Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara ljud ur ena hörluren med Mbox 2? Någon som vet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-26 11:07

Köpte i dagarna ett nytt Mbox 2 PT 7.3.1 installerade allt och det gick bra.
skulle i går köra igång och började med att klinka in lite midi. men det kommer bara ljud ur ena sidan av hörlurarna. Detta är mkt frustrerande och jag har provat köra wav filer och det blir samma resultat så det va inte bara midi som va fel som ja först tänkte :(.

varför finns det bar ljud i den ena. går ju inte att jobba när det e så?

Är det ngn som kan ha en idé om varför detta problem finns där?

Mvh/Mathias

  • Medlem
  • 2007-07-26 14:16

Detta var i alla fall veckans groda tror ja..

man kanske ska köra med en stereo plugg till hörlurarna istället för en Mono. då har jag i alla fall hört att man får ljud i både höger och väntster :)..

ahja skönt att det va ett fel av denna dignitet. kunde vart betydligt värre. brukar även vara så..
Hade lite flyt där..

tack ändå!.

  • Medlem
  • 2007-07-26 15:05

dags igen då.

nu har jag fått ljud i båda vid uppspelning av material.. så långt allt bra.

nästa steg, ska spela in röst med min mic som kräver 48V phantom. kopplar in den på Input 1
trycker så röda lampar under 48v tänds. pratar jag i micken hörs det bara ur högra sidan av lurarna. ?? jag väljer spela in stereo i pro-tools men får bara vågformer på right när jag spelar in.
varför är det så. kopplar ja micken till input två blir det vice versa med ljudbilden. vänster sida istället för höger.

Kan man inte spela in i stereo eller vadå?
Ngn som har ett tips på vad det e man gör för fel..

tacksam för svar. Mvh /Mathias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 15:40

Ingångarna är mono, så enkelt är det. Om du har en stereomikrofon så måste du koppla in den i både ingång 1 och 2. Nu tror jag att din mikrofon inte är stereo eftersom då hade du stått där med en kontakt "över" från mikrofonen och med största sannolikhet redan provat att koppla in den i 2:an.

Spela in på ett monospår i stället.

  • Medlem
  • 2007-07-26 16:04

okej va jobbigt, :).. då går det ju inte att panorera ut tex om man lägger kör och sånt?. eller får man tillverka en kopia och lägga påså man tar ena till vänster och andra till höger för att ens lika ngt stereo ??

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 19:29

Jo... mastern blir inte mono bara för att ett spår är det... Alla som inte använder två mickar samtidigt eller en stereomick (som är relativt ovanligt (och onödigt)) får röst i mono.

1
Bevaka tråden