Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Mail (gmail/Google Apps) och spam-filter

Tråden skapades och har fått 230 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 17:17

För er som har ett lite större företag, hostar mailen själva, men ändå vill ha Gmails spamskydd, kan jag slå ett slag för Halons brandväggar. Använder samma collector-teknik (recurrent pattern detection). Inte alls gratis dock

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-23 12:04

Nu har jag tröttnat på att köra min egen Kerio mailserver hemma, det var kul ett tag men inte ilängden pga nya ip-adresser osv.

Är på god väg att byta till google apps nu men då jag kör imap mot min kerio server nu vill jag självklart tanka upp alla mailen till googles server innan jag byter MX record för att sedan fortsätta köra IMAP.

Någon som gjort liknande och har tips på hur jag löser det enklast?

Ursprungligen av Buckner:

Nu har jag tröttnat på att köra min egen Kerio mailserver hemma, det var kul ett tag men inte ilängden pga nya ip-adresser osv.

Är på god väg att byta till google apps nu men då jag kör imap mot min kerio server nu vill jag självklart tanka upp alla mailen till googles server innan jag byter MX record för att sedan fortsätta köra IMAP.

Någon som gjort liknande och har tips på hur jag löser det enklast?

Om du inte ser några hinder att göra det manuellt så är det enkelt att fixa. Registrera din domän med Google Apps och lägg upp motsvarande konton du vill använda. Aktivera IMAP på de nya kontona och lägg in dem i din IMAP-klient. Sedan är det bara att dra över mapparna från de gamla kontona till de nya. Peka sedan om domänens MX records.

Alternativt pekar du om först, och för över breven efteråt (skillnaden blir att du använder din servers lokala IP istf domänen när du ansluter till den).

När jag skulle migrera all mail till gmail från mitt IMAP-konto, så hittade jag en bra guide i en blogg. Vet inte om den guiden går och använda när du ska migrera till Google Apps, men den kanske kan vara till hjälp. Dock hittar jag inte länken i datorn på jobbet, men jag tror att jag har den hemma på datorn , ska kolla och posta länken senare ikväll.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-23 14:01
Ursprungligen av Mikael E:

När jag skulle migrera all mail till gmail från mitt IMAP-konto, så hittade jag en bra guide i en blogg. Vet inte om den guiden går och använda när du ska migrera till Google Apps, men den kanske kan vara till hjälp. Dock hittar jag inte länken i datorn på jobbet, men jag tror att jag har den hemma på datorn , ska kolla och posta länken senare ikväll.

Det skulle vara kanon!

Ursprungligen av Mikael E:

När jag skulle migrera all mail till gmail från mitt IMAP-konto, så hittade jag en bra guide i en blogg. Vet inte om den guiden går och använda när du ska migrera till Google Apps, men den kanske kan vara till hjälp. Dock hittar jag inte länken i datorn på jobbet, men jag tror att jag har den hemma på datorn , ska kolla och posta länken senare ikväll.

Här är länken till det blogginlägg jag gick efter när jag migrerade all min post jag hade på ett imap-konto hos min förra isp. Det ska tilläggas att det var innan google erbjöd imap på gmail sen vet jag inte hur appclicerbart det är på och migrera sin mail till google apps.

http://www.zoliblog.com/2007/03/28/how-to-import-all-your-archive-email-into-gmail/

finns ett mera uppdaterat blogginlägg sen google började med imap på gmail

http://www.zoliblog.com/2007/10/24/simplified-guide-to-importing-all-your-archive-email-into-gmail/

Det här låter ju som en intressant lösning om man får den att funka.

Har en brandgul@gmail.com adress med IMAP som jag använder nu och en egen fredrik@brandgul.nu -adress som vidarebefodrar allt från loopia till min gmail-adress.

Skulle det funka att knyta fredrik@brandgul.nu till gmail med google apps (alltså att jag loggar in med den) och samtidigt ha kvar original-gmail-adressen?
Man vill ju inte tappa gmailadressen eftersom man använt den ett tag.

