Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rökmaskin vs Kamera?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en idé till en fotosession ikväll som involverar en rökmaskin (hazer). Hur mår kameror och optik av sånt? Det är en Canon 5D (och möjligen 20D) med 85/1,2 och 70-200/2,8 IS som blir utsatta.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-09-14 12:26

Tror inte det ska vara nån fara? Det brukar ju gå bra att fota på krogen och spelningar iallafall. Använd filter på objektivet och undvik byta objektiv mitt i värsta röken så...

Ursprungligen av mysmartin:

Har en idé till en fotosession ikväll som involverar en rökmaskin (hazer). Hur mår kameror och optik av sånt? Det är en Canon 5D (och möjligen 20D) med 85/1,2 och 70-200/2,8 IS som blir utsatta.

Det enda problemet jag kan tänka mig är att rökmaskiner normalt använder vätskedroppar (vatten eller olja) som rök. Som Tesa säger så bör man nog akta sig för det värsta röken, och kanske torka av kameran om den blir "för blöt", tror inte det ska vara någon problem dock.

just den här är oljebaserad. kollegorna på jobbet (där jag lånar maskinen) sa att en cracker är dålig, iom att den hackar sönder rövätskan (fråga mig inte hur ;), medan en hazer förbränner den, som en "riktig rökmaskin" gör. lite fettigt blir det ju ändå, så jag hoppas tapeterna klarar sig jag återkommer med bilder om det blev nåt värt att spara.

1
Bevaka tråden