Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta Evolver-sequencer från ProTools

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon som vet/kan gissa sig till hur man startar sequencern i Evolver från ProTools?

I Evolver-manualen finns följande under MIDI messages - System Real-time messages:

Status:
1111 1010
Description:
Start - starts the sequencer from step 1

Detta är precis vad jag vill göra och frågan är då hur jag åstadkommer det i ProTools. Jag antar att jag ska skapa ett eller flera meddelanden i MIDI event list.

Intressant länk jag just hittade angående MIDI:

http://www.midi.org/

MIDI Manufacturers Association

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 16:01

Du menar alltså inte att bara köra Evolverns sequencer i synk m PT? För i så fall behöver du ju bara slå på MIDI beat clock under Setup-menyn (heter den väl?) och ställa MIDI Clock till In på Evolvern. Då startar Evolvern när du startar PT.
Kanske enklare att spela in ett längre sjok med Evolvern och istället klippa i ljudfilen sedan (om du inte vill att det ska låta hela tiden).
Annars går det säkert att göra som du beskriver, att skriva in ett start event. Men det verkar krångligare..

Jag hittade detta själv också till slut och tänker gå till väga precis som du säger. Det skulle i o f s ändå vara intressant att veta hur man gör på det krångliga sättet också, ifall någon vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 01:41

Kollade i PT, och det verkar faktiskt inte som att det går att göra där. Det borde funnits ett val som heter MIDI Realtime Messages i eventlistan i så fall. Men det gör det inte. Det antas väl att man aldrig vill kunna starta en sequencer som inte går i synk med PT. Vore typiskt Digidesign att anta en sån sak för övrigt.. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tolkar det så.
Jag brukar göra liknande saker i Max/MSP när det behövs. Det går också att göra i Logic såvitt jag minns. Men jag hatar verkligen den här typen av MIDI-problem, så jag försöker alltid kämpa emot så länge det går...

1
Bevaka tråden