Bara man får fredrik@gmail.com som utgående adress när jag skickar mail så kan man ju fasa ut original-gmail-adressen efter ett tag.

Rörigt, men skulle det funka?

Ursprungligen av peacerich:

Det här låter ju som en intressant lösning om man får den att funka.

Har en brandgul@gmail.com adress med IMAP som jag använder nu och en egen fredrik@brandgul.nu -adress som vidarebefodrar allt från loopia till min gmail-adress.

Skulle det funka att knyta fredrik@brandgul.nu till gmail med google apps (alltså att jag loggar in med den) och samtidigt ha kvar original-gmail-adressen?
Man vill ju inte tappa gmailadressen eftersom man använt den ett tag.

Bara man får fredrik@gmail.com som utgående adress när jag skickar mail så kan man ju fasa ut original-gmail-adressen efter ett tag.

Rörigt, men skulle det funka?

Om jag inte är helt ute och cyklar så vill du på sikt ersätta din gmail.com-adress med din @brandgul.nu.

1) Registrera Google Apps på din domän och sätt upp ett konto som heter "fredrik". Aktivera IMAP på kontot och för över e-posten från din Gmail via en IMAP-klient (se mitt svar till Buckners fråga).
2) Peka domänens MX records till Google (Google ger dig instruktioner om hur du ska gå tillväga)
3) Ställ in ditt gmail.com-konto så att breven skickas vidare till din brandgul.nu-adress

Om du fortfarande vill kunna skicka brev med din gmail.com-adress som avsändare så sätter du upp en ny SMTP-server i din IMAP-klient med inloggningsuppgifter till din gmail.com-adress (du har den antagligen redan inlagd då du redan kört med IMAP på den adressen). När du ska skicka nya brev väljer du vilken av avsändaradresserna du vill använda.
Samma sak gör du i inställningarna på webmailen till brandgul.nu - gå in i inställningarna och lägg till din gamla adress som möjlig avsändare. Observera att vissa e-postklienter även visar den riktiga adressen det skickas från (gäller endast när du skickar från webmailen).

Puh... det blev lite invecklat. Hängde du med?

En fråga till, ni som kör Google Apps med eget företag. Finns det nån skillnad mellan standardversionen för Familj jämfört med småföretag?

Har kollat igenom och tycker det verkar vara samma funktioner.
Kan det finnas rättighetsskillnader?

/egenföretagare som använder samma mail både privat och till jobb.

Ursprungligen av peacerich:

En fråga till, ni som kör Google Apps med eget företag. Finns det nån skillnad mellan standardversionen för Familj jämfört med småföretag?

Har kollat igenom och tycker det verkar vara samma funktioner.
Kan det finnas rättighetsskillnader?

/egenföretagare som använder samma mail både privat och till jobb.

Standardversionen ("Familj och grupper") är gratis, medan småföretagarversionen kostar 40 euro/användarkonto/år. Så vitt jag vet finns det inga licenshinder för dig att använda standardversionen till ditt företag. Du får dock klara dig utan telefonsupport (på engelska, vet inte ens om det är ett Sverige-nummer man ska ringa) och deras lovade driftsäkerhet. Själv har jag ytterst sällan haft några problem, och aldrig några som varit långvariga.

Vill du veta exakt vad som skiljer sig mellan kontotyperna så hittar du en jämförelsetabell här.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-23 18:55

Om det enda man bryr sig om är just det där med sin-egen-domän-i-gmail så behöver man inte skaffa Google Apps. Man kan även bara fixa email-forwarding från sin domäns epost till sitt gmail-konto. Sen i Gmail lägger man till ett alias och anger det som default. Klart.

På detta vis kan man även samla all sin epost från olika konton (privat, jobb, annat) under ett och samma konto (och sortera dem i olika labels mha automatiska filter). Det gör jag själv.

