Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 2008, enligt CDON...

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, jag vet inte riktigt ifall jag tror på dem, men så står det iallafall.

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=710013#

Verkar bli lång väntetid för leverans, de skriver att de får in den på lager 31:a december år 2031.....

Låter ganska troligt, i alla fall med tanke på vad olika rykten har påstått (att den kommer till de större länderna i Europa först, och därefter till de mindre).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-13 23:52

Tror inte en sekund på att CDON kommer att få sälja iPhone när den väl anländer till Sverige. Det måste vara en telekomkedja som har fysiska butiker utspridda runt omkring i landet. Bli väl då Telia eller förhoppningsvis Telenor, som nyligen också börjat sälja MacBooks och iPods i några av sina butiker.

Dom skriver ju inte att dom ska börja sälja den, allt är ju preliminärt.. men nåt måste dom pratat med apple om dom lägger upp en sida om det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-14 00:58
Ursprungligen av wunderbaren:

Dom skriver ju inte att dom ska börja sälja den, allt är ju preliminärt.. men nåt måste dom pratat med apple om dom lägger upp en sida om det?

Varför skulle CDON.com lägga upp en sida med en produkt som dom inte kommer att sälja? Doesn't even make sense.. alla andra saker som dom har sidor upplagda om säljs ju faktiskt där.

Att dom skulle ha pratat med Apple behöver inte heller stämma, telefonförsäljare från både Tre och Telenor har påstått att företagen kommer att sälja telefonen. Låter väl föga troligt med tanke på att Apple bara ger ett företag ensamrätt på att sälja iPhone.

Ursprungligen av boris91:

...
Låter väl föga troligt med tanke på att Apple bara ger ett företag ensamrätt på att sälja iPhone.

Det måste jag ha missat. När gick Apple ut med att det skulle bli så?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-14 17:24
Ursprungligen av Marcus K:

Det måste jag ha missat. När gick Apple ut med att det skulle bli så?

Tyskland: T-Mobile
Storbritannien: O2
Frankrike: Orange
USA: AT&T

+ eventuella fysiska Apple Stores.

Apple gick väl ut med att det skulle bli så ganska exakt när iPhone visades upp för första gången?

Ursprungligen av boris91:

Tyskland: T-Mobile
Storbritannien: O2
Frankrike: Orange
USA: AT&T

+ eventuella fysiska Apple Stores.

Apple gick väl ut med att det skulle bli så ganska exakt när iPhone visades upp för första gången?

Haha, vart finns det pressmeddelandet? Detta har dom INTE sagt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-14 19:28
Ursprungligen av wunderbaren:

Haha, vart finns det pressmeddelandet? Detta har dom INTE sagt.

Nej, men att försäljningen i USA är låst till Apple och AT&T har man sagt och jag tor inte att det kommer att bli annorlunda på andra sidan Atlanten heller. Apple är alltid konsistenta i sin försäljningsstrategi.

Ursprungligen av boris91:

Varför skulle CDON.com lägga upp en sida med en produkt som dom inte kommer att sälja? Doesn't even make sense.. alla andra saker som dom har sidor upplagda om säljs ju faktiskt där.

Att dom skulle ha pratat med Apple behöver inte heller stämma, telefonförsäljare från både Tre och Telenor har påstått att företagen kommer att sälja telefonen. Låter väl föga troligt med tanke på att Apple bara ger ett företag ensamrätt på att sälja iPhone.

iPhone är hett och driver trafik till sidor som har något om iPhone. Tror fan att många butiker slänger upp den i sitt sortiment för förhandsbeställningar eftersom det kan locka in folk som kanske handlar annat när de ändå är inne. Har de sedan en brasklapp om att allt är preliminärt så har de ryggen fri om de inte får sälja. Av samma anledning kan en mindre nogräknad telefonförsäljare säga att just det telebolag han/hon företräder kommer att sälja iPhone, utan att ha någon täckning för det, bara för att du ska välja dem.

Gissa vilka som äger CDON?

Ursprungligen av Simon Templar:

Gissa vilka som äger CDON?

Du menar att Tele2 skulle bli iPhone-operatören i Sverige?

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Du menar att Tele2 skulle bli iPhone-operatören i Sverige?

/c

Ja de vill väldigt gärna bli det...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-14 02:05

Det blir 7eleven som säljer den enligt inside info. Dom kommer att finnas bakom disk eftersom dom troligtvis kommer att visa sig vara minst lika stöldbegärliga som cigaretter. "Vår första tanke var att göra en speciell iPhone-hylla bredvid godiset för självplock, men vi har tänkt om efter ett möte med en säkerhetskonsult", säger en källa som vill vara anonym.
Pressbyrån anklagar dock 7eleven för falsk info eftersom det är dom som ska sälja iPhonen. Detta har dock inte kunna bekräftas.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-08-14 20:56
Ursprungligen av mjg:

Pressbyrån anklagar dock 7eleven för falsk info eftersom det är dom som ska sälja iPhonen. Detta har dock inte kunna bekräftas.

Pressbyrån och 7eleven i sverige styrs båda av samma ägare, Reitangruppen, så det finns ingen anledning för någon av dom att anklaga varandra. Det låter för övrigt väldigt konstigt att någon av dom skulle sälja telefoner.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-08-14 21:24

Monopolagar i Sverige

Har för mig att det finns lagar i Sverige som skulle förhindra att bara en Operatör säljer en viss produkt.

Dessutom är Apple i Sverige kåta på att få ut sina iPods på så många ställen som möjligt, varför inte iPhonen då?

