Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Namninsamling: Tvinga Comhem öppna port 548 för AFP

Tråden skapades och har fått 226 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack.

Ursprungligen av acke:

Annan maccare? Snackar du dator till dator eller dator till server? En viss skillnad. Men om det är dator till dator så kortfattat:
Sätt på Fildelning på den datorn du vill dela ut info på.
Set till att AFP-anropen går till det interna IP-numret din dator som som delar ut saker har. Det ställer du in i routern.
Sedan Åpple + K och skriver in kompisens IP.

Hmmm...jag fixar inte biffen....
"Interna IP-numret"? Vad är ett "internt IP-nummer? Är det routerns IP-nummer?
Min roter har förresten ingen specifik AFP-inställningsmöjlighet.

Ursprungligen av acke:

Annan maccare? Snackar du dator till dator eller dator till server? En viss skillnad. Men om det är dator till dator så kortfattat:
Sätt på Fildelning på den datorn du vill dela ut info på.
Set till att AFP-anropen går till det interna IP-numret din dator som som delar ut saker har. Det ställer du in i routern.
Sedan Åpple + K och skriver in kompisens IP.

Ursprungligen av Zimmerman:

Hmmm...jag fixar inte biffen....
"Interna IP-numret"? Vad är ett "internt IP-nummer? Är det routerns IP-nummer?
Min roter har förresten ingen specifik AFP-inställningsmöjlighet.

Din router har antagligen en inbyggd DHCP-server, den i sin tur delar ut ipnummer till allt(datorer, apple-tv, iphone via wlan etc etc)bakom routern detta är interna ip-numret. Det externa ser du om du går till Mittip visar din ipadress, detta är det ip-numret som du ska ge till din kompis. Om du har flera datorer eller andra enheter hemma som använder sig av internet via trädlöst eller tråd så kan detta betyda att dessa får olika ip-nummer beroende på i vilken ordning de startas i tex dator som startas först får 192.168.0.11 dator nummer två 192.168.0.12 etc et, där är det bästa man kan göra att resarvera en ip adress åt den dator som man vill komma åt utifrån internet, detta gör man oftast genom att under DHCP inställningrna i routern välja något som heter ip reservation eller liknande och där frå man knkappa in den "macadress" som nätverkskortet har som man vill reservra ett ip-nummer för. Mac-adressen hittar man genom att i terminalen skriva "ifconfig" linux/Mac och "ipconfig" i windows, den består av 12 siffror/bokstäver. om man nu reservrar ip-nummer 192.168.0.10 till sin dator, så får man efter det gå in i routern och göra något som brukar kallas en forward, brukar finnas under brandväggsegenskaper i routern. man gör då helt enkelt en forward till 192.168.0.10 på port 548 och typ TCP(som AFP använder). Routern kommer nu skicka vidare alla anrop mot externa ip-numret på port 548 till ip 192.168.0.10 alltså datorn som vi reserverade det ipnumret för i början.

Hoppas det är så man förstår hojta till annars så kan jag försöka förklara vidare....

Pedagoger växer inte på träd
Är det så här du menar?:

----------
Datorn som jag ska komma in i:

Routern: Forward IP-numret som står i Systeminställningar>Nätverk - port 548.
Ta reda på externa IP-numret.
----------
Datorn som jag kör ifrån:

Använd externa IP-numret som jag tog reda på i Gå>Anslut till server...
----------

Ursprungligen av mendezzz:

Din router har antagligen en inbyggd DHCP-server, den i sin tur delar ut ipnummer till allt(datorer, apple-tv, iphone via wlan etc etc)bakom routern detta är interna ip-numret. Det externa ser du om du går till Mittip visar din ipadress, detta är det ip-numret som du ska ge till din kompis. Om du har flera datorer eller andra enheter hemma som använder sig av internet via trädlöst eller tråd så kan detta betyda att dessa får olika ip-nummer beroende på i vilken ordning de startas i tex dator som startas först får 192.168.0.11 dator nummer två 192.168.0.12 etc et, där är det bästa man kan göra att resarvera en ip adress åt den dator som man vill komma åt utifrån internet, detta gör man oftast genom att under DHCP inställningrna i routern välja något som heter ip reservation eller liknande och där frå man knkappa in den "macadress" som nätverkskortet har som man vill reservra ett ip-nummer för. Mac-adressen hittar man genom att i terminalen skriva "ifconfig" linux/Mac och "ipconfig" i windows, den består av 12 siffror/bokstäver. om man nu reservrar ip-nummer 192.168.0.10 till sin dator, så får man efter det gå in i routern och göra något som brukar kallas en forward, brukar finnas under brandväggsegenskaper i routern. man gör då helt enkelt en forward till 192.168.0.10 på port 548 och typ TCP(som AFP använder). Routern kommer nu skicka vidare alla anrop mot externa ip-numret på port 548 till ip 192.168.0.10 alltså datorn som vi reserverade det ipnumret för i början.