Ursprungligen av Jogin:

Om det enda man bryr sig om är just det där med sin-egen-domän-i-gmail så behöver man inte skaffa Google Apps. Man kan även bara fixa email-forwarding från sin domäns epost till sitt gmail-konto. Sen i Gmail lägger man till ett alias och anger det som default. Klart.

På detta vis kan man även samla all sin epost från olika konton (privat, jobb, annat) under ett och samma konto (och sortera dem i olika labels mha automatiska filter). Det gör jag själv.

Exakt den lösningen kör jag, mailforward har jag satt på adresseerna hos loopia dns som hanterar mina domäner. Gjorde så när det som jag förstod inte gick och föra med sig sin gmail adress till ett google apps konto. Men den lösningen fungerar lika bra och utan problem.

Ursprungligen av Jogin:

Om det enda man bryr sig om är just det där med sin-egen-domän-i-gmail så behöver man inte skaffa Google Apps. Man kan även bara fixa email-forwarding från sin domäns epost till sitt gmail-konto. Sen i Gmail lägger man till ett alias och anger det som default. Klart.

På detta vis kan man även samla all sin epost från olika konton (privat, jobb, annat) under ett och samma konto (och sortera dem i olika labels mha automatiska filter). Det gör jag själv.

Absolut. Man ska dock tänka på att, beroende på vilken e-postklient mottagaren har, så kan Gmail-adressen dyka som avsändare ändå. Urklippet nedan kommer från ett brev som jag skickade till ett företag, som sedan blev vidarebefordrat till en annan person, som i sin tur svarade till mig – direkt till min Gmail-adress, inte den avsändaradress jag valde när jag skrev brevet. Adressen jag valde att skicka ifrån finns inte ens med i brevet.
I detta fall var det mottagarens Outlook som var boven i dramat. Har sett detta i flera andra fall utöver denna, så det är ingen engångsföreteelse.

"From: ---@gmail.com [mailto:[email protected]] On Behalf Of Christofer Karlsson
Sent: den 18 oktober 2007 00:06
To: ---@discshop.se
Subject: ---"

Ursprungligen av Christofer:

Absolut. Man ska dock tänka på att, beroende på vilken e-postklient mottagaren har, så kan Gmail-adressen dyka som avsändare ändå. Urklippet nedan kommer från ett brev som jag skickade till ett företag, som sedan blev vidarebefordrat till en annan person, som i sin tur svarade till mig – direkt till min Gmail-adress, inte den avsändaradress jag valde när jag skrev brevet. Adressen jag valde att skicka ifrån finns inte ens med i brevet.
I detta fall var det mottagarens Outlook som var boven i dramat. Har sett detta i flera andra fall utöver denna, så det är ingen engångsföreteelse.

"From: ---@gmail.com [mailto:[email protected]] On Behalf Of Christofer Karlsson
Sent: den 18 oktober 2007 00:06
To: ---@discshop.se
Subject: ---"

Det är precis detta jag råkat ut för också som gör att jag vill byta till Google apps.
Har faktiskt också fram tills nu forward:at mina adresser från loopia till min Gmail.
Fungerar jättebra tills det visar sig att den ändå skickar med min gmail som avsändare.
IMAP med gmail funkar annars kanon och jag hoppas att google apps funkar lika bra.

Tack för den långa förklaringen ovan, ska nog klara mig igenom proceduren.
Klantade till mig lite dock och skapade en användare med fel namn. Sen kunde man inte byta namn på admin och var tvungen att ta bort den och nu får jag vänta fem dagar innan jag jag registrera igen. men men...

Som en liten statusuppdatering kan jag meddela att jag fortfarande är nöjd sedan bytet för drygt fyra månader sedan.

Jag har min huvudadress kopplad som egen domän hos Google Apps. Sedan har jag tagit alla andra popkonton jag har och lagt till dom precis som man lägger till pop-konton till vanliga Gmail. Gmail kollar dessa popkonton och tömmer dom vartefter posten hämtas, så jag behöver inte fundera på att tömma dom senare. Sen har jag smtp.gmail.com som utgående mejlserver för alla konton i mitt epostprogram, så jag sänder i olika namn men allt lagras som skickat på min Gmail-konto. På så sätt får jag en total backup på alla ingående och utgående mejl på ett ställe.

