna öppna ett program som ligger på en .dmg. Försöker man borde en fråga om man vill kopiera in programmet till Programmappen och kanske även en fråga om att lägga ett alias i Dock komma upp.
Tycker det att det är ett onödigt opedagogisk sätt. Vanligaste frågan jag får handlar om detta.

Ursprungligen av acke:

Håller med, ser ingen anledning till att man ska kunna öppna ett program som ligger på en .dmg. Försöker man borde en fråga om man vill kopiera in programmet till Programmappen och kanske även en fråga om att lägga ett alias i Dock komma upp.
Tycker det att det är ett onödigt opedagogisk sätt. Vanligaste frågan jag får handlar om detta.

Jo om man försöker öppna ett program från en .dmg fil skulle man få en fråga om man vill kopiera till programmappen osv men inget installationsprogram - tack.

Ursprungligen av rikard.agren:

Hur upplever du att det fungerar när man t.ex. byter fönster?

Jo det är stör helt klart med den hoppande skuggan, det känns som om hela skärmen "flashar".

Nu tänkte jag inte enbart på skuggan utan även på olikheten mellan aktiva och icke aktiva fönster. Kanske är det så att jag reagerar mer positivt till detta eftersom jag kör ett unified tema där alla fönster alltid ser likadana ut.

Jag ser definitivt fram emot Leopard. Xcode 3, Interface Builder 3, Xray, Core Animation, Obj-C 2, och andra frameworks som jag inte får prata om. Sedan att det kommer lite nya grejer i resten av systemet, det är ju bara en bonus

Ni som testat Leoparden — är det lika illa som i Tigern gällande muspekarmarkörens uppdaterande? Att man får fel markör beroende på vad som är under. Exempelvis texmarkerarmarkören ovanför en knapp etc. etc.

Ursprungligen av star-affinity:

Ni som testat Leoparden — är det lika illa som i Tigern gällande muspekarmarkörens uppdaterande? Att man får fel markör beroende på vad som är under. Exempelvis texmarkerarmarkören ovanför en knapp etc. etc.

något konkret exempel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-02 13:27
Ursprungligen av draags:

något konkret exempel?

Ursprungligen av star-affinity:

Exempelvis texmarkerarmarkören ovanför en knapp

Vänligen, Ylan

Ge något exempel så ska jag kolla Star-affinity

Jo så långt är jag med men det kanske kan tänkas finnas något mer konkret förtydligande var detta sker eller är det övergripande för hela systemet att detta sker? Jag försöker få detta fenomen att uppstå på min Macbook i Tiger men ser inte detta problem.

Vänligen Draags

Ursprungligen av draags:

Jo så långt är jag med men det kanske kan tänkas finnas något mer konkret förtydligande var detta sker eller är det övergripande för hela systemet att detta sker? Jag försöker få detta fenomen att uppstå på min Macbook i Tiger men ser inte detta problem.

Vänligen Draags

Nej, det är sällan konsekvent när det uppkommer.
Finns dock ett sätt att återskapa:

•Öppna ett dokument i Textredigeraren.
•Välj "Om den här datorn" under Äppel-menyn
•Styr pilen snabbt som fan så den kommer innanför Textredigerar-fönstret (=textmarkerarmarkör). Markören kommer sen inte uppdateras när man för den över knappar osv. i "Om den här datorn" fönstret.

I Safari händer det ibland när man har många flikar/fönster uppe att man får "flytta horisontellt"-markören. Lite av det och annat finns i dessa filmer:

http://home.mac.se/star-affinity/cursorwickwack.mov
http://home.mac.se/star-affinity/safaricursorwrong.mov

I Photoshop är det klassiskt att få textmarkerarmarkören för öppna/spara-dialogrutans "Save"-knapp när man sparar en bild.

Vet att det finns en del poster om detta på Apples diskussionsforum.
Tycker verkligen det förstör en del av den känslan med att jobba i Mac OS X.
Windows är mycket, mycket MYCKET bättre på att uppdatera muspekarmarkörens symbol. Sen får det vara hur mycket I-landsproblem det vill.

*edit*
Kom på en sak till. När man använder widgets — då är det riktigt vanligt att man får textmarkerarmarkören där den inte borde visa sig.

Ursprungligen av star-affinity:

Vet att det finns en del poster om detta på Apples diskussionsforum.
Tycker verkligen det förstör en del av den känslan med att jobba i Mac OS X.
Windows är mycket, mycket MYCKET bättre på att uppdatera muspekarmarkörens symbol. Sen får det vara hur mycket I-landsproblem det vill.