Hoppas det är så man förstår hojta till annars så kan jag försöka förklara vidare....

Ursprungligen av Zimmerman:

Pedagoger växer inte på träd
Är det så här du menar?:

----------
Datorn som jag ska komma in i:

Routern: Forward IP-numret som står i Systeminställningar>Nätverk - port 548.
Ta reda på externa IP-numret.
----------
Datorn som jag kör ifrån:

Använd externa IP-numret som jag tog reda på i Gå>Anslut till server...
----------

Japp ungefär så...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-18 12:50

Sedärja. Jag hade antagit man skulle få tunnla över andra portar till domedagen men det skall numera fungera utan hack helt enkelt? Måste ju provas när man kommer hem

Ingen kontakt och felkod 36 från finder .....

ComHem har väl tatt bort spärren i Stockholm då, men hos mig i Göteborg är spärren på....

Tråkigt.

Acke, kan du be din kontakt "på insidan" sparka ngn annan på insidan i xxxxxx ?

Ursprungligen av Goflorp:

Ingen kontakt och felkod 36 från finder .....

ComHem har väl tatt bort spärren i Stockholm då, men hos mig i Göteborg är spärren på....

Tråkigt.

Acke, kan du be din kontakt "på insidan" sparka ngn annan på insidan i xxxxxx ?

Kvarstår 2009-01-03 ... *suck*

Funkar fortfarande inte ansluta via afp till idisken på mac.se ....

*surar*

Det fungerar i Uppsala!
Jag tog kontakt med mac.se-supporten.
Nollställde mitt konto och Swooooosh så fungerar det.

Man kanske ska stänga 20 och 21 också. Tänk om någon råkar starta en ftp-server med anonym åtkomst. Då skulle ju någon kunna komma åt filerna.

Det verkar inte som om Comhem har öppnat porten här på Södermalm. Det funkar inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-26 22:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Det verkar inte som om Comhem har öppnat porten här på Södermalm. Det funkar inte

Sitter på södermalm och här funkar det.

Hmmm...undrar vad jag gör för fel....får testa mera, men det tar sin tid då den andra personen är datornovis - så jag är tvungen att göra ändringar hos denne när jag är där...och det är ju inte varje dag direkt

Ursprungligen av acke:

Sitter på södermalm och här funkar det.

Kan peta in att jag sitter i Birkstan och här lirar det inte.

  • Medlem
  • 2008-11-27 14:19

De har nog bara öppnat ackes ip.

Antagligen... Acke är en lycklig kille..

Jepp. Acke har connections på Comhem. Hmmm...vem ska man muta, Acke? Ge oss mailadressen till den korrupte på Comhems IT-avd. Vad kostar det?

Det fungerar ju här också med comhem!
Innan ackes post så har det bara gått med ftp men nu rullar det på.
Har du kollat med supporten till mac.se?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 16:49
Ursprungligen av EricBradley:

Det fungerar ju här också med comhem!
Innan ackes post så har det bara gått med ftp men nu rullar det på.
Har du kollat med supporten till mac.se?

Bara för att jag betalade för dig med..hade tillräckligt för två personer och då valde jag dig.

Ursprungligen av acke:

Bara för att jag betalade för dig med..hade tillräckligt för två personer och då valde jag dig.

Trodde det fanns hur mycket natura som helst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 20:38
Ursprungligen av mendezzz:

Trodde det fanns hur mycket natura som helst...

Ja men inte hur mycket ork som helst. Över 7000 inlägg, hur mycket tror du jag rör på mig egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 10:48

Jag har faktiskt brandväggen off. Hmm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 14:59

Bor i Sätra, Södra Stockholm, samma här, felkod -36

  • Oregistrerad
  • 2009-01-02 15:50

Ber om ursäkt nu om jag inte läst alla inlägg här.

MEN till ComHems (och andra ISP'ers försvar) så spärrar dom även 443. Din ISP kan ju spärra vilka portar den behagar, utan att behöva motivera det för dig. Om du inte gillar det så går det ju utmärkt att byta leverantör.

Det är alltid en avvägning av vad en specifik kund vill, och vad som är bäst för den totala massan kunder. Oavsett hur man gör så kommer någon i kläm. Resonemanget går ju att använda på port 25 också. Jag gillar inte att behöva använda Bredbandsbolagets SMTP då jag har flera egna som är bra så mycket bättre än Bredbandsbolagets. Men dom flesta kunderna är nog glada över att deras datorer inte fungerar som spamsändare med miljoner mail, dom är nog också väldigt glada över att dom faktiskt kan skicka mail då bredbandsbolagets nät inte blivit black-listed över hela världen.