Ursprungligen av Jogin:

Om det enda man bryr sig om är just det där med sin-egen-domän-i-gmail så behöver man inte skaffa Google Apps. Man kan även bara fixa email-forwarding från sin domäns epost till sitt gmail-konto. Sen i Gmail lägger man till ett alias och anger det som default. Klart.

Jag kan inte sätta fingret på det det just nu, men jag har för mig att det finns fördelar med att köra egen domän hos Google Apps, även bara för eposten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-23 20:24

Christofer: Å fan. Det har inte hänt mig så länge jag använt funktionen (minst två år), så det hade jag ingen aning om.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-24 21:46

Jag får problem när jag ska verifiera min domän iom. att jag använder personal domain och dotmac. Kan inte verifiera den. Hade tänkt att använda google apps till macblack.se men det verkar inte vara möjligt.

Nu har jag också fått mitt Google Apps-konto att funka. Håller med det som nämndes tidigare om Loopias suveräna support. De visste precis hur MX-pekningen skulle göras och tipsade även om att de kunde peka en subdomän så man kom direkt till inloggningen av mailen.

Jag har dock ett problem med IMAP i apple mail.

Lyckades när jag bytte från Gmail till Google apps få fyra ex av alla skickade gmail-brev.
På webmailen ser allt ut som det ska och jag har endast ett ex av varje men som sagt i Apple mail blir det fyra.

Dessutom kan jag inte ta bort tre av dem. Då får jag ett felmeddelande. Kolla länken.
Nån som har koll på vad det kan vara? Är lite skraj att man förlorar mailen om man gör något fel. typ testar att ta bort mappen och lägga till den igen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-20 21:05

Nu har jag fått tummen ur, pekade precis om mina MX records mot google. Först försökte jag komma in på kontot genom den temporära adressen man fick för att först föra över mailen och sen peka om MX.

Nu ville det inte funka så jag chansar och pekar om MX, hoppas det funkar i morgon

Har gjort såhär hos Loopia, det ser rätt ut va?

# Subdomän TTL Typ Data
1 www 300 A 83.249.179.xxx
2 @ 300 A 83.249.179.xxx
3 @ 3600 MX 1 ASPMX.L.GOOGLE.COM
4 @ 3600 MX 5 ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM
5 @ 3600 MX 5 ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM
6 @ 3600 MX 10 ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM
7 @ 3600 MX 10 ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM
8 @ 3600 MX 10 ASPMX4.GOOGLEMAIL.COM
9 @ 3600 MX 10 ASPMX4.GOOGLEMAIL.COM
10 @ 3600 MX 10 ASPMX5.GOOGLEMAIL.COM

Senast redigerat 2008-02-20 21:25
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-20 22:57

Nu verkar det som det ska funka, oväntat snabba mx records.
Flyttar all mail nu, det går inte fort men det skall nog gå.

Nu skall jag bara vänta på att CNAMES slår igenom också

Edit:
Sådärja detta kommer bli kanon!
Alla dns ändringar har slagit igenom
Alla mail från min Kerio server överflyttad på google apps,en gammal gmail jag haft kör forward på allt till google apps. Dessutom hämtas mailen från ett gammalt popkonto jag håller på att avvecka.

Senast redigerat 2008-02-21 01:48

mx records?

Tänkte peka om till gmail.
Supporten på mitt webhotell frågar mig om vilka Mx pekare som de ska lägga till.

Ja e lite trög på sånt här, kan nån hjälpa lite?

Ursprungligen av ill_chrill:

Tänkte peka om till gmail.
Supporten på mitt webhotell frågar mig om vilka Mx pekare som de ska lägga till.

Ja e lite trög på sånt här, kan nån hjälpa lite?

De behöver infot som finns i tabellen i hjälpdokument Configuring MX Records.

