Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetsflöde Indesign - pdf Färghanteringen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blir inte klok på det här med färghantering och genom att söka i forumet har jag förstått att jag inte är ensam. Skulle behöva svar på några frågor, med utgångspunkt från beskrivningen nedan.

Jag har ställt in hela Creativ suite på "Prepress (Europa) 2" för enhetlighetens skull. I ID CS2 monterar jag bilder, exempelvis fotografier i rgb med olika medföljande profiler, egna Illustratorbilder i cmyk, fotografier i cmyk från gamla jobb. Jag gör även färgplattor i ID med egna cmyk-värden eller Pantone nr.

Inför tryck exporterar jag till PDF enligt tryckeriets anvisningar. Ibland har de egna "joboptions", ibland bara en färgprofil. I det senare fallet ställer jag in för färg: "Konvertera till mål (bevara värden), Mål: Tryckeriets cmyk-profil, och inkluderar målprofilen. Tryckfärgshanteraren ställs till "Alla färger till processfärger".

Enkelt och smidigt! Är detta en vettig arbetsgång? Vari ligger eventuella felkällor?

Jag har läst på forumet att man bör ha dokumentet i samma cmyk-profil som man sedan ska konvertera till. Då måste man alltså frångå programmets färginställning? Innebär det alltså att man måste ändra färginställningen i Creativ Suite-programmen efter vilket tryckeri ett visst jobb ska gå till?

Om man inte vet vilket tryckeri det handlar om förrän sent i arbetet, ska man då ändra inställningen i ID-dokumentet? Är det i så fall "tilldela profil" som gäller?

När man sedan har en pdf för tryck och vill göra en kvalitetsutskrift på en färglaserskrivare hos grannen, kan man då lita på att den skrivaren tolkar pdf:en rätt? Eller ska man göra en egen pdf-export med en särskild färgprofil för just den skrivaren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 14:30

I princip gör du rätt som du gör.

Jag skulle dock rekommendera att du inte bevara CMYK-värden men då måste du ändra dokumentets profil till den som du ska exportera till. Oavsett vilken inställning eller till vilket tryck du ska exportera mot så MÅSTE den profilen vara dokumentets.

Det innebär inte att du måste frångå din färginställning du ska bara "tilldela" (eller "assign") den profil dokumentet ska exporteras mot.

Om du kör med "bevara CMYK-värden" så ligger CMYK-bilder kvar i den CMYK de hade vid monteringen och ändras inte mot det tryck du exporterar. Det innebär att bilderna oftast blir felaktiga och inte anpassade för det tryck du avser. Det enda som ändras är RGB-bilder.

Vad det gäller utskrifter så ska du exportera till det tryck du avser och sen ska skrivaren simulera det trycket på papperet. Hur bra det blir beror på skrivaren, papper, rip och bläck samt hur bra det hela är kalibrerat.

Om man skriver ut mot en laser så är det i Acrobat du kan ange en skrivarprofil i så fall.

Lycka till

Janne

Ursprungligen av jannes:

I princip gör du rätt som du gör.

Jag skulle dock rekommendera att du inte bevara CMYK-värden men då måste du ändra dokumentets profil till den som du ska exportera till. Oavsett vilken inställning eller till vilket tryck du ska exportera mot så MÅSTE den profilen vara dokumentets.

Det innebär inte att du måste frångå din färginställning du ska bara "tilldela" (eller "assign") den profil dokumentet ska exporteras mot.

Om du kör med "bevara CMYK-värden" så ligger CMYK-bilder kvar i den CMYK de hade vid monteringen och ändras inte mot det tryck du exporterar. Det innebär att bilderna oftast blir felaktiga och inte anpassade för det tryck du avser. Det enda som ändras är RGB-bilder.

Tack!
Ok, "gamla" cmyk-bilder kan bli fel om de har en annan färgprofil alltså. Verkar logiskt. Alternativet "Konvertera till mål (bevara värden" är förvalt i PDF/X-1a, så jag trodde det var det rätta. Jag har läst att "bevara värden" är viktigt för att färggrafik skapad i Indesign inte ska bli tokig. Att 100% cyan i dokumentet alltid ska bli 100% cyan i tryck. Stämmer inte det?

Ursprungligen av jannes:

Vad det gäller utskrifter så ska du exportera till det tryck du avser och sen ska skrivaren simulera det trycket på papperet. Hur bra det blir beror på skrivaren, papper, rip och bläck samt hur bra det hela är kalibrerat.

Om man skriver ut mot en laser så är det i Acrobat du kan ange en skrivarprofil i så fall.

Den sista meningen rör till det för mig! Om jag förstår det första rätt så kan jag ta exakt samma pdf som tryckeriet ska använda och skrivaren ska då använda den inbakade cmyk-profilen för att utskriften ska bli så lika trycket som möjligt. Verkar enkelt och bra.

Men gäller detta bara bläckstråleskrivare? I mitt fall är det en laserskrivare och jag skriver från en dator som endast har tillgång till Acrobat reader 7. Kan jag eller bör jag göra några färginställningar där? Eller kan min tryckpdf fungera rakt av?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 17:12

För att svara på båda dina inlägg:

För att bibehålla 100% Cyan eller framför allt 100%Ki text så finns bevara värden men det blir också kvar i rena färger om du tilldelar dokumentet rätt profil, alltså att "DokumentCMYK" i exportinställningen har den profil som du ska trycka emot.

Att bevara värden är förinställt är för att Adobe ska få mindre supportsamtal om fel i PDF-färger

Din andra fråga, med Reader finns inte de inställningar som du behöver för att styra PDF-utskriften färgmässigt med profiler för den skrivaren. Du måste gå upp i betalversioner för det. Troligen så blir din PDF-utskrift bra nog ändå eftersom laserskrivaren i sig själv är rätt instabil i färgerna. Tänk på att färglaserskrivarna är gjorda för Officebruk, alltså hantera Word och Powerpoint (Windows) RGB så bra som möjligt.

En bläckstråle med Proof-RIP ger om rätt inställt ett fullvärdigt provtryck som stämmer oerhört bra mot tryck (om dom nu trycker som profilen säger att dom gör, inte alltid säkert tyvärr).

Janne

  • Medlem
  • 2009-02-13 11:45

Jag vill konvertera till en viss profil via indesign när jag exporterar till pdf.
Jag har dokument som är blandat med rbg cmyk vissa taggade vissa otaggade
Jag vill bevara värden för att ton plattor e.t.c inte skall ändras, allt funkar som det skall förutom otaggade cmyk bilder vilket är rätt logist med att bevara värden. Men kan jag i Indesign tagga ottagade objekt med en specifik profil typ fogra, men jag vill ju inte tagga de bilder som har en taggning från början?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-14 19:11

Om du tilldelar dokumentet den profil du ska konvertera till så får de otaggade den profilen automatiskt. Alltså otaggade bilder som monteras får dokumentets profil tilldelad. Om blir då bevarade i sina CMYK-värden, då kan du dessutom ha bilder i annan CMYK som konverteras till målet om du väljer bort "Bevara värden" i exportalternativen.

Janne

1
Bevaka tråden