Dina filmer förtydligar problemet onekligen.

Det må vara ett I-landsproblem men det är fortfarande ett störande moment, själv har jag inte tänkt på detta men jag förstår din reaktion. Angående I-landsproblem så lär det mesta som skrivs på detta forum kunna ses som detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-03 10:44
Ursprungligen av star-affinity:

Vet att det finns en del poster om detta på Apples diskussionsforum.
Tycker verkligen det förstör en del av den känslan med att jobba i Mac OS X.
Windows är mycket, mycket MYCKET bättre på att uppdatera muspekarmarkörens symbol. Sen får det vara hur mycket I-landsproblem det vill.

Förstår det. ser verkligen skitdrygt ut. Men själv har jag aldrig haft detta problem i Tiger -- känner inte igen någonting av vad du beskriver alls. Dock minns jag att det fanns i Leopard, fast då mindre vanligt förekommande än vad du verkar ha det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-02 13:58

Min pil är textmarkör lite då och då när den inte ska vara det - i alla fyra Macarna. Dessutom ska det bli intressant om dom fixar så att OS:et ALLTID kommer ihåg mappinställningar - att man t.ex. valt listvisning. Dom har kämpat med detta under hela Panter och Tiger-perioden, men icke fixat biffen. Kanske leopard fixar det...men jag är långt ifrån säker. Detta verkar vara en fruktansvärt svår nöt att knäcka för Apple.

Ursprungligen av mjg:

Min pil är textmarkör lite då och då när den inte ska vara det - i alla fyra Macarna. Dessutom ska det bli intressant om dom fixar så att OS:et ALLTID kommer ihåg mappinställningar - att man t.ex. valt listvisning. Dom har kämpat med detta under hela Panter och Tiger-perioden, men icke fixat biffen. Kanske leopard fixar det...men jag är långt ifrån säker. Detta verkar vara en fruktansvärt svår nöt att knäcka för Apple.

Dom har lagt in en knapp vid kringla J där man kan kryssa i "always open in list view" eller icon, coverflow osv

Så förhoppningsvis är detta löst.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-03 10:55

Någon som kört betan och kan informera om responsen är lika dåligt GUI mässigt som i tiger? Är man van gammal Windows andvändare så är man van att det bara smäller fram rutor när man klickar på dom instinkt i millisekunder, utan fördröjning.
Sen är laddtiden ovanligt lång under tiger stort sett vad, vilket program man startar .
Vill se lite respons i nya OS X annars blir jag jävligt besviken. Att kännas som man sitter med en 300Mhz burk är inte intressant.

300Mhz?

Vad kör du med nu?
Tycker nog inte det är så stor skillnad i respons längre. Särkilt inte om man jämför OS X med Vista. Vissa saker är dock snabbare i Windows. Öppna en mapp med många objekt exempelvis.

Jag tycker nog att responsen i Leopard är betydligt bättre men det kan även bero på att det är ny installerat, fast det är dessutom en beta och jag antar att optimeringen ännu inte inte är gjord.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-03 12:39
Ursprungligen av star-affinity:

300Mhz?

Vad kör du med nu?
Tycker nog inte det är så stor skillnad i respons längre. Särkilt inte om man jämför OS X med Vista. Vissa saker är dock snabbare i Windows. Öppna en mapp med många objekt exempelvis.

Mac Pro 2.66 med 3GB minne.
Os X tiger är seg som sirap så är det bara om man jämför med Windows. Att köra Windows genom paralells med Mac Pro är gryyymmm snabbt i jämförelse.
Samma känsla finns i flertalet Linux distar. Troligen har det göra med att fönsterhanteringen inte ligger i kärnan direkt som på Windows.
Det menar jag med 300Mhz att det känns som man sitter med en gammal PII processor och kör operativet.

Ursprungligen av draags:

Jag tycker nog att responsen i Leopard är betydligt bättre men det kan även bero på att det är ny installerat, fast det är dessutom en beta och jag antar att optimeringen ännu inte inte är gjord.

När du säger betydligt bättre så hajar jag till och känner en lättnad faktiskt. Väntar ivrigt och ska läsa lite mer ingående vad andra säger.

Ursprungligen av Tjarven:

Mac Pro 2.66 med 3GB minne.
Os X tiger är seg som sirap så är det bara om man jämför med Windows.

Då skulle du ha kört Mac OS X 10.0 på den hårdvaran som fanns ute vid den tiden...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-03 17:32

Jag har suttit dagligen med XP sedan oktober 2001 och har aldrig över huvud taget rört en Mac. Jag bestämde mig för några veckor sedan att nu är det dags för en Mac då Windows funkar så risigt.