Ursprungligen av Christofer:

De behöver infot som finns i tabellen i hjälpdokument Configuring MX Records.

Tack!

Nu funderar jag lite på om jag kanske länmat fel uppgifter till mitt webhotell.

Jag lämnade:

Priority Mail Server
1 ASPMX.L.GOOGLE.COM.
5 ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
5 ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
10 ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM.
10 ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM.

medan tex Buckner skrev:

# Subdomän TTL Typ Data
1 www 300 A 83.249.179.xxx
2 @ 300 A 83.249.179.xxx
3 @ 3600 MX 1 ASPMX.L.GOOGLE.COM
4 @ 3600 MX 5 ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM
5 @ 3600 MX 5 ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM
6 @ 3600 MX 10 ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM
7 @ 3600 MX 10 ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM
8 @ 3600 MX 10 ASPMX4.GOOGLEMAIL.COM
9 @ 3600 MX 10 ASPMX4.GOOGLEMAIL.COM
10 @ 3600 MX 10 ASPMX5.GOOGLEMAIL.COM

Jag har förstått att det kan ta lite tid, finns det något sätt o se om de är på rätt väg?

Ursprungligen av ill_chrill:

Nu funderar jag lite på om jag kanske länmat fel uppgifter till mitt webhotell.

Utan att snöa in på ett tekniskt sidospår - du kan vara lugn, det är rätt uppgifter, skillnaden är att Buckner listade uppgifter om till vilken dator hans domän ska peka till samt lite annat info som din supportkontakt redan ska ha koll på. Om det trots allt skulle strula något så posta här igen eller peka din kontakt till konfigureringssidan.

Ursprungligen av Christofer:

Utan att snöa in på ett tekniskt sidospår - du kan vara lugn, det är rätt uppgifter, skillnaden är att Buckner listade uppgifter om till vilken dator hans domän ska peka till samt lite annat info som din supportkontakt redan ska ha koll på. Om det trots allt skulle strula något så posta här igen eller peka din kontakt till konfigureringssidan.

Tack igen!

jag gillar svar som börjar med - du kan vara lugn

Jag har skaffat en domän via google till min google apps. Jag tänkte testa det och se om jag kan strunta i mitt webbhotell (då jag ändå bara har min mail där). Och $10 för en ny domän var inte så farligt.

Men hur lång tid tar det innan registreringen är klar?

*/Karl

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-06 13:36

Nu verkar jag med fått det att funka hihihi.

Hej,

jag har en fråga om Google Apps då jag just nu håller på att säga upp mitt avtal med Loopia (som hittills har varit super vad gäller support och tjänster) för att istället lägga över min hemsida på MobileMe, verkar vara en bra allt-i-ett-lösning för mig som är ganska dålig på webb och t ex gör min hemsida i iWeb och samtidigt behöver ha tillgång till mina filer när jag reser.
För mig är det jätteviktigt att jag kan behålla min mailadress som är knuten till min domän, alltså info@mindomän.se. Jag är frilansjournalist och mailen är väldigt viktig.

Loopia tippsade mig om att Google Apps för att behålla och administrera min mailadress och jag har varit inne och kollat upp en del om det, verkar stämma och vara smidigt, som framgår i den här tråden. Min fråga är bara, kan jag registrera mig med min domän på Google Apps redan nu innan mitt avtal med Loopia är uppsagt eller måste jag vänta tills allt är klart där? Anledningen till att jag frågar är att jag skickar in min uppsägning imorgon, men det kommer troligen dröja några dagar. Och vad händer när avtalet sägs upp, slutar min info@mindomän.se att fungera tills jag börjar administrera den med t ex Google Apps? För mig vore det katastrof att ha en mailadress som inte funkar några dagar just nu då höstens jobb är i planering.

Sorry om det blev mycket nu, jag är tacksam för all hjälp.

MVH
Carl

Du kan regga dig innan utan problem, men du kommer ju inte få nån epost på gmail-kontot innan du ändrar MX-inställningarna hos loopia. (Eller var du nu har DNS)

Bevaka tråden