Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken miljö för Javautveckling?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-10-31 23:09
Ursprungligen av Micke F:

Kanske det. Men den A-kurs (på gymnasiet, trådskaparen är född -92) är väldigt grundläggande.
"Hello World", Variabler, Fält, Datatyper, IF-satser, logik, loopar...

Jag tycker absolut det är enklare och mer förståeligt att skapa minklass.java och kompilera i Kommandotolken / Terminalen med javac.

Naturligtvis är det inte "det bästa" om man redan _kan_ programmering och ska göra större projekt, men till en A-kurs räcker det gott gott gott.

Just my 2 cents...

Haha vet inte hur de kan ha blivit så är ju född -84 så vad 92 kommer ifrån vet jag ej!? Så ja de är en A - kurs men på högskolenivå!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-31 23:28
Ursprungligen av Raccha:

Haha vet inte hur de kan ha blivit så är ju född -84 så vad 92 kommer ifrån vet jag ej!? Så ja de är en A - kurs men på högskolenivå!

Ok. Ja, jag kikade ju i din publika profil där det stod -92 ;). (just för att försöka lista ut på vilken nivå kursen kördes på...)

Vidhåller dock att texteditor + terminal är helt rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-03 14:33

Vid ett mindre projekt jag använde i skolan i våras använde jag TextMate till. Enkelt och välfungerande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 00:10

Eftersom det är en A-kurs, börja så enkelt som möjligt, helst då med vanlig texteditor och CLI kompilering av java (javac/java kommandona). Ja du kommer att göra mer misstag, skriva fel etc, men du kommer att lära dig snabbare för att du måste tänka.

Jag tycker du definitivt skall hålla dig borta från program som har funktioner som intellisense i början (automatiskt fyller ut funktionsnamn etc) då du bara kommer sitta och skrolla i listan av funktioner utan att lära dig bakomliggande anledningar till dem.

Senare till slut provet/projektet då kan du köra med en IDE med liknande funktioner, då kommer det säkert vara nog stor att kodhanteringsfunktionerna kommer att hjälpa dig, dessutom en texeditor kommer att låta dig koncentrera dig på koden i början inte verktyget vilket är det viktiga i början

Eclipse är helt givet, finns inga värdiga alternativ enligt mig

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-12 10:23

Vill bara halla med de som tidigare namnt att en vanlig text editor e bra att borja med. Da kan du fokusera dig pa att lara dig Java fran grunden vilket helt klart inkluderar att kunna kompilera och kora ett program via CLI.
Dock lar du val hamna i NetBeans trasket da skolan borjar

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-11-22 23:30
Ursprungligen av eriken:

Dock lar du val hamna i NetBeans trasket da skolan borjar

Ja och så blev de:P Men jag håller med flertalet av er om att den inte alltid hjälper lika mycket som den stjälper. Visst har jag många gånger haft hjälp av den men ibland är NetBeans mer förvirrande än till hjälp!Men men nu är det de vi har och de är bara att gilla läget. Men jag tror vi hade lärt oss grunderna bättre med texteditor faktiskt.

  • Medlem
  • 2007-11-12 11:53

Jag tycker IntelliJ IDEA är rätt mycket bättre än eclipse.

och jag håller definitivt inte med om att det är bra att börja med en ren texteditor.
Inte för kurser på högeskolenivå iaf.
Om du vill fokusera dig på att lära dig Java så kan det vara rätt skönt att se vilka metoder det finns i klasserna utan att slå i dokummentation.

1) Varför inte fråga läraren vad han/hon rekomenderar?
2) En fallback skulle vara att använda Emulator/bootcamp och köra exakt samma miljö som "alla andra" på kursen.

Kursen kanske är beroende av halvläskiga Visual Studio! Det kan ingen av javarävarna här veta något om.

Att gå utanför det normala är inte något som passar alla individer. Är du en sådan person som vill anstränga dig extra och gärna överbrygger probelem som kan uppstå för att du använder något som dom andra inte gör?

Personligen gillar jag Eclipse men det finns en gaziljon saker som säker bara är i vägen om man skall lära sig ett programmeringsspråk.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-12 16:20

Tror det är väldigt få som kör Java i VS. Det är en grym produkt, men inte för Java.

Ursprungligen av memark:

Tror det är väldigt få som kör Java i VS. Det är en grym produkt, men inte för Java.

Men, om den här kursen gör det då... :-/

Bevaka tråden