Den bästa lösningen vore att lägga kontrollen i modemen, tyvärr fungerar dom flesta modemen bara dom bryggor, dvs. dom har ingen NAT funktion eller brandvägg alls inbygga. Då måste man lägga detta centralt med otroliga kostnader som följd. (tänk själv en access-list på en sådär 600.000 rader i alla access routrar)

ISP'n Comhem håller tydligen inte med dig :$.

Ursprungligen av studiox:

Ber om ursäkt nu om jag inte läst alla inlägg här.

MEN till ComHems (och andra ISP'ers försvar) så spärrar dom även 443. Din ISP kan ju spärra vilka portar den behagar, utan att behöva motivera det för dig. Om du inte gillar det så går det ju utmärkt att byta leverantör.

Det är alltid en avvägning av vad en specifik kund vill, och vad som är bäst för den totala massan kunder. Oavsett hur man gör så kommer någon i kläm. Resonemanget går ju att använda på port 25 också. Jag gillar inte att behöva använda Bredbandsbolagets SMTP då jag har flera egna som är bra så mycket bättre än Bredbandsbolagets. Men dom flesta kunderna är nog glada över att deras datorer inte fungerar som spamsändare med miljoner mail, dom är nog också väldigt glada över att dom faktiskt kan skicka mail då bredbandsbolagets nät inte blivit black-listed över hela världen.

Den bästa lösningen vore att lägga kontrollen i modemen, tyvärr fungerar dom flesta modemen bara dom bryggor, dvs. dom har ingen NAT funktion eller brandvägg alls inbygga. Då måste man lägga detta centralt med otroliga kostnader som följd. (tänk själv en access-list på en sådär 600.000 rader i alla access routrar)

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 14:36
Ursprungligen av Zimmerman:

ISP'n Comhem håller tydligen inte med dig :$.

haha, iaf. inte den personen som jobbar på kundtjänst...

Jag har jobbat med bredband innan bredband fanns, grundade Alltombredband för sådär en 8 år sen och har rätt bra koll på vad operatörerna gör

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-15 10:52

Har varit i kontakt med ComHems kundtjänst, men jag litar inte et dugg på dom, så här fick jag till svar:

SVAR 2009-01-12 15:01

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi spärrar inga portar.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Amela Halilovic

Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
kundservice@comhem.com
www.comhem.se

Vet inte helt om jag litar på dom i det här fallet.
Jag forsöker dela ut min TimeCapsule, om jag kopplar datorn direkt till TC via ethernet, så kan jag koppla upp mig mot den, men så fort jag kopplar samma sladd till modemet, och forsöker koppla upp mig via internet, så funkar det inte, så troligen så är nu porten spärrad, och dom svadar med nonsens svar.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 13:22
Ursprungligen av smurf:

Har varit i kontakt med ComHems kundtjänst, men jag litar inte et dugg på dom, så här fick jag till svar:

SVAR 2009-01-12 15:01

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi spärrar inga portar.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Amela Halilovic

Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
kundservice@comhem.com
www.comhem.se

Vet inte helt om jag litar på dom i det här fallet.
Jag forsöker dela ut min TimeCapsule, om jag kopplar datorn direkt till TC via ethernet, så kan jag koppla upp mig mot den, men så fort jag kopplar samma sladd till modemet, och forsöker koppla upp mig via internet, så funkar det inte, så troligen så är nu porten spärrad, och dom svadar med nonsens svar.

Det är väldigt lätt o testa, be någon köra en portscan mot ditt IP, eller gör det själv - Sök på portscan på google, finns flera webbtjänster som gör det, där kan du se vilka portar som inte svarar. Det förutsätter ju dock att du har något på "insidan" som svarar.

Hur menar du när du kopplar TC direkt till modemet? Varför vill du göra det? kan du berätta exakt om hur du har saker upsatt, inkl. IP adresser du använder, NAT eller inte NAT osv.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-15 13:36
Ursprungligen av studiox:

Det är väldigt lätt o testa, be någon köra en portscan mot ditt IP, eller gör det själv - Sök på portscan på google, finns flera webbtjänster som gör det, där kan du se vilka portar som inte svarar. Det förutsätter ju dock att du har något på "insidan" som svarar.

Hur menar du när du kopplar TC direkt till modemet? Varför vill du göra det? kan du berätta exakt om hur du har saker upsatt, inkl. IP adresser du använder, NAT eller inte NAT osv.

Jag får bara svar på port 21.

Nu är ju timeCapsule en router, så den är kopplat direkt til modemet, annars har jag inget trådlöst internet

Bevaka tråden