Eventuellt kommer det att bara finnas med en viss operatör en viss tid, men som sagt, man får inte göra så i Sverige. Tror att man MÅSTE erbjuda alternativet Olåst telefon...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-08-15 17:07
Ursprungligen av ocap:

Har för mig att det finns lagar i Sverige som skulle förhindra att bara en Operatör säljer en viss produkt.

Dessutom är Apple i Sverige kåta på att få ut sina iPods på så många ställen som möjligt, varför inte iPhonen då?

Eventuellt kommer det att bara finnas med en viss operatör en viss tid, men som sagt, man får inte göra så i Sverige. Tror att man MÅSTE erbjuda alternativet Olåst telefon...

3 (www.tre.se) har ju ensamrätt om att sälja någon/några SonyEricsson-telefoner, så varför skulle inte iPhone kunna säljas exklusivt av en operatör i Sverige?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-08-15 19:45
Ursprungligen av Rasmus:

3 (www.tre.se) har ju ensamrätt om att sälja någon/några SonyEricsson-telefoner, så varför skulle inte iPhone kunna säljas exklusivt av en operatör i Sverige?

Därför att SE kan ta igen det på andra telefoner...
IMHO så vore det ett extremt korkat drag av Apple att enbart sälja till ett litet urval av Sveriges sammanlagda mobiltelefonkunder...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-08-15 21:01
Ursprungligen av lasselu:

Därför att SE kan ta igen det på andra telefoner...
IMHO så vore det ett extremt korkat drag av Apple att enbart sälja till ett litet urval av Sveriges sammanlagda mobiltelefonkunder...

Jag håller helt och hållet med dig.
Mitt inlägg var riktat till dom som skrev att det skulle vara olagligt i Sverige att erbjuda en produkt från en enda leverantör.

till skillnad mot i USA så verkar operatörer slås om att få iPhone kontrakt ...
fast det finns inget som säger att bara för att Apple gav exklusiv rätt för AT&T att sälja iPhone i USA att det blir det samma i Sverige .

Det gynnar ju oss som konsumenter mer om Alla operatörer får sälja iPhone OM dom anpassar sina system att stödja iPhone funktioners i deras backend ...

Jag hoppas inerligt att ALLA operatörer i Svealand får sälja iPhone ... det blir bättre för oss .

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-08-14 16:48

CDON skriver för övrigt…

Operatörslåst: Nej

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-14 19:37

Hoppas faktiskt på att Telia får rätten att sälja iPhone här i Sverige. Vore samtidigt det klokaste från Apples sida, enligt mig.

Det enda jag är säker på är att Apple kommer att göra det de tror maximerar deras vinst. Vad det sedan blir kan man bara gissa om. Däremot tror jag att man gör ett förhastat antagande om man antar att de kommer att göra samma sak i hela världen som i USA utan att göra den analysen.

Jag tror att Sverige är för litet med för stor spridning bland operatörerna för att de ska kunna arbeta med enbart en operatör. Som jag uppfattat mobiltelefonimarknaden i USA är det mer vanligt att telefonerna kommer i ett paket telefon + serviceplan och då passar iPhone och AT&T bra in. Däremot i Sverige är vi inte vana vid att det fungerar så i samma utsträckning. Som jag upplever det är vi mer knutna till den operatör vi använder. Har man t ex Telia så går man först in i Telias butiker när man ska ha en ny telefon, man byter inte hur som helst. Då tror jag att Apple skulle förlora på att inte låta iPhone säljas av många operatörer samt olåst.

I vilket fall är det bara gissningar. Apple har såvitt jag vet inte sagt ett pip om hur det blir. Så det ska bli spännande att se.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-14 20:08

Håller i och för sig med. Jag tor verkligen att det blir ungefär som det är i USA nu, men om det nu inte skulle bli så blir jag ju bara gladare..

"Kriget om iPhone - alla vill sälja succén"

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-08-14 21:52

Om nån vill läsa på om konkurrenslagen står det mer här: http://www.expowera.com/mentor/juridik/juridik_konkurrenslagen.htm

Tex.

"5. Kopplingsförbehåll. Ett exempel är om en köpare för att få köpa en produkt tvingas köpa även en annan produkt eller tjänst som han annars inte skulle vilja ha. Finns det ett naturligt samband mellan tillläggsprodukten och huvud- produkten i avtalet kan kopplingen vara tillåten. I allmänhet accepteras bara kopplingar motiverade av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl."

Med andra ord, om dom tvingar mig att köpa tele2 bara för att jag vill ha en iPhone så bryter dom mot denna lag.

"I allmänhet accepteras bara kopplingar motiverade av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl."

Denna lilla rad kan göra att Apple kan anse att bara Telenor (tex) ska sälja telefonen eftersom Voicemail bara kommer funka med dom

Liten tanke bara!

Ursprungligen av wunderbaren:

"I allmänhet accepteras bara kopplingar motiverade av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl."

Denna lilla rad kan göra att Apple kan anse att bara Telenor (tex) ska sälja telefonen eftersom Voicemail bara kommer funka med dom

Liten tanke bara!

Varför skulle det bara fungera med Telenor? Tele2, Telia eller vad som helst som har lite kapital lär väl kunna bygga upp support för just den funktionen?

Ursprungligen av hallogallo:

Varför skulle det bara fungera med Telenor? Tele2, Telia eller vad som helst som har lite kapital lär väl kunna bygga upp support för just den funktionen?

du skämtar va? Jag skrev Telenor (tex) = tillexempel

Bevaka tråden