Nu när jag läst inläggen i denna tråd blir jag dock lite orolig. Väldigt många av er klagar på Macen. Den kanske inte är så bra som jag tror...? Sorry, jag vet att detta är en smula OT men snälla; hur skall jag göra för att få upp förtroendet för Macintosh och Leopard igen.

Senast redigerat 2007-08-05 14:53
Ursprungligen av Bjork:

Jag har suttit dagligen med XP sedan oktober 2001 och har aldrig över huvud taget rört en Mac. Jag bestämde mig för några veckor sedan att nu är det dags för en Mac då Windows funkar så risigt.

Nu när jag läst inläggen i denna tråd blir jag dock lite orolig. Väldigt många av er klagar på Macen. Den kanske inte är så bra som jag tror...? Sorry, jag vet att detta är en smula OT men snälla; hur skall jag göra för att få upp förtroendet för Macintoshoch Leopard igen.

Vi har lyxproblem. Även om vi hittar småfel här och där så är Mac OS X fortfarande många gånger bättre än Windows.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-03 18:47
Ursprungligen av Bjork:

Jag har suttit dagligen med XP sedan oktober 2001 och har aldrig över huvud taget rört en Mac. Jag bestämde mig för några veckor sedan att nu är det dags för en Mac då Windows funkar så risigt.

Nu när jag läst inläggen i denna tråd blir jag dock lite orolig. Väldigt många av er klagar på Macen. Den kanske inte är så bra som jag tror...? Sorry, jag vet att detta är en smula OT men snälla; hur skall jag göra för att få upp förtroendet för Macintoshoch Leopard igen.

Testa och se efter i praktiken hur det fungerar. Att folk klagar bör man som alltid ta med en nypa salt. Vissa blir aldrig nöjda så enkelt är det...det bästa är att bilda sig en egen uppfattning, baserat på egna erfarenheter. Du har ju själv överlevt med XP sedan 2001 (enligt vissa är det ju fullständigt omöjligt...)

Hur man än gör går det inte att göra alla nöjda och glada. Vi har alla olika krav och förväntningar på hur ett operativsystem bör vara. Visst har OS X brister, men vilket operativsystem är helt perfekt? Att folk sitter och klagar här på än det ena och än det andra bör du inte ta så hårt på. Forum i stil med detta har helt klart en nördfaktor på över tio. (Det ser precis likadant ut på andra forum) Folk sitter och klagar på att utvecklaren ändrat någon liten detalj eller på att vissa saker inte fungerar som man tänkt. (I vissa fall är det dock befogad kritik)

Leopard befinner sig fortfarande på betastadiet även om releasedatumet kryper allt närmare. En beta är just en beta och ingen färdig version. Det är lite vanskligt att folk sitter och drar slutsatser efter någon annans bedömning av en beta. Skulle tro att utvecklarna på Apple har fixat till de flesta buggarna när Leopard väl släpps så att operativsystemet är fullt användbart och ur alla synvinklar mer attraktivt än Tiger.

Ursprungligen av Bjork:

Nu när jag läst inläggen i denna tråd blir jag dock lite orolig. Väldigt många av er klagar på Macen. Den kanske inte är så bra som jag tror...? Sorry, jag vet att detta är en smula OT men snälla; hur skall jag göra för att få upp förtroendet för Macintoshoch Leopard igen.

Om vi enbart satt och berättade hur fantastiskt allt var, ja då skulle jag förstå din oro men nu handlar det enbart om att man måste kunna vara kritisk trots att OSX är fantastiskt som det är.

Ursprungligen av Bjork:

Nu när jag läst inläggen i denna tråd blir jag dock lite orolig. Väldigt många av er klagar på Macen. Den kanske inte är så bra som jag tror...? Sorry, jag vet att detta är en smula OT men snälla; hur skall jag göra för att få upp förtroendet för Macintoshoch Leopard igen.

Det är lite kul att läsa ditt inlägg för oftast blir vi anklagade för att okritiskt hylla macen och Apple och Steve Jobs. Folk som snackar skit om 99mac på andra ställen brukar gärna hävda det. Och här var vi en tråd där folk är så kritiska att en kommande switcher blir orolig

Du behöver inte vara orolig, de som klagar i den här tråden är nöjda, men samtidigt kritiska macanvändare som vill att något bra blir ännu bättre. Och läser man mellan raderna kan man se att många tycker 10.4 (Tiger) är så bra att Leopard inte lockar så mycket.

Bevaka tråden